پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۳-۱۲

ویژه برنامه روز زیارتی امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد  

حرم مطهر رضوی در روز بیست و سوم ماه ذیقعده که بنابر روایتی مصادف با شهادت امام رضا(ع) و روز زیارتی مخصوص آن حضرت است میعادگاه خیل دلدادگان  خاندان عصمت و طهارت(ع) شد. 

به گزارش آستان نیوز، ویژه برنامه روز زیارتی امام رضا(ع) از ساعت  9 صبح امروز دوازدهم خرداد با بیان احکام شرعی و آداب زیارت توسط حجت‌الاسلام رنجبر آغاز شد و در ادامه زائران حریم ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) با زمزمه زیارت جامعه کبیره که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید مسعود موسوی قرائت شد، به محضر غریب الغرباء، حضرت امام رضا(ع) عرض ارادت کردند.
 
آیت‌الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد در این مراسم گفت: در برخی کتب تاریخی گفته شده روز بیست و سوم ماه ذیقعده مصادف با روز شهادت امام رضا(ع) است در حالی که این روایات سند محکمی ندارد و به نظر می‌رسد روز بیست و سوم ماه ذیقعده از این جهت روز زیارتیست که در این روز قرار بود ایشان از مدینه به سمت خراسان حرکت کند. 

وی تصریح کرد: وقتی خبر به مردم مدینه رسید که موکب عظیم سلطنتی برای انتقال امام رضا(ع) به خراسان آمده همه مسرور و شادمان شدند چرا که آنها از توطئه مامون که به این وسیله می‌خواست امام رضا(ع) را به شهادت برساند بی خبر بودند. 

امام جمعه مشهد افزود: امام رضا(ع) که از توطئه مامون آگاه بود به اهل بیت خود دستور داد که بر سر راه او گریه کنند چرا که این سفر را بازگشتی نیست و به این ترتیب علاوه بر خانه امام رضا(ع) تمام مدینه نیز یکپارچه غرق در گریه و ماتم شد. 

وی ابراز کرد: قرار بود امام رضا(ع) مانند امروز که روز بیست و سوم ذیقعده است از مدینه به مکه و آز آنجا به خراسان حرکت کند ولی این سفر به خاطر جریحه دار شدن احساسات اهل و عیال و همچنین مردم مدینه با دو روز تاخیر در روز بیست و پنجم ذیقعده و روز دحوالارض انجام شد به همین خاطر روز دحوالارض نیز روز زیارتی امام رضا(ع) است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: به نظر می‌رسد از این جهت روز بیست و سوم ماه ذیقعده به روز شهادت حضرت رضا(ع) معروف شده که در این روز به دستور خود حضرت در خانه ایشان اقامه عزا شد و اهل بیت امام رضا(ع) برای شهادت آن حضرت عزاداری و گریه کردند. 

گفتنی است؛ این مراسم بعد از نماز ظهر و عصر که به امامت آیت‌الله علم الهدی اقامه شد، با مرثیه سرایی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) توسط ذاکران آل‌الله(ع) سید محمود صفاتی و محسن عرب خالقی ادامه پیدا کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی