پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه:  
۱۴۰۳-۰۳-۱۲

زیارت باب رحمت الهی را به روی انسان‌ها باز می‌کند  

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: زیارت یک عطیه بزرگ الهی است که از سوی خدای متعال در دسترس انسان‌ها قرار گرفته و با زیارت باب رحمت الهی به روز انسان گشوده می‌شود.   

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در ویژه برنامه شام شهادت امام رضا(ع) و زیارتی مخصوص امام رضا(ع) به ایراد سخن پیرامون موضوع زیارت و اهمیت آن پرداخت.

 
زیارت موحب تقرب انسان به خداوند می‌شود
وی در این خصوص ابراز کرد: هنگامی که انسان مومن به زیارت ائمه معصومین(ع) می‌آید در واقع به فرمان خدا عمل کرده، چرا که خداوند در قرآن کریم به اهل ایمان دستور داده تقوای الهی را رعایت و به درگاه او با وسیله تقرب پیدا کنند. 
امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: هر چیزی که باعث تقرب ما به خدا شود از جمله دین، قرآن کریم، عمل صالح، نماز، روزه، جهاد، خدمت به خلق، محبت به بندگان خدا و غیره همه وسیله است اما مهمترین وسیله‌ای که خداوند در اختیار ما گذاشته ولایت اهل بیت(ع) است و یکی از راه‌های دستیابی به آن تشرف به زیارت این بزرگواران است. 
مدرس حوزه و دانشگاه افزود: حرم اهل بیت(ع) محل فرود و زیارت فرشتگان و محل اتصال زمین به عرش الهی است و در هنگام زیارت این فرصت به ما داده می‌شود که با ساکنان عالم ملکوت همراه شویم. بنابراین زیارت دست لطف خدا بر روی زمین و در بین خلق است. 
 

بشارت بهشت برای زائران امام رضا(ع)
وی با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) همه از نور واحد هستند بیان کرد: وقتی به زیارت یکی از معصومین(ع) مشرف می‌شویم مانند این است که همه آن بزرگوران از وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) تا حضرت ولی الله الاعظم(ارواحنا فداه) را زیارت کرده‌ایم. 
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری بیان کرد: زیارت معصومین(ع) فضایل بسیاری دارد ولی فضیلت‌هایی که برای زیارت حضرت رضا(ع) در روایات نقل شده حیرت انگیز و مافوق تصور است. در برخی از روایات ثواب زیارت این امام رئوف برابر با هزار حج عنوان شده است. 
وی عنوان کرد: خداوند با زیارت یک راه میانبر و یک مسیر نزدیک برای رسیدن به مقام قرب الهی را به ما نشان داده است. از رهگذر این زیارت بهشت به انسان عطا می‌شود و در احادیث بسیاری به زائران قبر علی بن موسی الرضا(ع) بشارت بهشت داده شده است. 
 

حرم معصومین(ع) بهترین مکان برای استغفار
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: یکی از بهترین کارها که می‌توانیم در حرم امام رضا(ع) انجام دهیم استغفار است و در فرازهایی از دعای بعد از زیارت امام رضا(ع) عبارت‌هایی همچون "رَبِّ إِنِّي أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ حَيَاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَجَاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ إِنَابَةٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَغْبَةٍ و َأَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَهْبَةٍ" و ... آمده است. 
وی ابراز کرد: زائر با خواندن این فرازها وجود مقدس حضرت رضا(ع) را به درگاه خداوند واسطه قرار می‌دهد تا گناهان او را ببخشد و او را مورد رحمت و مغفرت قرار دهد. 
 

در این مراسم که با قرائت زیارت جامعه کبیره با نوای مهدی سروری و قرائت زیارت امین‌الله و نوحه‌سرایی و ذکر مصیبت توسط حاج احمد واعظی همراه بود، رضا رحیمی عنبران از شاعران آئینی شهر بهشت تازه‌ترین سروده‌های رضوی خود را تقدیم این امام رئوف و زائران حریم ملکوتی آن حضرت کرد:

 
پیاده به پابوس شاه خراسان رسیدم
بریدم ز لقمه به لقمان رسیدم، گذشتم من از نان به مَنّان رسیدم
جهانِ کهن پیر من بود و با او، به سرچشمه جان خرامان رسیدم
بیابان، بیابان، بیابان گذشتم، به باران به باران به باران رسیدم
پر از درد بودم ولی درنماندم، به دارالشفایت به درمان رسیدم
به جز خانه تو به هر جا که رفتم، از اوج رهایی به زندان رسیدم
به دور از تو هرجا که رفتم زیان بود، پی شعر رفتم به هذیان رسیدم
من از آتش و باد و از آب و از خاک، گذشتم به ایزد به یزدان رسیدم
من از هرچه فرقه و مذهب گذشتم، رسیدم به تو تا به قرآن رسیدم
همانند دعبل غزلخوان و بی دل، همانند اَمّان به سامان رسیدم 
بهاران من بر من اغوش بگشای، که از گیر و دار زمستان رسیدم
شب بغض جاده شکسته، پیاده به پابوش شاه خراسان رسیدم 
به شوق پیامی جوابِ  سلامی، دویدم دویدم به ایوان رسیدم
رسیدم به شهر خدا بعد عمری،که دور از خراسان به خُسران رسیدم
همینکه روی فرش سلطان نشستم، تو گویی به مُلک سلیمان رسیدم 
سرآغاز هستی تو هستی تو هستی، بدون تو بی شک به پایان رسیدم

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی