پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

طی برنامه نشست ادبی شمس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
۱۴۰۳-۰۳-۲۰

«شیشه عطر» زندگی شهید رضا اسماعیلی، اولین ذبیح فاطمیون نقد و خوانش شد

کتابخانه ادبیات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با برگزاری نشست ادبی شمس کتاب «شیشه عطر» - شرح زندگی شهید رضا اسماعیلی، اولین ذبیح فاطمیون- را با حضور نویسندگان و صاحبان قلم عرصه دفاع مقدس از انجمن های ادبی نورا و جنون مجنون  و خانواده شهدا مورد نقد و خوانش قرار داد. 

به گزارش آستان نیوز، حمید جهانگیر فیض‌آبادی، نویسنده پیشکسوت و صاحب قلم عرصه دفاع مقدس، کتاب «شیشه عطر» را خاطرات خانم شهربانو سابقی فضلی مادر گرامی شهید مدافع حرم «رضا اسماعیلی» - اولین ذبیح فاطمیون- به قلم شمیلا ترکی زبان معرفی کرد که توسط انتشارات یاران رضا چاپ و منتشر شده است. 
 

مادر شهید از فرزندش می گوید
وی به چگونگی نوشتن این کتاب اشاره کرد و گفت: برای نوشتن زندگی این شهید مکرر از مادر ایشان تقاضای مصاحبه شده بود اما مادر شهید قبول نمی کرد تا اینکه در جلسه ای نویسنده و مادر شهید با هم آشنا می شوند و با ارتباط دوستانه ای که شکل می گیرد نوشتن کتاب آغاز می شود. 
فیض آبادی به تعریف مادر از شهیدش در این کتاب اشاره کرد که رضا را فردی خوش لباس، اهل تفریح، بدنسازی و گردش معرفی می کند که این جوان یکمرتبه با همه جوانی به مادر می گوید که می خواهد به دفاع از حرم حضرت زینب(س) برود. 
 

دوباره زخم زبان
این نویسنده پیشکسوت با اشاره به جای خالی مادر شهید در این جلسه گفت: آنچه این روزها مادران شهید را از پای در می آورد، شهادت فرزند نیست، بلکه زخم زبان های مکرر از سوی نامردمانی است که از ایشان می پرسند: «چقدر به شما پول دادند» و این زخم زبان ها، زخم به دل مادر زده و او را خانه نشین کرده است. 
جهانگیری در ادامه گفت: کتابی بنویسید که به امضاء برسد، این کتاب به امضاء مادر شهید رسید و تک تک مطالب آن مورد تایید ایشان بوده و کاملا مستند است.
 

خبر شهادتش را امام حسین(ع) به او داد
این نویسنده در خصوص مطلع شدن شهید از شهادتش گفت: در نوشتن آثار توصیه اکید می شود که به خواب و رویا استناد نشود. اما این کتاب  بر مبنای خواب شهید رضا اسماعیلی است که شبی از شبهای حضور در سوریه دوستان خود را بیدار می کند و به آنها می گوید:«در خواب امام حسین (ع) به من گفتند تو فردا اسیر می شوی و سرت را می برند اما نترس درد احساس نمی کنی.» 
رضا اسیر شد و بعد از چند کیلومتر که او را با موتور روی زمین کشیدند، شمشیر به گلویش گذاشتند و گفتند به ائمه توهین کند. 
آخرین صدای رضا یاعلی یاعلی گفتن بود و بعد صدای ذبح او به گوش رسید که برای زجر دادن او را به آرامی ذبح کردند و سرش را برای فرمانده داعش هدیه فرستادند و پیکر شهید بی سر به وطن برگشت. 
 

خودم را کنار شهید احساس کردم
ابوالقاسم محمدزاده از نویسندگان دفاع مقدس استان خراسان رضوی، به عنوان دیگر منتقد حاضر در این نشست، به نکاتی پیرامون قلم نویسنده اشاره کرد و گفت: خط به خط این کتاب باید خوانده شود من پا به پای شهید و مادر شهید رفتم و با خواندن این کتاب خودم را کنار شهید حس کردم. 
وی تصریح کرد: این کتاب بیانگر عاطفه و مهر مادری شهید است و نویسنده به خوبی توانسته است نمای بیرونی و درونی زندگی شهید را ترسیم کند و این کتاب همانطور که شهیدش با بقیه فرق دارد کتابش نیز با بقیه آثار تفاوت دارد. 
این نویسنده با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که فرمودند «این شهدای مدافع حرم از اولیاء الله هستند در بین ما و غیرت داشتند»، اظهار کرد: شهید رضا اسماعیلی نان آور خانواده بود اما براساس احساس تکلیف کردن و بصیرتی که داشت، رفت تا فدا شود. 
محمدزاده تاکید کرد: ناگفته های در مورد شهدا آنقدر زیاد است که کار در مورد آن تمام نمی شود و اگر بنا است نویسندگان برای شهید بنویسند باید با خاطرات و حوادثی که بر آنها گذشته زندگی کنند. 
 

تمام این کتاب حقیقت دارد
شمیلا ترکی زبان نویسنده کتاب شیشه عطر و از خادمیاران کتاب رضوی ضمن اشاره به بخشی از خاطرات خود برای جمع آوری اطلاعات این کتاب که نوشتن آن دو سال به طول انجامید گفت: تمام این کتاب حقیقت دارد و این کتاب را خط به خط با مادر و خواهر شهید خواندم. 
اجرای این برنامه با پخش کلیپ از مستند شهید و گفتگو با همرزمان شهید همراه بود.  
گفتنی است شهید رضا اسماعیلی متولد 1371 بود و سال 1392 در سوریه به شهادت رسید. او اولین شهید بی سر فاطمیون است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی