پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۳-۲۱

قالی نفیس 92 ساله میهمان موزه فرش رضوی شد

رئیس اداره گنجینه های موزه حرم مطهر رضوی درباره قالی نفیس افشاری با عمر 92 سال که به تازگی در موزه فرش حرم مطهر رضوی جای گرفته است، توضیحاتی ارائه کرد.

 
به گزارش آستان نیوز، در مراسم رونمایی از این فرش که یکشنبه20خرداد در موزه فرش آستان قدس رضوی برگزار شد، عبدالحسین ملک جعفریان، رئیس اداره گنجینه های موزه حرم مطهر رضوی، تاریخ بافت این قالی نفیس که به صورت کتیبه در قسمت بالای قالی بافته شده است را سال 1353 قمری عنوان کرد.
وی افزود: طرح قالی نفیس افشاری واگیره سروی است که در  ابعاد 307 در 230 سانتی متر بافته شده و تار، پود و پرز قالی از پشم مرغوب است که رنگرزی طبیعی بر روی آن ها صورت گرفته است. 
ملک جعفریان، کاربرد این قالی را به صورت پرده عنوان کرد که رنگ های لاجورد، مسی، آبی، لاکی، سبز، خردلی و سایر رنگ ها در بافت آن به کار رفته است. 
وی، نوع گره به کار رفته در قالی را گره متقارن معرفی کرد که در هر 7 سانتی متر آن 20 گره بافته شده است.
ادامه این مراسم با صحبت های حمید کارگر مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی همراه بود.
وی، قالی رونمایی شده را یکی از برترین نمونه‌های گره بافته عشایری در ایران عنوان کرد که احتمالا در ناحیه سیرجان استان کرمان، به دست بافندگان هنرمند و کوچ‌نشین افشاری بافته شده است.
کارگر، تمام پشم و تخت بافت بودن، کیفیت عالی پشم، استفاده از رنگ‌های طبیعی محدود در رنگرزی پشم و مهم‌تر از همه، کتیبه سال بافت را از ویژگی‌های بارز این قالی افشاری برشمرد. 
لازم به ذکر است موزه فرش آستان قدس رضوی با نمایش 102 تخته فرش بسیار نفیس از مناطق مختلف ایران و دارابودن 600 تخته فرش موزه ای در مخزن، در زمره غنی ترین موزه های فرش جهان به شمار می رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی