پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۳-۲۱

برگزاری نخستین همایش «پیوند تار و پود» با مشارکت شرکت فرش آستان قدس رضوی

نخستین همایش روز ملی فرش در نیشابور با عنوان «پیوند تار و پود» با مشارکت شرکت فرش آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، حمید کارگر، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در این همایش که در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد، به تبیین وضعیت امروز و آینده فرش ایرانی پرداخت و با برشمردن ویژگی‌های درونی هنر و صنعت فرش ایران و عناصر بیرونی تاثیرگذار بر آن، گفت: مسائلی همچون تنگناهای اقتصادی، تغییر در سبک زندگی و سلایق مصرف‌کنندگان، سیاست‌گذاری‌های نامطلوب برای فرش، فشارهای تحریمی و خودتحریمی‌های داخلی از جمله عوامل ایجادکننده وضع نابسامان این هنر و صنعت است.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر صادرات فرش دستباف ایران که در چند سال اخیر به یک‌دهم و کمتر از 50 میلیون دلار در سال تنزل یافته است، افزود: در کنار تحریم‌های برون‌مرزی، موضوعات نظیر شعارزدگی و بی‌عملی در مدیریت داخلی این هنر و صنعت، نبود تبلیغات داخلی و خارجی، رشد تصاعدی بهای مواد اولیه، اصرار به شتاب در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات فرش، بی‌توجهی به رقبا و استفاده نکردن از دانش و ابزار بازاریابی نیز پدیدآورنده این ناخوش‌احوالی فرش بوده‌ است.

عضو کمیته فرش فرهنگستان هنر با ابراز امیدواری برای بقا و بهبود وضعیت فرش ایران در آینده گفت: فرش ایرانی اگرچه با کاهش کمیت تولید روبرو است اما به همت هنرمندان گمنام و دلسوزان این هنر و صنعت، فرهنگ و هنر و هویت این سرزمین را نمایندگی خواهد کرد.

مهدی دونده، فرماندار نیشابور در بخش دیگر از این همایش با اشاره به ارزش‌ها و ویژگی‌های فرش دستباف، از فشارهای تحریمی بر این هنر گلایه و بر لزوم تبلیغات گسترده برای این هنر و صنعت کهن تاکید کرد.

مجتبی محمودی مهماندوست، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور، دیگر سخنران این نشست هم، نمونه‌هایی از اسناد تاریخی فرش کشور و دیرینگی و قدمت این هنر و صنعت ارائه کرد.

علاوه‌براین، دکتر هادی بکائیان پژوهشگر تاریخ به مرور تاریخ فرش ایران از هزاره‌های پیشین تا دوره معاصر پرداخت و دکتر محمود اسعدی استاد دانشگاه و دبیر همایش چهره‌های ماندگار هم بر نقش رسانه‌ای فرش ایران تاکید کرد.

گفتنی است، این همایش از سوی اتحادیه فروشندگان فرش نیشابور، با همکاری شورای اسلامی، اتاق اصناف، اداره صمت و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان و نیز مشارکت شرکت فرش آستان قدس رضوی برگزار شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی