پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی :
۱۴۰۳-۰۳-۲۲

فرش دستباف ایران، توانمندی بالایی برای ایفای نقش در حوزه دیپلماسی هنری دارد

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی، با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از فرش در دیپلماسی هنری گفت: فرش دستباف ایران توانمندی بالایی برای ایفای نقش در حوزه دیپلماسی هنری دارد.

حمید کارگر در نشستی که به مناسبت روز ملی فرش در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اعلام کرد: ایران در تمام هنرهای هفتگانه، توانایی جذب افکار عمومی جهانیان را دارد و در این میان، فرش دستباف یکی از عناصر قابل توجه در این وادی به شمار می‌رود.

 

وی تأکید کرد: تصویرسازی و گفتمان‌سازی عمومی برای مخاطب قرار دادن مردم دنیا با اتکا به داشته‌های فرهنگی و هنری میسر بوده و در این زمینه، کشور عزیزمان ایران، از غنای تاریخی و هویتی بالایی برخوردار است.

 

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی با اشاره به قدرت یافتن دیپلماسی عمومی در برابر قدرت‌های نظامی و سیاسی خاطرنشان کرد: داشته‌های ایران در این حوزه قابل اتکا بوده و فرش دستباف یکی از مهمترین داشته‌ها به شمار می‌رود.

 

او ضمن بیان نمونه‌های متعددی از به کارگیری فرش و نقش‌مایه‌های آن در مناظر شهری ایران و دیگر کشورها گفت: در دنیای امروز که دیپلماسی هنری کارکردی افزون‌تر از نظامی‌گری و سیاست‌ورزی پیدا کرده است، فرش ایرانی‌ می‌تواند نقش برند ملی و شهری را در سرزمین ما ایفا کند.

 

عضو کمیته فرش فرهنگستان هنر، همچنین با نمایش تصاویری از رویکرد دیگر کشورهای تولیدکننده فرش دستباف برای بهره‌گیری از این توان در هویت‌سازی و نیز جذب گردشگر، خواستار توجه بیشتر معماران و شهرسازان به عناصر موجود در هنرهای سنتی به ویژه نقش‌مایه‌های اصیل فرش ایرانی شد.

 

کارگر، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح ویژگی‌ها و میراث خاندان عمواوغلی در فرش ایران و خراسان پرداخت و گفت: توانمندی برادران عمواوغلی در بافت فرش‌های بزرگ‌پارچه، در کنار تنوع و نوآوری در عین حفظ اصالت‌ها، تأکید بر استفاده از مواد اولیه مرغوب و رنگ‌های طبیعی و تسلط در ریزبافی، از جمله ویژگی‌های کار آن‌ها به شمار می‌رود.

 

زهرا محسنی، کارشناس و پیشکسوت صنایع دستی نیز در این نشست با مروری بر تاریخ منسوجات و دستبافته‌های ایرانی، به قدمت و دیرینگی هنر بافت در این سرزمین پرداخت.

 

وی با اشاره به قرابت و پیوند میان نقوش و طرح‌های به کار رفته در پارچه‌ها و منسوجات با فرش‌های ایرانی، مشابهت این دو حوزه را مقوم و مکمل تاریخی هم دانست.

 

پس از این نشست، از فرش بزرگ‌پارچه‌ای منتسب به آرامگان نادرشاه افشار که در سال 1346 بافته شده است رونمایی شد. این فرش در ابعاد 3.5 در 10.3 متر با مساحت تقریبی 36 مترمربع دارای کتیبه «صابر» است و به سفارش انجمن آثار ملی بافته شده است.

 

گفتنی است؛ این نشست روز دوشنبه 21 خرداد 1403 به مناسبت روز ملی فرش و به همت موزه بزرگ خراسان در محل این موزه واقع در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی