پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

كارشناس امور خانواده تاکید کرد :
۱۴۰۳-۰۳-۲۲

احترام به همسر و مقایسه نکردن، رمز یک زندگی موفق

يك كارشناس خانواده با بيان اين كه از خيره شدن به زندگي ديگران و مقايسه همسر با ديگران پرهيز كنيد، گفت: اگر مي‌خواهيد در زندگي زناشويي خود هميشه موفق باشيد به شريك زندگي خود و كسي كه انتخاب كرده‌ايد احترام بگذاريد و او را با همه خوبي و بدي‌هايش بپذيريد و دوست داشته باشيد، لزومي ندارد كه باطن زندگي خود را با ظاهر زندگي ديگران مقايسه كنيد.

به گزارش آستان‌نیوز، دكتر سعيد عزيزي در همايش «آرامش را به خانه بياور» به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه(س)

كه ويژه زوج‌هاي جوان دانشجوي دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) برگزارشد، افزود: همه افراد سعي مي‌كنند بهترين شخصيت خود را در معرض نمايش ديگران قرار دهند، پس براي اينكه هيچ گاه احساس خوشايند زندگي باهم بودنتان تغيير نكند از خيره شدن به زندگي ديگران و مقايسه همسر با ديگران پرهيز كنيد.

 

برنامه‌ريزي براي ارتباط و رفت و آمد متعادل با خانواده

وي اظهار كرد: انتظار مي‌رود افراد بعد از ازدواج، زندگي مشترك‌ خود را به صورت مستقل از خانواده آغاز كنند، از همین رو اگر زوج ها هيچ تلاشي در اين مورد نكنند و استقلال لازم را نداشته باشند، هرگز نمي‌توانند زندگي شيرين و مشتركي را تجربه كنند. زوجين بايد با رفتار مناسب و منطقي، براي حفظ حريم شخصي خود تلاش كنند، آنها بايد ارتباط و رفت و آمد متعادل با خانواده ها را مانند كارهاي ديگر در برنامه زندگي خود قرار دهند.

دكتر عزيزي با اشاره به آسيب‌هاي قرابت و نزديك بودن بعد از ازدواج با خانواده ها، گفت: احساس دخالت، انتظار بالا و تربيت چندگانه از جمله آسيب‌هايي است كه ممكن است به واسطه قرابت و نزديكي زوج‌هاي جوان با خانواده‌ها پيش بيايد.

وي خطاب به زوج‌هاي جوان گفت: بعضي از خانواده ها تلاش مي‌كنند كه دخالتي در زندگي فرزند خود نداشته باشند اما با برخي از رفتار و كلمات احساس دخالت را در زندگي زوج هاي جوان به وجود می‌آوردند، از اين رو زن و شوهر بايد دقت كنند كه در زندگي خود، دخالت ديگران را راه ندهند.

 

رازدار همسرتان باشيد

وي عنوان كرد: با وجود اينكه همواره توصيه مي‌شود كه زوج‌هاي جوان در نزديكي والدين خود سكونت نداشته باشند اما در موقعيتي كه پدر و مادر به وجود فرزند نياز دارند، اين قاعده مستثني مي‌شود و اولويت آن است كه نياز آن‌ها را برطرف كنيم.

وي عدم رازداري را يكي از تعارضات بين زن و شوهر معرفي كرد و گفت: اگر شما در رازداري همسر مشكل داريد و نشانه هایي از افشاگري راز را داريد ، بايد بدانيد كه اين كار ممكن است وجهه شما را در نزد همسرتان و ديگران خراب كند و باعث شود كه اطرافيان و از همه مهم تر همسرتان ديگر اعتماد به شما نداشته باشد و از بيان رازهاي خود اجتناب كند.

عزیزی افزود: از نظر اخلاقي و شرعي بيان كردن راز همسر براي اطرافيان حتي پدر و مادر و خواهر و برادر درست نبوده و وجهه اخلاقي شما را زير سؤال خواهد برد، بنابراین براي داشتن يك ازدواج موفق و پايدار و محبوب بودن در نزد همسر بايد رازدار باشيد.

 

تصوير درستي از همسرتان پيش ديگران ايجاد كنيد

به گفته اين مشاور خانواده، در آيات و روايات نيز به حفظ اسرار زندگي اشاره شده است و خداوند متعال در قرآن لباس را براي زن و شوهر مثال مي‌زند و مي‌فرمايد: (شما لباس و پوشش براي همديگر هستيد)، لذا زن و شوهر بايد عيوب همديگر را از ديگران بپوشانند و سعي كنند تصوير درستي از همديگر را، پيش ديگران ايجاد كنند.

 

همسر يا والدين، كدام اولويت است؟

 وي با بيان اينكه طعنه و تحقير، عدم اولويت‌دهي به همسر و قضاوت نادرست از ديگر تعارض‌هايي است كه روابط زن و شوهر را دچار آسيب مي‌كند، تصریح کرد: براي شكوفايي يك ازدواج، هم مرد و هم زن بايد از خانه پدر و مادرشان بيرون بيايند و زندگي‌شان را با هم در يك خانه جديد شروع و از آن لحظه، به فرد شماره يك زندگي همديگر تبديل شوند.

وي ادامه داد: اين به آن معنا نيست كه نبايد مراقب والدين باشند يا به آنها توجه نکنند، فقط به اين معني است كه اولويت اول زندگي‌‌ شان بايد از والدين، به همسرشان تغيير كند.

وي عنوان كرد: اگر هر يك از زن يا شوهر احساس نكند كه اولويت اول زندگي همسرش است، صميميت واقعي براي آن ها قابل حصول نخواهد بود و اگر اجازه دهند كه اولويت اول والدين باشد و نه همسرشان، رابطه آن ها‌ صدمه خواهد ديد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی