پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:
۱۴۰۳-۰۳-۲۳

 تربیت صحیح نیازمند ابزارهای موثر و فکر شده است / تدوین 30 درسنامه تربیتی 

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: فرزندان را نمی‌توان ‎با پند و موعظه تربیت کرد، بلکه برای تربیت صحیح نیاز به ابزارهای موثر و فکر شده داریم.

به گزارش آستان‌نیوز، دکتراحد فرامرز قراملکی، در پنجمین دوره آموزشی «ارتقاء مهارت‌های یادگیری یاددهی زندگی و بالندگی والدین فرزندان دانش‌آموز» که صبح امروز 23 خرداد، با حضور ۶۰ نفر از معاونین پرورشی، مشاورین بانوان و رئیس انجمن اولیا و مربیان ادارات کل کشور و با مشارکت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، به اقدامات مطالعاتی و عملیاتی و نیازسنجی چند وجهی در حوزه زیست عفیفانه اشاره کرد.

وی گفت: یک تحول، انقلاب و دگردیسی در جهان در زمینه عفت‌گریزی و عفت ستیزی رخ داده است و بزهکاری ها، برهنگی ها و... از مباحثی است که در دنیا مورد بحث است و در ایران نیز این دغدغه در سالهای اخیر و پس از پاییز پر تلاطم بیشتر خودش را نشان داد.

قراملکی بیان کرد: معاونت نهاد زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف  بالندگی فرزندان در زندگی و آینده‌شان طرح برگزاری دوره‌های زیست عفیفانه فرزندان را کلید زد و تا کنون 4 دوره از این طرح با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و آموزش و پرورش برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در واقع فرزندان را نمی‎توان با پند وموعظه تربیت کرد، بلکه برای تربیت صحیح نیاز به ابزارهای موثر و فکر شده داریم از همین رو با نیازسنجی‌هایی چند وجهی تیمی تشکیل دادیم تا مشکلات والدین را در زیست عفیفانه بررسی کنیم.
 

تدوین 30 درسنامه  
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه با مطالعات میان رشته ای در معارف اسلامی، علوم تربیتی و روانشناسی، 30 درسنامه با محوریت، مهارت‌های یادگیری یاددهی زندگی و بالندگی والدین فرزندان دانش‌آموز، هر کدام در 5 صفحه تدوین و در این 4 دوره تدریس شد، گفت: تا کنون 902 نفر از سراسر کشور از این دوره ‎ها بهره‌مند ‎مند شدند.

وی با طرح این سوال که اولین قدم در تربیت و مراقبت از فرزند چیست؟ گفت: اولین قدم این است که ببینیم چه کسی را تربیت می‌کنیم و فرزند ما چگونه است؟ واکنش فرزندان نوجوان و جوان نسبت به توصیه‌ها و اقدامات مراقبتی والدین چگونه است؟ 
قراملکی ادامه داد: فرزندان اغلب در پند و اندرزها ناشنوا هستند، پرخاشگری و داد و فریاد کرده و احیانا از خانواده دوری می‌کنند، اما چرا این واکنشها را نشان می‌دهند؟ در واقع وقتی که این پرخاشگری صورت می‌گیرد ارتباط تربیتی قطع می‌شود و پیامدهایی را به دنبال دارد.
 

نیاز به آگاهی‌های بروز و مهارتهای اثر بخش در تربیت فرزندان
وی یکی از مهمترین عوامل مراقبت‎‌گریزی را نیاز به آگاهی‌های بروز و مهارتهای اثر بخش ذکر کرد و گفت: در واقع ما نیاز به مهارتهای ادراکی، رفتاری و فنی داریم و باید از دانش و مهارت مراقبت و حمایت از خود مراقبتی فرزندان برخوردار باشیم.

به گفته قراملکی، به مراقبت و حمایت بیش از حد «برادران دروغین» می‌گویند، در مراقبت دلبستگی پایه است و نشناختن مرز بین دلبستگی و وابستگی موجب ویرانی سلامت فرزند می‌شود. همچنین مهارت مدیریت زبان‌های همزمان در گفت‌وگو با فرزندان، شناخت و مدیریت انگاره‎ها، آگاهی از موریانه‌های ارتباط، شناخت و مهارت تمایز برادران دورغین، شناخت و مهارت پیشگیری و درمان  و سرخوردگی اخلاقی از نیازهایی است که در این دوره‌ها دنبال می‌شود.

وی همچنین شناخت قلمرو زیست عفیفانه در آموزه‌های اسلامی، شناخت مرز بین دلبستگی و وابستگی در ارتباط فرزند با والدین، شناخت متفاوت زیست عفیفانه با شادزیستی، مهارتهای ارتباط موثر، شناخت آثار زیان بار پند بیهوده و مهارت پند اثربخش، شناخت تربیت و مهارت تشخیص اینکه چه چیزی تربیت نیست؟ شناخت گونه های دوستی نوجوانان، تحلیل عفاف گرایی در غرب و... فهرست نیازهای نسبتا جدید و بی پاسخی است که تلاش شده در این دوره‌ها به آن پاسخ داده شود. 

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه مراقبت نیاز به ابزار و فن دارد، عنوان کرد: متاسفانه ما مراقبت را بسیار ساده می گیریم و در نتیجه با پدیده مراقبت‎‌گریزی فرزندان مواجه می شویم.

قراملکی افزود: تشخیص برادران دروغین، شناختن مرز بین دلبستگی و وابستگی، به رسمیت شناختن توان خودمراقبتی فرزندان، جدا کردن اقدام و شیوه اقدام و... از ویژگیهای تربیتی است که والدین باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی