پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست علمی اداره مطبوعات آستان قدس و گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد بیان شد؛
۱۴۰۳-۰۳-۲۴

معرفی روزنامه خراسان در دوره قاجار  

اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با مشارکت گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد، نشست علمی معرفی روزنامه خراسان دوره قاجار را در این دانشگاه برگزار کرد.

به گزارش آستان نیوز، ابراهیم حافظی، رئیس اداره مطبوعات رضوی در این نشست که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به مهجور بودن روزنامه ها در امر تحقیقات، آنها را منابعی مهم در مورد تاریخ معاصر خواند.

وی تصریح کرد: بسیاری منابع قدیمی از منابع مطبوعاتی همچون کاغذ اخبار، وقایع اتفاقیه و ... در آرشیو اداره مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که هنوز بخش عمده ای از آنها ناشناخته هستند. 

حافظی به سه روزنامه خراسان در دوره های مختلف اشاره کرد و گفت: نخستین آن با مسئولیت سید حسین اردبیلی مربوط به دوره قاجار، دومین روزنامه آن با مسئولیت سید محمد طباطبایی مربوط به اوایل دوره رضا شاه و سومین روزنامه خراسان از سال 1328 که تاکنون در حال فعالیت است. 

وی با اشاره به امکان پیگیری و دنبال کردن، یک موضوع خاص از طریق مطبوعات محلی به حدود 3000 عنوان روزنامه و مجله در حوزه خراسان موجود در آرشیو مطبوعات اشاره کرد و معرفی و استخراج محتوای آنها توسط محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را ضروری دانست.

در ادامه دکتر تهمینه رئیس السادات، استادیار گروه تاریخ دانشکده ادبیات به نقش مطبوعات محلی در تحقیق و پژوهش پرداخت و بر لزوم برقراری ارتباط مطبوعات آستان قدس رضوی با دانشکده ادبیات و سایر دانشکده های دانشگاه فردوسی برای استفاده بیشتر از منابع غنی موجود و پیشبرد بهتر پژوهش ها و نیز انتخاب موضوع از بین روزنامه ها برای دانشجویان تاکید کرد.

وی، مطبوعات محلی را برای پیشرفت و توسعه مردم منطقه و نهایتا کل جامعه لازم دانست و نقش مهم آن را در شناسایی و جمع آوری کمبودها، مشکلات و نیازهای هر منطقه و همچنین ایجاد همبستگی، اعتماد و مشارکت ملی و از سوی دیگر افزایش ارتباط مردم با مسئولین یادآور شد.

جواد نوائیان رودسری، دانشجوی دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی در ادامه این جلسه به توصیف و تحلیل شرایط خاص همزمان با چاپ روزنامه خراسان (اسفند 1287- مرداد 1288) با مدیریت سید حسین اردبیلی پرداخت و ضمن برشمردن طیف های مختلف این دوره در ارتباط با مشروطه در مورد زندگی و فعالیت ها، آشنایی و ارتباط با انجمن دموکرات، تدریس در مدارس مشهد، آشنایی با ملک الشعرا بهار مدیر روزنامه نیز توضیحاتی ارائه داد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی