پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری:
۱۴۰۳-۰۳-۲۵

امام باقر(ع) پایه‌ گذار نهضت علمی و احیاگر معارف نبوی بود

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: حضرت امام محمد باقر(ع) پایه گذار نهضت علمی و احیاگر معارف ناب نبوی در جامعه اسلامی بود.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری در ویژه برنامه سالروز شهادت مظلومانه شکافنده علوم و مظهر علم خداوندی، حضرت امام محمد باقر(ع) که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: بعد از خفقان خلافت بنی امیه و در زمان انتقال قدرت از بنی امیه به بنی مروان برای امام محمد باقر(ع) فرصتی فراهم شد تا معارف و علوم حقه نبوی را برای مردم بازگو و تبیین کنند، به همین دلیل است که ایشان "باقرالعلوم" یعنی شکافنده علم لقب گرفته‌اند. 

 

وی تصریح کرد: بعد از رحلت رسول خدا(ص)، به خاطر غصب خلافت و جانشینی ایشان شرایطی به وجود آمد که احادیث و معارف شان در یک وضعیت پنهانی مانده بود و کسی جرات بازگو کردن و انتشار معارف نبوی را نداشت، ولی در زمان امام محمد باقر(ع) و بعد از ایشان در زمان امام صادق(ع)، فرصتی برای بیان معارف نبوی و بازگو کردن احادیث پیامبر(ع) و اهل بیت(ع) به وجود آمد.

 

این کارشناس دینی ابراز کرد: این فرصت که در زمان امام پنجم و امام ششم شیعیان به وجود آمد، برای امامان بعد از ایشان هم زمینه‌ای برای تبیین علوم و معارف دینی به وجود نیامد. بیشتر روایاتی که ما امروز داریم از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است و اگر تبیین و جهاد علمی این دو امام بزرگوار نبود، ما امروز به معارف، علوم و احادیث نبوی، دسترسی نداشتیم. 

 

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع)، "الْکَمَالُ‏ کُلُ‏ الْکَمَالِ‏ التَّفَقُّهُ‏ فِی الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَهِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَه" بیان کرد: در این حدیث نورانی سه عامل رسیدن به بالاترین مرتبه کمال تفقه در دین، صبر بر مصیبت و اندازه گیری در زندگی معرفی شده است. 

 

حجت‌الاسلام ماندگاری، خاطرنشان کرد: طبق این حدیث نورانی، انسان برای رسیدن به کمال باید ابتدا دین شناس باشد و در درجه دوم، هنگام وارد شدن مصیبت صبر و بردباری پیشه کند و همچنین اهل تدبیر در امور معیشتی خود باشد. 

 

وی افزود: اگر فردی زندگی‌اش را با حساب و کتاب خدا بسنجد و به اصطلاح تقدیر معیشت داشته باشد دیگر به خود اجازه نمی‌دهد هر حرفی را بزند و یا هر کاری را انجام دهد چرا که می‌داند باید پاسخگوی اعمال خود نزد خداوند باشد.

  

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی