پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۳-۲۵

حرم مطهر رضوی در شام شهادت امام محمد باقر(ع) به سوگ نشست 

حرم ثامن‌الحجج(ع) در شام شهادت مظلومانه امام محمد باقر(ع) به سوگ نشست و صحن و سرای این آستان آسمانی صحنه عزاداری و سوگواری در غم شهادت این امام مظلوم،  بود.  

به گزارش آستان‌نیوز، در شام شهادت مظلومانه مظهر علم خداوند و شکافنده علوم حضرت امام محمد باقر(ع) زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی در این آستان ملکوتی فریاد «مظلوم وا اماما، مسموم وا اماما» سر دادند و در سوگ شهادت این امام مظلوم که کشته زهر کین دشمن شد، اشک ماتم ریخته و عزاداری کردند. 

ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در شام شهادت امام باقر(ع) بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد. در این مراسم زائران و مجاوران در ابتدا با قرائت زیارت امین‌الله که با نوای حاج احمد واعظی قرائت شد، به محضر امام مهربانی‌ها عرض ارادت کرده و مصیبت شهادت امام محمد باقر(ع) را به ایشان تسلیت گفتند. 
 

حفظ جامعه شیعی به وسیله تقیه در دوران امام باقر(ع)
حجت‌الاسلام و المسلمین علی علیزاده، کارشناس دینی و سخنران حرم مطهر رضوی در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد: بعد از واقعه عاشورا به دلیل اختناق شدیدی که در جامعه حاکم شده بود، تعداد شیعیان بسیار اندک بود به طوری که در زمان امامت امام سجاد(ع) تعداد کل شیعیان، بیشتر از 20 نفر نبود. 

وی عنوان کرد: اقدامات امام سجاد(ع) در دوران 35 ساله امامت باعث شد که تعداد این شیعیان روز به روز بیشتر شود تا اینکه در سال 95 هجری قمری امامت به امام باقر(ع) رسید و یکی از مهمترین اقدامات ایشان در دوران امامت علاوه بر نشر علوم و تربیت شاگرد، حفظ شیعیان به وسیله تقیه و مخفی کردن اعتقادات آنها بود. 

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: یکی از مشکلات دوران امامت امام محمد باقر(ع) این بود که تعدادی از شیعیان که معتقد بودند امام باید قیام به شمشیر کند، امامت ایشان را قبول نداشتند و به امامت زید بن علی بن الحسین(ع) متمایل شدند. 
 

اشاعه علم مهمترین ماموریت امام باقر(ع)
وی با اشاره به ماجرای جابربن عبدلله انصاری که حامل سلام رسول‌الله(ص) به امام محمدباقر(ع) بود، اظهار کرد: پیامبر(ص) به این صحابی خود فرموده بودند که تو پنجمین جانشین من را درک خواهی کرد. او شکافنده علم است و سلام من را به او برسان. 

حجت‌الاسلام علیزاده، عنوان کرد: این که پیامبر اکرم(ص) در این حدیث از پنجمین امام شیعیان به عنوان شکافنده علم یاد می‌کند به این معناست که، جامعه اسلامی وقتی به زمان امام باقر(ع) می‌رسند نباید از ایشان طلب جهاد و قیام به سیف داشته باشند بلکه باید از او علم مطالبه کنند.

در این مراسم سوگواران عزای شهادت امام محمد باقر(ع) میهمان شعرخوانی شاعر و مدیحه‌سرای آئینی اهل بیت(ع)، سید ابوالفضل مبارز شدند؛ وی شعری که در وصف حضرت امام محمد باقر(ع) سروده بود را با شور و احساس برای حاضران قرائت کرد: 

علم آنچه که هست نقطه نام شماست، خورشید تشعشعی ز پیغام شماست 
ای شاهد سرهای شهیدان بر نی، سَم آخر راه کوفه تا شام شماست
ای شانت از دل درکت از ادراک بالاتر، باید کجا پر زد کجا از خاک بالاتر؟
حس می‌کند انسان کجا آغوش باران را، از عطر خاک مرقدی نمناک بالاتر؟
سنگی برای قبر گل از عشق روشن‌تر، از اشک چشم عاشقان حکاک بالاتر؟
ای زائران خسته دنبال چه می‌گردید، گل دسته از آه گریبان چاک بالاتر؟
ای کوه تا کی صبر باید کرد، بر غربت من پاسخی می‌خواهم از پژواک بالاتر؟
قبر کسی از خاک بالاتر نیامد، قدرش یقینا بوده از لولاک بالاتر
من هرچه می‌گویی همانم هرچه می‌گویی، آدم نه خاک پا نه از خاشاک بالاتر
اما شما را دوست دارم دوست دارم دوست، از هر کس و هر چیز در افلاک بالاتر 

گفتنی است؛ مرثیه سرایی و ذکر مصیبت به مناسبت شهادت امام باقر(ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود و زائران حرم مطهر رضوی خالصانه ترین سلام‌های خود را از حریم ملکوتی رضوی ، به مرقد بی شمع و چراغ امام محمد باقر(ع) در مدینه النبی(ص) و قبرستان خاموش بقیع روانه کردند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی