پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی : 
۱۴۰۳-۰۳-۲۷

 والدین در بحث زیست عفیفانه فرزندانشان، باید به  آگاهی‌ و مهارت‌های لازم برسند

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تمایز و شیوه اقدام را یک اصل راهبردی در سرخوردگی اجتماعی دانست.

به گزارش آستان‌نیوز، دکتر احد فرامرز قراملکی 26 خرداد در ششمین دوره آموزشی «ارتقاء مهارت‌های یادگیری یاددهی زندگی و بالندگی والدین فرزندان دانش‌آموز» که با حضور فراگیران و مدرسینی از استان‌های قم، مرکزی، لرستان، فارس و آذربایجان با مشارکت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش درتالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: مطالعات میان رشته‌ای حدود 30 تن از دانشمندان حوزه و دانشگاه در مدت زمان قابل توجهی برای طراحی این دوره، به این نتیجه رسید که، والدین در بحث زیست عفیفانه فرزندانشان، باید به آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم برسند.

وی برخی از این آگاهی‌ها و مهارت‌ها را مباحثی همچون «برادران دورغین»، «مبادی عمل عفیفانه»، «زبان‌های هم‌زمان»، «رسانه و نوجوان»، «مهارت‌های ارتباطی»، «شناخت و مدیریت انگاره‌ها»، «مهارت‌های فرزندپروری»، «پیامدهای ارتباطی والدین و فرزندان»، «مراقبت»، «آگاهی از موریانه‌های ارتباط»، «شناخت و مهارت پیشگیری سرخوردگی اخلاق»،« شناخت قلمرو زیست عفیفانه در آموزه‌های اخلاقی» و... ذکر کرد که در این دوره آموزش داده می‌شود.

دکتر قراملکی ادامه داد: «شناخت آثار زیان بار مهارت پند بیهوده و مهارت پند اثر بخش» نیز از دیگر موضوعات این دوره هاست که در قالب کتابی با عنوان «پند بیهوده» به چاپ رسیده است.
 

شناسایی سرخوردگی اجتماعی و پیشگیری و درمان آن

وی یکی از بحث‌های بسیار مهم که در رابطه والدین با فرزندان، معلمان با دانش‌آموزان و همچنین در سطوح اجتماعی نقشی بسیار منفی در زندگی شان دارد را سرخوردگی اجتماعی عنوان کرد و گفت: که ما سعی می‌کنیم در این دوره‌ها این عارضه را شناسایی کرده و پیشگیری و درمان کنیم. 

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با طرح این سوال که آیا تاکنون شده است که به کسی خدمت کنید و از او جفا ببینید؟ سخنان خود را ادامه داد و گفت: سرخوردگی اجتماعی پدیده‌ای بسیار شایع است و متاسفانه ناسپاسی در اغلب رفتارها مشاهده می‌شود.

به گفته وی در آیه 13 سوره مبارکه سبا آمده است: ...و قلیل من عبادی الشکور، «از بندگان من عدّه قلیلی شکر گزارند».  همچنین در حکمت 150 نهج‌البلاغه نیز به موضوع ناسپاسی اشاره شده و یک نکته را متذکر می‌شود که از جمله کسانی نباشید که از قدردانی نسبت به نعمات خداوند ناتوان بوده و در چیزی که به آنان اعطا نشده است، زیاده‌طلب هستند.

وی افزود: داستان ناسپاسی در برابر لطف و خدمت، مسئله بزرگی است و واکنش ما در این خصوص اهمیت دارد، این واکنش یا هوشمندانه و یا هیجانی است، واکنش‌های هیجانی یا بازتابی اگر مدیریت نشوند بسیار زیان‌بار خواهد بود، در واقع سرخوردگی از کار نیک یک نوع واکنش هیجانی است و در جامعه این واکنش، بیشتر نشان داده می‌شود.
 دکتر قراملکی گفت: یکی از عوامل ناسپاسی و جفا در برابر لطف و خدمت این است که کار خیر و نیک و لطفی را که در حق کسی انجام می‌دهیم با شیوه‌ای نامناسب و ظاهر و شکلی نادرست انجام می‌دهیم، در واقع اقدام‌ها درست اما به شیوه اشتباهی عرضه شده و این موجب سرخوردگی می‌شود.

وی با بیان این که تمایز و شیوه اقدام یک اصل راهبردی است، ادامه داد: جدا کردن اقدام و شیوه اقدام بسیار مهم است و این موضوع مهم را از آموزه‌های قرآن در سوره بقره آموختیم که در بخشی از این سوره مبارکه آمده است: «ای اهل ایمان، صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازید مانند آن که مال خود را از روی ریا (برای جلب توجه دیگران) انفاق کند....».

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی درپایان، اضافه کرد: شیوه‌های  نه گفتن، متفاوت است و کتاب «سبک‌ها و مهارت های ارتباطی» اثری است که شیوه‌های نه گفتن را نشان می‌دهد و با نگاهی علمی – کاربردی روش‌های برقراری ارتباط سازنده با دیگران را بر اساس یافته‌های پژوهشی به تصویر کشیده و فنونی را در جهت ارتقای توانایی‌ها در ارتباط صمیمی و شخصی و حرفه‌ای و اجتماعی پیشنهاد می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی