پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) انجام شد
۱۴۰۳-۰۳-۲۸

برگزاری نشست بصيرتي «تحليل فضاي انتخابات رياست جمهوري و شبهات پيرامون آن»

در آستانه برگزاري چهاردهمين انتخابات رياست جمهوري، بسيج كاركنان دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) نشست بصيرتي «تحليل فضاي انتخابات رياست جمهوري و شبهات پيرامون آن» را ، برگزار كرد.

به گزارش آستان‌نیوز، معاون علمي- تربيتي دانشكده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسين(ع) در نشست بصيرتي «تحليل فضاي انتخابات رياست جمهوري و شبهات پيرامون آن» كه با حضور كاركنان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) در سالن شهيد چمران واحد برادران دانشگاه برگزار شد، عنوان كرد: جريان هنر در فضاي كشور به شدت مغفول مانده است و از طرف جريانات حزب‌الهي، مذهبي‌ و گرايش‌هاي انقلابي به جهت درك نكردن اهميت هنر يا به بهانه اينكه محيط دانشگاه‌هاي هنر محيط سالمي نیست، وارد حوزه هاي اجتماعي و رسانه نشده است.
 دكتر سهيل احمدي ،با بيان اين که نظرسنجي‌هايي از سال 1392 تا 1399 در خصوص فهم معاني عميق ذهني و نظام معنايي مردم ايران جمع آوري و فراتحليل شده است، گفت: بر اساس اين نظرسنجي‌ها، گفتمان مشاركت، گفتمان اعتدال، گفتمان مقاومت و گفتمان طاغوتي يا سلطنت طلب در بين مردم، وجود دارد.
 

عدم ظهور و بروز گفتمان مقاومت در انتخابات

وي افزود: 70 درصد از مردم طرفدار گفتمان مقاومت هستند ولي اين گفتمان در انتخابات، ظهور و بروز ندارد.
معاون علمي- تربيتي دانشكده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسين(ع) با تبيين نظريه‌هاي عمده‌اي كه در ساحت سياسي، علوم اجتماعي، جامعه شناسي و مردم شناسي وجود دارد، توضيح داد:  نظريه اول مرتبط با فروپاشي جغرافيايي و ملي است كه بعد از فوت مهسا اميني جان گرفت و بعد از افول حواشي و موضوعات مرتبط با او ضعيف شد، در مقابل يك نظريه وجود دارد كه مي گويد، ما نزديك قله هستيم.
اين مدرس دانشگاه، با بررسي وجه افتراق و تشابه دو اصطلاح گفتمان و فرهنگ ، اظهار داشت: گفتمان و فرهنگ هر دو مشمول معنا هستند، اما برخي معاني مقطعي هستند كه به آن گفتمان يا مسئله مردم ‌،مي گويند.
وي افزود: فرهنگ عميق است  و گاهی خودش را در تشييع پيكر حاج قاسم و شهيد جمهور نشان مي‌دهد ، ناراحتي از مرگ يك نفر در مسير خدمت، خودش را با احساسات عمومي نشان مي‌دهد ، آنچه ما رابه آینده  اميدوار مي‌كند، فرهنگ است كه لايه‌هاي آن شامل رفتار، هنجار، ارزش و اعتقاد است که  پديده‌اي بسيار پيچيده است.
 

ويژگي‌ نامزدهاي انتخاباتي

دكتر احمدي در بخش ديگري از سخنانش به برخي از ويژگي‌هاي نامزدهاي انتخاباتي اشاره كرد و ادامه داد: نامزد رياست جمهوري علاوه بر اينكه بايد چهره رئيس جمهوري داشته باشد، مي‌بايست از زبان و بيان مناسب و ارتباط كلامي مطلوب برخوردار باشد يا كارنامه عملكردي مناسبي داشته و مردم از فرد، خاطره خوبي در ذهن داشته باشند.

وي گفت: مشاهدات نشان داده كه انتخابات هنوز وارد بدنه مردم نشده و مردم درخواست شفاف سازي و تبيين جايگاه رياست جمهوري و ملاك هاي فرد شايسته را دارند كه يكي از مهم ترين ملاك ها توجه به مديريت قوي، در حوزه اجرايي شخص است.
 

لزوم تبیین مصداق‌ها و دستاوردها

دکتر احمدی با بيان اينكه سه روايت از انقلاب وجود دارد، گفت: روايت علم و فناوري كه به تبيين دستاوردهاي انقلاب اسلامي مي پردازد؛ روايت فرهنگ، كه بخش هايي از آن مثل كيفيت فرهنگي، گسست نسلي، فروپاشي اجتماعي و... مغفول مانده است  که در اين حوزه مي‌بايست مصداق‌ها و دستاوردها تببين شود و روايت پيشرفت سياسي كه ، در سال هاي اخير رشد قابل توجهي داشته است و امروز مسئله مردم ديگر كنسرت و ربنا و گشت ارشاد و... نيست، بلكه علم، مسئله امروز شاخصه انتخاب رياست جمهوري است.
وی ادامه داد: تنها عامل گرايش مردم به موضوع انتخابات و گزينش رياست جمهوري، شهادت شهيد جمهور بود‌. مقام معظم رهبري در بيانات خود نسبت به اقدامات دولت شهيد رئيسي اظهار رضايت داشتند ولي آن ها را نياز به تبيين بيشتر مي دانستند و به لزوم تطبيق كار اجرايي و اطلاع رساني صحيح، اشاره كردند.
 

زنده كردن اميد از ویژگی‌های دولت آیت‌الله رئیسی بود

معاون علمي- تربيتي دانشكده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسين(ع) ضمن تبيين تعريف‌ها و تمجيدهايي كه مقام معظم رهبري از دولت‌هاي پيشين داشتند، گفت: پيشرفت كشور نسبت به 20 سال پيش در دولت آقاي خاتمي، حاصل شد و اقدامات و فعاليت‌هاي صورت گرفته در دولت آقاي احمدي نژاد را نيز مثبت دانستند و تجربه و درس عبرت و آسيب ديدن اعتماد مردم را، نتيجه دولت آقاي روحاني بيان كردند، اما ويژگي‌هاي دولت آقاي رئيسي را زنده كردن اميد و اعتماد مردم و نداشتن رقابت منفي و پرده دري، افزايش جوان گرايي در مجموعه كشور، خروج از چشم انتظاری و بهانه‌ تراشي‌ها و بالارفتن رشد اقتصادي و... عنوان نمودند.
وي اظهار کرد: اكنون تصويري كه از اقدامات و رفتارهاي رئيس جمهور شهيد در ناخودآگاه مردم نهادينه شده، موجب شده تا عموم افراد جامعه در گزينش‌ها و انتخابات خود، سمت افرادي كه صاحب طعنه و سرزنش هستند، نروند. دعواي امروز ديگر اصلاح‌طلب و اصولگرا نيست و مردم امروز توان و منش مي‌خواهند و به دنبال فردي شبيه شهيد رئيسي ، براي جايگاه رياست جمهوري هستند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی