پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی
۱۴۰۳-۰۳-۲۹

«نامه زرین سلامت»؛ شرح توصیه‌های بهداشتی امام رضا(ع) به چاپ دوازدهم رسید

كتاب «نامه زرین سلامت»، ترجمه رساله ذهبیه منسوب به امام رضا(ع) است که به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برای دوازدهمین بار، تجدید چاپ شد.

  به گزارش آستان‌نیوز، رساله ذهبيه امام رضا(ع) از نفيس‌ترين مواريث اسلامی در زمينه دانش پزشكی است كه به‌طور اجمال، رشته‌هايی از علوم پزشكی را معرفی و بخش زيادی از طب پيشگيری را نيز بيان كرده است.

«نامه زرین سلامت» اثر ترجمه شده متن رساله ذهبیه منسوب به حضرت رضا(ع) است که به باور صدها پزشک، متخصص و حکیم از جمله حکیمان دربار مامون، شایسته‌ترین متن آموزشی ـ کاربردی برای تحقق سلامت و بهداشت انسان است.

سند روايی طب‌الرضا(ع)، پيام‌های زرين بهداشتی امام رضا(ع)، معجون دارويی غذايی رضوی، آداب استحمام، آداب بهزيستی و بهداشت فردی، آداب سفر و احكام آب‌ها، مزاج‌شناسی، مديريت و سازماندهی بدن، آداب حجامت و فصد، مواد تركيبی و تعارض‌های غذايی، عناوين ۹ بخش تشكيل‌دهنده  این كتاب است.

در میان متون روایات به بیش از 5 هزار روایت و حدیث در خصوص مسائل تغذیه، بهداشت و سلامت بر می‌خوریم که بیشتر آن‌ها از پیامبراکرم(ص)، امام علی(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) است.

«رساله ذهبیه» یکی از متون ذکر شده است که از سوی امام رضا(ع) به رشته تحریر درآمده و ترجمه آن در کتاب «نامه زرین سلامت»، به چاپ رسیده است، هر چند  این متن از دنیای سنتی و معنوی آمده، اما فرازهای آن هر یک می‌تواند عنوان یک پژوهش و کاوش در جهان طب و بهداشت باشد.
 
مزاج‌شناسی، بهداشت روانی، آداب خواب و بیداری، تعارض های غذایی و... از اهم عناوین این رساله هستند.

گفتنی است، اصل این کتاب به زبان عربی است که توسط دکتر محمد دریایی ترجمه  و در قطع وزیری و شمارگان 200 نسخه و در 148 صفحه با قیمت 750000 ریال در اختیار کتاب دوستان قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی