پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس پژوهشگاه ابن سینای تهران تبیین کرد: 
۱۴۰۳-۰۳-۳۰

جایگاه فناوری مرکز درمان ناباروری «بُشری» برای ایران و منطقه

رئیس پژوهشگاه ابن سینا تهران گفت: مرکز تخصصی درمان ناباروری (IVF) بیمارستان فوق تخصصی رضوی با عنوان «بُشری»، می‌تواند در آینده به یکی از مراکز موفق دنیا در این حوزه تبدیل شود. 

دکتر محمدرضا صادقی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی در مقایسه با سایر مراکز درمان ناباروری دولتی و وابسته به نهادهای کشور، از بیشترین وسعت و نیز بهترین کیفیت در ساخت بنا و امکانات برخوردار است و کمتر مرکزی چنین فضایی دارد. 

وی افزود: البته نباید فراموش کرد که مراکز درمان ناباروری خصوصی بویژه مراکز فعال در پایتخت، با توجه به هزینه بالای ایجاد مراکز درمانی همچون خرید زمین، به طور معمول سعی می‌کنند در کمترین فضای ممکن به ارائه خدمات درمانی ناباروری بپردازند. 

رئیس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: از طرف دیگر، مجموعه‌ آستان قدس رضوی با توجه به ظرفیت بالای خود، امکان خریداری آسان‌تر تجهیزات و وسایل مرتبط با درمان ناباروری را در مقایسه با سایر مراکز خصوصی و دانشگاهی دارد.

وی در خصوص مزایای فعالیت مراکز درمان ناباروری در بیمارستان‌ها بیان کرد: مراکز فعال در بیمارستان‌ها با توجه به دسترسی سریع و آسان به متخصصان متبحر در رشته‌های مختلف پزشکی، می‌توانند در شرایط بحرانی بیمار را از خطرات احتمالی نجات دهند. 

دکتر صادقی ادامه داد: به نوزادان متولد شده در مراکز درمان ناباروری، فرزندان طلایی گفته می‌شود، چراکه با صرف هزینه بسیار توسط والدین متولد شدند بنابراین، در یک مرکز درمانی بیمارستانی مجهز که دارای خدماتی همچون بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان(NICU) نیز است، این فرزندان پس از تولد می‌توانند مراقبت بیشتری دریافت کنند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: بدین‌ترتیب، ایجاد مرکز درمان ناباروری بشری در بیمارستان فوق تخصصی رضوی که سطح کیفی خدمات و تجهیزات آن بالاست، مزایای بسیاری دارد البته این امر نباید به افزایش هزینه‌های درمان ناباروری برای بیماران منتهی شود. 

وی با تأکید بر اینکه تیم مدیریتی و تخصصی یک مرکز درمان ناباروری نقش بیشتری در پیشرفت آن مرکز دارد، گفت: بیمارستان رضوی نه تنها دارای تیم مدیریتی توانمند و گروهی از متخصصان متبحر در رشته‌های جنین‌شناسی و زنان است، بلکه امکان استفاده از ظرفیت سایر متخصصان مشهدی را دارد، بنابراین می‌توان انتظار داشت مرکز درمان ناباروری بشری به یکی از بهترین مراکز درمان ناباروری دنیا در آینده تبدیل شود.
 

لزوم حمایت از اقشار محروم در حوزه درمان ناباروری
در ادامه دکتر صادقی بیان کرد: در تمامی کشورهای دنیا، درمان ناباروری یکی از درمان‌های پرهزینه است، چون باید از مواد، تجهیزات و امکانات در سطح کیفی بالا استفاده شود تا هیچ آسیبی به جنین متولد شده در بخش آی.وی.اف وارد نشود.

وی گفت: علاوه‌بر هزینه بالای درمان ناباروری، این درمان موفقیت صد در صدی ندارد تا جایی که حتی می‌توان گفت موفقیت آن زیر 50 درصد است و گاهی بیماران چند بار مراحل درمان خود را در مراکز مختلف طی می‌کنند و به نتیجه مورد نظر یعنی فرزندآوری نمی‌رسند بنابراین، این گروه از بیماران کشور نیز باید تحت حمایت قرار گیرند. 

رئیس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به اجرای طرح‌های گوناگون مجموعه آستان قدس رضوی در حمایت از اقشار محروم افزود: آستان قدس رضوی در این حوزه می‌تواند نقش اثرگذاری داشته باشد. بی‌شک این حمایت‌ها، مورد استقبال مردم نیز قرار خواهد گرفت و مرکز بشری بیمارستان رضوی را می‌تواند به مرجعی برای درمان ناباروری در سطح کشور تبدیل کند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که امکانات درمان ناباروری در استان‌های همجوار خراسان رضوی همچون خراسان شمالی و جنوبی، گلستان، شرق استان سمنان و شمال استان سیستان و بلوچستان، محدود است، زوجین این مناطق نیز می‌توانند برای درمان ناباروری به شهر مشهد بویژه به مرکز بشری این بیمارستان مراجعه کنند.

دکتر صادقی اظهار کرد: در این مسیر، بیمارستان رضوی با مدیریت توانمند خود علاوه‌بر استفاده از منابع آستان قدس رضوی همچون موقوفات مرتبط با حوزه درمان، می‌تواند از طریق تعامل با دولت از بودجه‌ای که برای درمان ناباروری در قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شده استفاده کند و بر این اساس، به زوجین نابارور در بحث هزینه‌های درمان تخفیفاتی را ارائه دهد.  

رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت: همچنین مرکز درمان ناباروری بیمارستان رضوی می‌تواند نقش مهمی در حوزه جذب گردشگر سلامت از کشورهای منطقه همچون عراق داشته باشد، به خصوص که تعداد گردشگران سلامت درمان ناباروری در شهرهای زیارتی مشهد و قم، بیش از سایر شهرها است. 
وی افزود: در واقع، شیعیان منطقه به دلیل ارادت به ائمه اطهار(ع)، به‌طور معمول شهر زیارتی مشهد 

را برای سفر انتخاب می‌کنند و در کنار زیارت، به مسائل درمانی خود نیز می‌پردازند. در این بین، بیمارستان رضوی از آنجایی‌که وابسته به بارگاه ملکوتی امام رئوف(ع) است، بیشتر مورد توجه این گروه از زائران قرار دارد. 
 

ضرورت راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری در کشور
دکتر صادقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: علیرغم مسائل اقتصادی و فرهنگی که زوجین در کشور با آن مواجه هستند، همچنان تولد فرزند به عنوان نتیجه زندگی مشترک برای آن‌ها در جامعه ارزشمند است. در این میان، اگر زوجین با مشکلات ناباروری درگیر باشند، تمام تلاش خود را برای درمان می‌کنند. 

وی افزود: امروزه تعداد مراکز درمان ناباروری در ایران افزایش یافته تا جایی که بیش از 120 مرکز درمان ناباروری در کشور فعالیت دارد که افزون بر نیمی از آن‌ها در بخش خصوصی و بقیه در مراکز دولتی و دانشگاهی و وابسته به نهادهای کشور همچون آستان قدس رضوی، فعالیت دارد.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: البته ممکن است توزیع مراکز درمان ناباروری در سطح کشور متوازن نباشد، به‌طوری‌که 50 درصد این مراکز در شهر تهران متمرکز است، اما با این وجود در چند سال اخیر توسعه این مجموعه‌ها در سطح مراکز استان‌های مختلف و دیگر شهرها، افزایش داشته است. 

وی با اشاره به فعالیت پنج مرکز درمان ناباروری در شهر مشهد بیان کرد: با توجه به تغییراتی که در الگوی زندگی و رفتاری جامعه ایجاد شده که از جمله آن‌ها، افزایش سن ازدواج و به تأخیر انداختن فرزندآوری است، مشکلات مرتبط با باروری و بروز ناباروری زوجین افزایش یافته و زوجین نیاز به درمان دارند. همین امر باعث شده است افزایش مراکز درمان ناباروری، از ضرورت‌های جامعه کنونی به حساب آید.

گفتنی است، مرکز بشری به عنوان بزرگترین مرکز تخصصی درمان ناباروری شرق کشور با حضور تولیت آستان قدس رضوی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، 30 اردیبهشت 1403 و همزمان با روز ملی جمعیت، در بیمارستان رضوی در مشهدمقدس افتتاح شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی