پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

آشنایی با مخازن کتاب کتابخانه مرکزی رضوی  
۱۴۰۳-۰۳-۳۰

 تاریخچه نادرشاه افشار، اثر ی چاپ شده در 280 سال قبل

کتاب نفیس «تاریخچه نادر شاه افشار؛ ملقب به طهماسب قلی خان» یکی از هزاران منابع نفیس موجود در مخازن کتاب کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است که در تاریخ 1742 میلادی(282 سال قبل) به چاپ رسیده است. 

  به گزارش آستان نیوز، علی مهاجرانی، کارشناس کتابدار کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، این کتاب را روایتی تاریخی از زندگی نادر شاه افشار عنوان کرد که شرح مفصلی از لشکرکشی های او و تأثیرش بر چشم انداز سیاسی فرهنگی ایران را ارائه می‌کند.

وی با اشاره به پرداختن این کتاب به شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران در آن دوره زمانی، افزود: به گفته کارشناسان خارجی این کتاب جزو یکی از مهم ترین منابع تاریخی برای محققان و پژوهشگران علاقه مند به تاریخ ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود. 

مهاجرانی تصریح کرد: این کتاب ۳ سال پس از فتح دهلی توسط نادر شاه افشار نوشته شده و جیمز فریسر نویسنده اثر به مدت 10 سال در یمن مشغول به کار بوده و زبان فارسی را از مسلمانان این کشور فراگرفته بوده است.

وی، این کتاب را اولین کتاب نوشته شده به زبان انگلیسی درباره نادرشاه افشار عنوان کرد که در ابتدای آن تاریخچه کوتاهی از امپراتوری مغول نوشته شده است و در پایان این کتاب نیز فهرستی از نسخه های خطی شرقی، آورده شده است.

مهاجرانی، عکس پرتره حکاکی شده از نادر شاه افشار و تصویری از نقشه تحت حکومت وی را از ویژگی های ظاهری این کتاب توصیف کرد که در صفحات ابتدایی این کتاب قرار داده شده است. 

شایان ذکر است در سایت معتبر peterharrington این کتاب 1200 پوند (بالغ بر صدو بیست ملیون تومان) قیمت گذاری شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی