پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به مناسبت عید سعید غدیرخم انجام شد
۱۴۰۳-۰۴-۰۴

برپایی نمایشگاه تک اثر نهج‌البلاغه «شیوه شیوایی» درکتابخانه و موزه ملی ملک 

به مناسبت عید سعید غدیرخم، نمایشگاه تک اثر «شیوه شیوایی» با محوریت معرفی و نمایش نسخه خطی نفیسی از نهج‌البلاغه در کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، برپا شد. 

به گزارش آستان‌نیوز، مجموعه آثار بسیاری مرتبط با امام علی(ع) اعم از آثار نگارگری و هنرهای تزیینی، سکه‌های تاریخی منقوش به نام و ، ولایت ایشان و نسخه‌های خطی در گنجینه آثار تاریخی و فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود که نشان از ارادت حاج حسین آقا ملک، واقف کتابخانه و موزه، به این امام بزرگوار دارد.
در مجموعه نسخه‌های خطی گنجینه ملک با محوریت مولا علی(ع) علاوه بر شرح و برگزیده، 15 نسخه کامل و نسبتاً کامل از نهج‌البلاغه موجود است. این نسخه‌های نهج‌البلاغه، از قرن ششم تا چهاردهم هجری قمری، کتابت شده‌ است.
 

معرفی نسخه نهج‌البلاغه نمایشگاه
یکی از نفیس‌ترین نسخه‌های نهج‌البلاغه موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک، نسخه‌ای متعلق به قرن دهم هجری قمری به شماره 1393.04.05989 است که در نمایشگاه تک‌اثر مجموعه در معرض دید عموم بازدیدکنندگان ، قرار گرفته است. 
این نسخه به خط نسخ کتابت و در دو صفحه نخست به لاجورد و زر، تذهیب شده و در تمام صفحه‌های دیگر نیز کمنداندازی با زر و مرکب مشکی دارد. 
همچنین متن اصلی در جدول چهار لایه‌ای به زر، شنگرف و شبه‌لاجورد نگارش شده است. عنوان‌های درون متن همچون «باب المختار من خطبه مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب» در ابتدای بخش خطبه‌ها و «من خطبه له علیه‌السلام» در ابتدای خطبه، نیز زرین و لاجوردی‌ است. 
 

ویژگی خاص نسخه
یکی از ویژگی‌های خاص این نسخه از نهج‌البلاغه، حاشیه‌های متنوع از حیث فرم و محتواست که در اغلب صفحه‌ها متناسب با محتوای متن اصلی است. این حاشیه‌ها از حیث توجه مفهومی حاشیه‌نویس از یک سو و صورت نگارشی مانند مورب و سرو از سوی دیگر، ارزشی منحصربه‌فرد به این نسخه خطی بخشیده است. 
ویژگی دیگری که بر ارزش فرهنگی این نسخه می‌افزاید، ساخت جلد همزمان با نسخه است که با کمال هنر و ظرافت تمام انجام شده است، جلد آن از چرم میشن سیاه و ضربی است که روی آن را طلاپوش کرده‌اندوداخل جلد‌ نیز منقش به ترنج، سرترنج و لچک با قطاعی ظریف و معرق دقیق چرم، آراسته شده است. 
نمایشگاه شیوه شیوایی در تیر و مرداد 1403 در تالار تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک، پذیرای دوستداران فرهنگ و تاریخ اسلامی- ایرانی است. 
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی، در ادوار مختلف با محوریت یکی از این نسخه‌های ارزشمند یا دیگر آثار نفیس مجموعه، نمایشگاه در تالار اختصاصی تک اثر خود برگزار می‌کند.  
لازم به ذکر است، این مجموعه توسط حاج حسین آقا ملک در سال 1316 شمسی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر، همه روزه به جز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا 16:30، به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، خیابان سی تیر، خیابان یارجانی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» میزبان علاقه‌مندان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی