پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در آستانه فرارسیدن عید غدیر خم
۱۴۰۳-۰۴-۰۴

کتاب «غدیر و علل فراموشی آن» معرفی شد

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در آستانه فر ارسیدن عید بزرگ غدیر خم، کتاب «غدیر و علل فراموشی آن» را معرفی کرد.

به گزارش آستان‌نیوز، امامت و ولایت از مباحث مهم قرآنی و اعتقادی اسلام است که سوگمندانه مانند برخی موضوعات دیگر قرآنی، دستخوش بد فهمی وکژاندیشی شده است. اصل واقعه غدیر وحدیث «مَن کُنتُ مَولاه فهذا علیٌ مولا"» مورد اتفاق و قبول همه عالمان اسلامی چه شیعی وچه سنی است، ولی درتفسیر و برداشت ازآن، آراء و دیدگاه‌های مختلفی،  ابراز شده است.
این نوشتار با بهره‌گیری از منابع متعدد تاریخی و حدیثی درصدد است علل فراموشی این حادثه تاثیر گذار در تاریخ اسلام به ویژه درایام رحلت رسول (ص) را ، واکاوی وتحلیل کند.
از این رو سید محمد مرتضوی، نویسنده کتاب «غدیر و علل فراموشی آن» با بهره‌گیری از 177 منبع متعدد تاریخی و حدیثی سعی کرده تا علل فراموشی این حادثه تأثیرگذار در تاریخ اسلام به ویژه در ایام رحلت رسول اکرم(ص) را، مورد تحلیل و واکاوی قرار دهد.
 از نظر مولف، بررسی آن علل، بدون شناخت درستی از وضعیت جامعه اسلامی درآستانه رحلت پیامبر اعظم(ص) و نقشه و توطئه منافقان مدینه و همچنین مشرکان تازه مسلمان مکه و یهودیان کینه توز، امکان پذیر نیست.
در این راستا ابتدا شرایط جامعة نبوی در آستانة ارتحال رسول خدا(ص) بررسی شده و در این بخش خطرهای خارجی و داخلی موجود در جامعة نبوی توضیح داده شده است، سپس راههای تداوم نهضت حضرت رسول(ص) در سه فرض پیش‌بینی شده ، یعنی موضع‌گیری‌های پیامبر(ص) به آینده ، حرکت دینی، آینده رهبری با تشکیل نظام شورایی، آینده امّت دینی و... تحلیل شده است. 
در ادامه نیز ، دلالت غدیر بر امت حضرت علی(ع) بازگو و در پایان شیوه‌های فراموشاندن غدیر در مباحثی چون بروز اختلافات داخلی در مدینه، جعل حدیث، تحریف تاریخ، تبلیغات ضدعلوی و... مورد مطالعه قرار گرفته است.
کتاب «غدیر و علل فراموشی آن» در سال 1391 به زبان فارسی نگاشته شده و در شمارگان 3 هزار نسخه و قطع رقعی در  276 صفحه به چاپ رسیده و کار ويراستاری این اثر را نیز ، محسن رجبی بر عهده داشته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی