پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با همکاری دانشگاه امام رضا ( ع) و شرکت صنایع معادن و عمران رضوی محقق شد؛
۱۴۰۳-۰۴-۰۶

تولید دستگاه ویژه صنعت هبلکس برای نخستین بار در کشور

در راستای تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و تکیه بر توان متخصصان داخلی، با هم‌افزایی میان شرکت صنایع معادن و عمران قدس رضوی و همچنین گروه مهندسی برق دانشگاه امام رضا(ع)، برای نخستین بار در کشور، دستگاهی با عنوان (روغن زن اتومات قالب‌های بلوک هبلکس )، ساخته و در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش آستان نیوز، با ساخت این دستگاه علاوه‌بر این‌که شاهد ارتقاء راندمان و بهره‌وری تولید خواهیم بود، کیفیت محصول نهایی از طریق جداسازی کامل محصول هواگیر شده از قالب، افزایش نیز خواهد یافت. 
 

هوشمندسازی خطوط تولید AAC
مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی، درباره این دستگاه گفت: در مراحل تولید بلوک هبلکس AAC، پیش از این‌که مخلوط به دست آمده در میکسر‌ها درون قالب ریخته شود، قالب‌های تخلیه شده از چرخه قبلی طی فرآیندی مشخص، روغن اندود می‌شود تا مخلوط درون قالب‌ها در مرحله اتوکلاو(هوا دهی) به دلیل دمای بالا و افزایش حجم ماده، به دیواره قالب نچسبد و پس از خروج به راحتی و بدون شکستگی سطحی از دیوار قالب جدا و راهی مرحله برش شود.
دکتر مهدی قربانی افزود: پیش از این، روغن اندود کردن قالب به صورت دستی توسط اپراتور و با استفاده از نازل پاشش روغن انجام می‌شد که با مشکلاتی از جمله مصرف زیاد روغن، عدم یکنواختی پاشش روغن، ایجاد آلودگی محیطی، خرابی زیاد به علت غلظت بالای روغن و بهینه‌ نبودن زمان لازم برای روغن اندود کردن قالب، همراه بود. 

وی با اشاره به هوشمندسازی خطوط تولید هبلکس با استفاده از این دستگاه جدید خاطرنشان کرد: دستگاه روغن زن اتوماتِ قالب‌های بلوک هبلکس که در ترکیب اصلی شباهت زیادی به دستگاه‌های برش اتوماتیک(سی ان سی) دارد، به گونه‌ای طراحی شده که دارای 3 محور اصلی حرکتی برای پوشش دادن حجم قالب و یک محور فرعی چرخشی برای به گردش درآوردن فرچه‌ی مخصوص است. 
مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی، ادامه داد: برای این دستگاه، پمپ و مخزن مخصوص روغن تعبیه شده و نازل‌های ترشحی در اطراف فرچه‌ها برای جلوگیری از چکه کردن روغن به درون قالب نیز لحاظ شده‌ است.
 

توسعه ارتباط میان صنعت و دانشگاه

وی با تاکید بر لزوم توسعه ارتباط میان صنعت و دانشگاه تصریح کرد: ایده اصلی ساخت این دستگاه در سال 1402 توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت صنایع معادن و عمران قدس رضوی، طرح شد.
قربانی ادامه داد: با هدف افزایش هم‌افزایی، جلسات متعددی با گروه مهندسی برق دانشگاه امام رضا(ع) برگزار و با انتخاب فن‌آوران مناسب برای این طرح، ساخت دستگاه مذکور از اوایل اردیبهشت امسال آغاز شد.
قربانی افزود: با توجه به توان علمی و تخصصی دانشگاه امام رضا (ع) و همچنین سابقه قابل توجه آن در اجرای طرح‌های مشارکتی، این پروژه دانش‌بنیان به این  دانشگاه  سپرده شد.
 

تولید نمونه داخلی با یک دوم قیمت نمونه خارجی
مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی، با بیان این‌که دستگاه روغن زنِ اتومات قالب‌های بلوک هبلکس برای اولین بار در ایران تولید شده است، تصریح کرد: دستگاه جدید ساخته شده با روش روغن‌زنی فرچه‌ای، منحصربه‌فرد بوده و هیچ نمونه داخلی ندارد.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته نمونه مشابه این دستگاه با مدل روغن زنی پاششی اتوماتیک در کارخانه هبلکس بیرجند که از کارخانجات زیرمجموعه شرکت صنایع معادن و عمران قدس رضوی است، ساخته شد که با مشکلاتی همراه بود، البته این دستگاه اکنون از کار افتاده و تکنولوژی آن قدیمی شده است.
قربانی، قیمت نمونه خارجی دستگاه مشابه تولید شده در کشور چین را حدود 20000 دلار عنوان کرد و افزود: این مبلغ بدون در نظر گرفتن هزینه‌های ارسال دستگاه و هزینه‌های گمرکی درنظر گرفته شده و قیمت نمونه داخلی تولید شده در آستان قدس، یک دوم نمونه چینی است.
 

بهینه‌سازی مصرف روغن
این مسئول درباره دیگر مزایای این دستگاه اظهار کرد: ساخت این دستگاه نتایجی همچون بهینه‌سازی مصرف روغن و کاهش آلودگی محیطی با تغییر روش روغن‌زنی از حالت پاششی به فرچه‌ای را، به دنبال داشته است.
مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی در پایان گفت: با این فناوری، شاهد جلوگیری از خطای انسانی با اتومات‌سازی فرآیند‌های تکراری در تولید و نیز کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و استفاده بهینه از ظرفیت کاری افراد در محلی مناسب‌تر هستیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی