پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۴-۰۶

برگزاری کارگاه آموزشی «ساخت ساعت آفتابی افقی» در کتابخانه و موزه ملی ملک 

کارگاه آموزشی«به وقتِ خورشید» در راستای ساخت ساعت آفتابی افقی، در کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، برگزار می‌شود. 

به گزارش آستان‌نیوز، این کارگاه به عنوان اولین برنامه آموزشی مدرسه تابستانی ملک، با هدف آموزش طراحی و ساخت ساعت آفتابی افقی، یکشنبه 10 تیر 1403، از ساعت 9 تا 13، در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا می‌شود.

کارگاه به وقتِ خورشید با تدریس ایرج صفایی، مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان، طراح و سازنده سازه‌های اخترشناختی و ساعت‌های آفتابی، پژوهشگر نجوم و ابزارهای اخترشناسی، بر پایه نمونه ساعت آفتابی گنجینه ملک، اجرا خواهد شد. 

حاضران در این برنامه آموزشی پس از آشنایی با تاریخچه ساعت‌های آفتابی، آشنایی با حرکت زمین و الگو گرفتن از آن برای سنجش زمان و آشنایی با ساختار و عملکرد انواع ساعت‌‌ آفتابی، با چگونگی طراحی ساعت آفتابی افقی به عنوان رایج‌ترین گونه ساعت آفتابی، آشنا خواهند شد و در پایان کارگاه نیز ساخت نمونه مقوایی ساعت آفتابی افقی و سنجش زمان به وسیله آن آموزش داده می‌شود.

شرکت‌کنندگان باید با توابع مثلثاتی آشنایی داشته باشند و با ماشین‌حساب مهندسی، توابع مثلثاتی را محاسبه کنندکه ابزارهای مورد نیاز برای شرکت‌کنندگان، دو برگ مقوای A4، گونیای 20 سانتی، نقاله، مداد و خط‌کش خواهد بود.

همچنین به حاضران در کارگاه به وقت خورشید، گواهی معتبر کتابخانه و موزه ملی ملک و ایرج صفایی ارائه می‌شود. ظرفیت پذیرش کارگاه محدود است و علاقه‌مندان تا شنبه 9 تیر 1403 فرصت دارند در این کارگاه نام‌نویسی کنند.

اهل تاریخ و فرهنگ برای دریافت آگاهی‌های بیشتر و شرکت در این کارگاه می‌توانند به سامانه آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی: http://club.malekmuseum.ir/ مراجعه کرده و یا با واحد آموزش این مجموعه با شماره تلفن: 66726613-021 (داخلی 132) تماس بگیرند. 

گفتنی است، این مجموعه توسط حاج حسین آقا ملک در سال 1316 شمسی بر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) وقف شده است و در حال حاضر به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، خیابان سی تیر، خیابان یارجانی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» میزبان فرهنگ‌دوستان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی