پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

از سوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی
۱۴۰۳-۰۴-۰۷

مجموعه داستان کوتاه «این‌جا جای خوابیدن نیست» رونمایی شد

نخستین کتاب مجموعه داستان‌های کوتاه انجمن «عصر داستان» مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با عنوان «این‌جا جای خوابیدن نیست» در مشهدمقدس،  رونمایی شد. 

به گزارش آستان‌نیوز، آیین رونمایی این کتاب با حضور امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، صادق کرمیار، نویسنده برجسته کشور و جمعی از مسئولان این مؤسسه و همچنین اهالی ادب، فرهنگ و هنر به ‌ویژه اعضای انجمن عصر داستان، بعدازظهر چهارشنبه، ششم تیرماه ۱۴۰۳، در محل این مؤسسه برگزار شد.
در کتاب «این‌جا جای خوابیدن نیست»، ۱۵ داستان کوتاه از ۱۲ نویسنده انجمن عصر داستان با مقدمه‌ای از صادق کرمیار، به همت این مؤسسه منتشر شده است. 
آثاری منتخب از شهرام نائینی، پارسا نوروزی، فائزه چشمه‌سنگی، نیلوفر یوسف‌زاده، نگار تشکری، هادی پورحسین، هما رضوی‌زاده، سمانه قائینی، ام‌البنین ماهر، هاجر ایزانلو، شادی غفوریان و ابراهیم فصیحی هرندی، در این اثر به چشم می‌خورد.  
 

اهمیت داستان در زندگی بشر
در این مراسم، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اظهار کرد: روزگار ما، عصر داستان‌ها و روایت‌ها است و تمام شئون زندگی ما با داستان و روایت در هم تنیده شده است چنان‌که روایت، زندگی، مصرف، سیاست و...، ما را می‌سازد. همچنین داستان و روایت، پشت تمام رشته‌های هنری موجود از جمله عکاسی، موسیقی، نمایش و...، است. بنابراین، داستان امری اساسی و مهم است.    
حکیمی ضمن اشاره به جایگاه داستان در زندگی شخصی خود و فعالیت‌ها و دغدغه‌هایش در حوزه داستان گفت: همواره آرزو داشتم، داستان به جریانی بزرگ در کشور مبدل شود و ما نیز جریانی در ادبیات داستانی جهان داشته باشیم. 
وی افزود: کشوری با این پیشینه بالا در فرهنگ و هنر و ادبیات، چرا امروز نباید دارای یک سبک ویژه در حوزه ادبیات داستانی معاصر باشد. بی‌تردید، این امر بدون گذر از فهم داستان جدید که در چند قرن اخیر در دنیا، در حوزه داستان کوتاه تا رمان رخ داده است، مؤثر نمی‌شود. 
 

ظرفیت هنر در انتقال مفاهیم دینی
همچنین مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ضمن تقدیر از صادق کرمیار که کتاب این‌جا جای خوابیدن نیست، را خوانده و برای آن مقدمه‌ای نوشته است، بیان کرد: یک سال و نیم از تولد انجمن عصر داستان در این مؤسسه می‌گذرد و کتاب حاضر، ماحصل تلاش اعضای این انجمن در سال نخست است.
وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه خود در حوزه ادبیات داستانی در این مؤسسه با حضور زنده‌یاد سعید تشکری، گفت: اگرچه توفیق همکاری با استاد تشکری نصیب ما نشد، اما با افزوده شدن نگار تشکری، دختر این نویسنده برجسته کشور به جمع نیروهای این مؤسسه و ارائه طرح راه‌اندازی انجمن «عصر داستان رضوی» توسط  وی، سرانجام این انجمن در مؤسسه شکل گرفت. 
حکیمی تصریح کرد: البته واژه «رضوی» را از عنوان این انجمن حذف کردم؛ نه به دلیل آنکه به انتقال مفاهیم دینی و مفاهیم زیبای کلام حضرت رضا(ع) توسط زبان هنر اعتقاد نداشته باشم بلکه از درون تک تک سلول‌های وجودم معتقد هستم که هنر، ظرفیت انتقال این مفاهیم را دارد، اما اگر هنر را به سفارش تبدیل کنیم، دیگر هنر نیست، در حالی که هنر از خلق هنرمند می‌گذرد.  
وی ادامه داد: در واقع، انجمن عصر داستان با این هدف راه‌اندازی شد تا اعضای جوان انجمن ابتدا داستان معاصر دنیا را بشناسند، داستان‌نویس شوند، سپس برمبنای گرهی که بین این افراد و حضرت رضا(ع) وجود دارد، ارتباط بین آنان و این امام همام خلق شده و پس از آن، داستان رضوی نیز شکل می‌گیرد. 
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با ذکر حدیثی از حضرت رضا(ع)، یادآور شد: هیچ‌کس زیبایی که در کلام حضرات معصومین(ع) وجود دارد را زیباتر از هنرمندان از جمله داستان‌نویسان نمی‌تواند به جامعه منتقل کند. 
 

لزوم جریان‌سازی در حوزه ادبیات
حکیمی با اشاره به برنامه‌های جلسات انجمن عصر داستان همچون آموزش، خوانش و نقد و بررسی داستان و استفاده از تجربه استادان و نویسندگان مختلف، اظهار کرد: این انجمن هنوز گام‌های بسیاری را باید در این مسیر بردارد. 
وی، ادبیات را پشتوانه هر جامعه‌ای دانست و اضافه کرد: در حدود دو سال اخیر، ابتدا انجمن عصر داستان و سپس انجمن «عصر طنز» در این مؤسسه راه‌اندازی شد. در این میان، امیدواریم در قدم‌های بعدی مؤسسه، انجمن‌های عصر کودک و نوجوان و سپس عصر ادبیات نمایشی شکل گیرد؛ یعنی زنجیره‌ کاملی از ادبیات که بتواند جریان‌سازی کند. 
همچنین این مقام مسئول ضمن تقدیر از حضور استادان برجسته و نویسندگان پیشکسوت و باسابقه در کنار اعضای نوجوان و جوان انجمن عصر داستان و اهمیت برگزاری جلسات مدام آن، گفت: امیدوارم در آینده کتابی در انجمن عصر داستان رونمایی شود که در آن، بیشتر شاهد خلق داستان‌ توسط نسل جوان‌تر باشیم. به عبارتی بتوانیم جوان‌ها را جذب حوزه داستان کرده و جریان‌سازی کنیم. 
وی افزود: خادمی هنرمندان مایه افتخار ما در این مؤسسه است و هر پیشنهاد، انتقاد و نظری که موجب رشد انجمن عصر داستان شود را، پذیرا هستیم. 
حکیمی خاطرنشان کرد: امیدوارم انجمن عصر داستان بتواند با ادامه مسیر خود، جریانی نو در این حوزه به وجود آورد. همچنین روزی فرا برسد که بگوییم مکتبی در حوزه داستان دنیا داریم که به ایران تعلق دارد و مایه خرسندی خواهد بود که این امر در زیر سایه حضرت رضا(ع) ، رقم بخورد. 
همچنین این مراسم رونمایی با خوانش بخش‌هایی از داستان‌های کتاب «این‌جا جای خوابیدن نیست» توسط دو تن از نویسندگان این مجموعه و پخش کلیپ‌هایی با محوریت مکتب هنر رضوی و نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی انجمن عصر داستان با حضور نویسندگان مطرح کشور، همراه بود. 
گفتنی است، از آذرماه 1401 تاکنون، بیش از ۶۰ جلسه انجمن عصر داستان، با حضور نویسندگان پیشکسوت، باسابقه و نوقلم، چهارشنبه هر هفته، از ساعت ۱۶ تا 18، در مکتب هنر رضوان مشهد برگزار شده است‌.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی