پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۴-۰۷

زائران در حرم مطهر رضوی میلاد حضرت باب الحوائج را جشن گرفتند

همزمان با بیستم ماه ذی الحجه، ویژه برنامه جشن میلاد امام موسی الکاظم (ع) در حرم مطهر رضوی، برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، همزمان با روز بیستم ذی‌الحجه که مصادف با سالروز میلاد با سعادت امام هفتم شیعیان، حضرت امام موسی کاظم(ع) است، دلدادگان خاندان عصمت و طهارت(ع) با حضور در آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) میلاد پدر را به محضر پسر تبریک و تهنیت گفتند و خالصانه‌ترین سلام‌ها و عرض ارادت‌های خود را از این آستان ملکوتی به سرزمین کاظمین و حرم نورانی این امام هُمام، روانه کردند. 

ویژه برنامه جشن میلاد امام کاظم(ع) از ساعت 9:30 در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، میزبان زائران و مجاوران این آستان آسمانی بود. 

حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، کارشناس دینی و سخنران حرم مطهر رضوی، در این مراسم به تبیین موضوع اسلام ناب از منظر امام کاظم(ع) پرداخت و گفت: دین یک امر کلیشه‌ای و خشک نیست بلکه یک حقیقت است که انسان را تربیت و او را به سوی سعادت رهنمون می‌کند. 

وی تصریح کرد: دین دو نوع مسئولیت بر عهده ما گذاشته است یکی فردی و دیگری اجتماعی، یعنی انسان مومن یک سری وظایف فردی دارد که باید انجام دهد و یکسری وظایف اجتماعی که به عنوان یک فرد که در جامعه‌ای بزرگ زندگی می‌کند، باید ملتزم به آن باشد. 

حجت‌های خداوند برای هدایت انسان

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به وصایای امام کاظم(ع) به هُشام ‌بن حَکَم که یکی از یاران آن حضرت بودند، اظهار کرد: از منظر امام کاظم(ع)، خداوند دو حجت و راهنما برای ما قرار داده است یکی در درون و دیگری در بیرون. 

وی خاطرنشان کرد: حجت درونی عبارت از سرمایه عقل است، عقل یک موهبت الهی است که انسان را هدایت می‌کند و ما باید برای رسیدن به سعادت به ندای عقل توجه کنیم و تابع آن باشیم در غیر این صورت، راه رستگاری را گم خواهیم کرد، بنابراین خردورزی و توجه به عقل یکی از سفارشات امام کاظم (ع) به شیعیان است. 

خطیب حرم مطهر رضوی، افزود: منظور از حجت آشکار در این حدیث نورانی رسولان و پیامبران الهی هستند. خداوند علاوه بر عقل که رسول باطنی است از بیرون هم رسولان و راهنمایانی برای ما فرستاده است تا ما را در راه رسیدن به سعادت راهنمایی کنند. ما نسبت به همه مسائل اگاهی نداریم و باید برای درک درست حقایق دست به دامن دین شویم و به آنچه که پیامبران و امامان دستور داده‌اند، عمل کنیم. 

در این مراسم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی برای دقایقی میهمان شعرخوانی پرشور احمد بابایی، از شاعران آئینی و پر آوازه کشور شدند:

نفرین اگر کنند "الف"، "دال" می‌شود، لب واکنند صومعه پامال می‌شود

کفران به زیر پای علی چال می‌شود، ناقوس "علی، علی" نکند لال می‌شود

برگو به اسقفی که گرفتار لاف بود، عیسی خودش به دور علی در طواف بود

کشتی علی‌ست، بحر علی، ناخدا علی، احمد چه خواند، همنفس ربنا علی

 زهرا چه گفت، یک صد و یک بار یا علی، یا مظهرالعجائب و یا مرتضی علی

این شاعر آئینی همچنینی غزلی را تقدیم امام مهربانی‌ها حضرت علی بن موسی الرضا(ع) کرد:   

دست مرا گرفت ضریحش دعا گرفت، در کفشداری حرمش اشک پا گرفت

زانو زدند معجزه‌ها در برابرش، موسی عصا گرفت مسیحا شفا گرفت

سلطان ماست آنکه بدون غرور و ناز، دورش شلوغ بود و سراغ گدا گرفت

دورش شلوغ بود و به هر گوشه حرم، سروقت گریه‌های بدون صدا گرفت

این هم حکایتی ست که در شهر مشهدش، زائر بهانه سفر کربلا گرفت 

گفتنی است؛ مدیحه سرایی و مولودی‌خوانی به مناسبت میلاد امام کاظم(ع) با نوای مجید ابیضی و کاظم غلامشاهی از دیگر برنامه‌های سالروز میلاد امام کاظم(ع) ،در حرم مطهر رضوی بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی