پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۴-۰۹

استقرار سامانه مدیریت باغات و مزارع برای ارتقای بهره‌وری کشاورزی رضوی

 مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی از استقرار سامانه مدیریت باغات و مزارع در کشت و صنعت تربت‌حیدریه خبر داد و گفت: قرار است با بهره‌گیری از سامانه پاز (پردازش اطلاعات زراعی) به‌عنوان یک فنّاوری نوین ماهواره‌ای، بهره‌وری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم.

 مهندس محمدباقر قناد طوسی در گفت‌وگو با آستان نیوز با اشاره به امکان رصد تمام عملیات کشاورزی با استفاده از این سامانه اظهار کرد: مهم‌ترین عملکرد سامانه پاز، صحت‌سنجی فعالیت‌ها و تطابق آن‌ها با برنامه‌های کشاورزی است.

 وی ادامه داد: با استفاده از این سامانه، امکان کنترل باغات و مزارع بدون حضور نیروی انسانی فراهم می‌شود و اطلاعات و گزارش‌هایی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد که پیش‌ازاین حتی با حضور در محل اجرای عملیات کشاورزی، بسیاری از این داده‌ها قابلیت احصاء نداشت.

 مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی درباره سامانه پاز خاطرنشان کرد: این سامانه نقش قابل‌توجهی در مدیریت باغات و اراضی داشته و در مواقع نیاز به تصمیم‌گیری، گزارش‌های دقیق و به‌روزی را در اختیار مدیران مربوطه قرار می‌دهد.

 قناد طوسی با بیان این‌که در سامانه پاز از GIS (Geographic Information System) بهره گرفته شده است، گفت: این امر علاوه بر فراهم‌کردن امکان ثبت و بایگانی تمامی فعالیت‌های صورت گرفته، امکانات قابل توجهی همچون دید کلی از باغات و مزارع به‌صورت تصویری، تدقیق شیفت‌ها و گزارش‌های آبیاری، بررسی کیفیت عملیات ماشینی، ثبت و صحت‌سنجی تمام فعالیت‌های صورت گرفته و... را در اختیار مدیر مجموعه قرار می‌دهد.

 وی توضیح داد: امکان ثبت آزمایشات و ارائه گزارش‌های دقیق از وضعیت عناصر در باغات و مزارع، امکان ثبت برنامه‌های کشاورزی و کنترل میزان پیشرفت آن‌ها، امکان ثبت و رصد عملیات چند مرحله‌ای و نیز جلوگیری از تکرار عملیات و جاافتادگی‌ها، بخشی دیگر از مزایای استفاده از سامانه پاز، به شمار می‌رود.

 قناد طوسی با اشاره به مجهز شدن تمام کمباین‌های شرکت کشاورزی رضوی به GPS و اتصال آن به سامانه پاز، تصریح کرد: به این ترتیب، میزان مسافت طی شده، توقف کمباین و... کنترل می‌شود که این مهم بهره‌وری بیشتر در محصول را هم به دنبال خواهد داشت.

 مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی درباره اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش بهره‌وری در فعالیت‌های پیمانکاران هم، اظهار کرد: موضوع دیگر، رصد کارکرد ماشین‌آلات پیمانکارانی است که به صورت ساعتی فعالیت می‌کنند، در این خصوص با استفاده از GPS و رصد سامانه پاز، می‌توان ساعت کارکرد مفید دستگاه، میزان مصرف سوخت و زمان دقیق سرویس ماشین آلات را محاسبه و صرفه‎جویی قابل ملاحظه‌ای را در هزینه‌ها به دنبال خواهد داشت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی