پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

سخنران حرم مطهر رضوی: 
۱۴۰۳-۰۴-۱۰

مسئله امامت در اندیشه شیعی مبتنی بر اصل شایسته‌سالاری است

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: اگر خدا و رسول (ص) امیرالمؤمنین (ع) را به‌عنوان امام و پیشوای جامعه اسلامی معرفی می‌کنند؛ به‌خاطر شایستگی‌های آن حضرت در علم، تقوا، شجاعت، سیاست، زهد و پارسایی و همه فضایل و ارزش‌های انسانی است.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعتی تبار در ویژه‌برنامه شب مباهله که در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با استناد به آیه 61 سوره مبارکه آل عمران، اظهارکرد: در این آیه شریفه که اساس غدیر است، به حقانیت اهل بیت (ع) و ولایت امیرالمومنین(ع) اشاره دارد. 
وی در توضیح رویداد مباهله، بیان کرد: در سال دهم هجری قمری هیئتی از مسیحیان نجران به مدینه آمدند تا درباره اسلام و پیامبر (ص) تحقیق کنند و آنها پس از مناظره و گفتگو با پیامبر (ص) به او و آئین او ایمان نیاوردند و پیامبر (ص) به آنها پیشنهاد مباهله داد و آنها نیز پذیرفتند. 
سخنران حرم مطهر رضوی افزود: مباهله یک مبارزه معنوی است و دو فرد یا دو گروه که در یک مسئله فکری - عقیدتی با هم اختلاف دارند، مباهله می‌کنند. یعنی از درگاه خدا تقاضای لعن و عذاب برای دروغگویان می‌کنند و این اقدام با حضور بهترین مقربان درگاه خدا انجام می‌شود. 
وی تصریح کرد: در آیه مباهله آمده است که ای پیامبر (ص) به آنها بگو «بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را ما زنانمان را و شما زنانتان را و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم، سپس یکدیگر را نفرین نماییم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»
این کارشناس دینی عنوان کرد: همه مفسران و مورخان اعم از شیعه و سنی نقل کرده‌اند که پیامبر (ص) برای شرکت در مباهله حضرت فاطمه (س) که مصداق «نِسَاءَنَا»، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که مصداق «اَبنَاءَنَا» و امیرالمؤمنین (ع) که مصداق «اَنفُسَنَا» بودند را همراه خود آورد. 
وی اذعان کرد: پیامبر (ص) با بردن این افراد برای مباهله در واقع به مسلمانان و جامعه اسلامی اعلام می‌کند که بدانید و آگاه باشید که هیچ‌کسی در نزد خدا و رسول (ص) مقرب‌تر از امیرالمؤمنین (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیستند و در این آیه از امیرالمؤمنین (ع) با عنوان نفس و جان پیامبر (ص) یاد شده است. 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مبانی غدیر در مباهله اتفاق افتاده است، اظهار کرد: مسئله امامت در اندیشه شیعی مبتنی بر اصل شایسته‌سالاری است، یعنی اگر خدا و رسول (ص) امیرالمؤمنین (ع) را به‌عنوان امام و پیشوای جامعه اسلامی معرفی می‌کنند به‌خاطر شایستگی‌های آن حضرت در علم، تقوا، شجاعت، سیاست، زهد و پارسایی و همه فضایل و ارزش‌های انسانی است.
 همچنین در این مراسم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی برای دقایقی میهمان شعرخوانیِ شاعر آئینی، رضا رحیمی عنبران شدند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی