پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در سایه تحقق ۷۰ درصدی برنامه‌های این شرکت صورت گرفت
۱۴۰۳-۰۴-۱۶

 افزایش بهره‌وری شرکت قند چناران

شرکت قند چناران یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که در شصت و هشتمین فصل بهره‌برداری خود توانست گام‌های ارزشمندی را برای افزایش میزان تولید بردارد و با تولید ۳۸ هزار و ۷۳۰ تن محصول اصلی و فرعی، رتبه یک ضریب استحصال در استان خراسان رضوی و رتبه سوم کشور دراین‌خصوص را، از آن خود کند.

 به گزارش آستان نیوز، این شرکت در سال ۱۴۰۲ توانست حدود ۷۰ درصد از پروژه‌ها و برنامه‌های راهبُردی در دستور کار خود را محقق کند و بهره‌وری را افزایش دهد. دراین‌خصوص با حمیدرضا ناطقی مدیرعامل شرکت قند چناران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که وی در این مصاحبه جزئیات بیشتری از اقدامات این مجموعه را تشریح می‌کند.
 

 ظرفیت مصرف چغندرقند در شبانه‌روز به چه میزان است و آیا نسبت به سال گذشته رشد داشته است؟
 ظرفیت اسمی کارخانه مصرف هزار تن چغندر در شبانه‌روز است که با انجام اقداماتی همچون رفع موانع و گلوگاه‌های تولید، کاهش ضایعات چغندرقند و کنترل به‌موقع خطوط تولید توانسته‌ایم در حال حاضر بین هزار و ۲۵۰ تا هزار و ۳۵۰ تن چغندر در شبانه‌روز، مصرف کنیم.
لذا باتوجه‌به اورهال اساسی کارخانه در فصل تعمیرات، خرید مواد اولیه مرغوب، ایجاد انگیزه در نیروهای متخصص و بومی و همچنین کاهش ضایعات، راندمان تولید در شرکت قند چناران افزایش مطلوبی در مقایسه با سال گذشته داشته است.
 

 در سال جاری چند تن محصول و در چه گروه‌هایی تولید و ضریب استحصال چه میزان بوده است؟

 در سال جاری حدود ۳۸ هزار و ۷۳۰ تن محصول اصلی و فرعی شامل ۲۰ هزار و ۵۱۵ تن شکر، بیش از ۱۳ هزار تن تفاله خشک و دونم و ۵ هزار و ۲۰۵ تن ملاس تولید شده است که یکی از شاخصه‌های اصلی شرکت در افزایش بهره‌وری، ضریب استحصال بوده که از عدد ۸۶.۴۲ در سال ۱۴۰۱ به ۸۷.۱۴ در سال ۱۴۰۲ افزایش‌یافته است ودراین شرایط شرکت قند چناران موفق به کسب رتبه اول ضریب استحصال در استان خراسان رضوی و رتبه سوم کشور دراین‌خصوص، شده است.
 

 کارخانه قند چناران چند درصد از قند و شکر مصرفی استان خراسان رضوی را تولید می‌کندو در کدام استان‌های دیگر هم عرضه می‌ شود؟
 کارخانه قند چناران حدود ۴ درصد شکر مصرفی خراسان رضوی را تأمین می‌کند و این محصول به استان‌های تهران، گلستان، مازندران، خراسان شمالی و جنوبی نیز ارسال می‌شود.
 

 شرکت در سال جاری چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟

 شرکت قند چناران در کنار افزایش راندمان و بهره‌وری، رفع موانع و گلوگاه‌های تولید و نیز حفظ و ارتقای ضریب استحصال، سیاست‌هایی همچون جذب حداکثری چغندر و استفاده از ظرفیت نیروی متخصص و بومی را به شکل مطلوب در دست اقدام دارد و انجام تعمیرات و اورهال اساسی و اصلاح برخی زیرساخت‌ها نیز از دیگر برنامه‌های شرکت در سال ۱۴۰۳ به شمار می‌رود.
 

 همکاری مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه است؟
 در راستای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های مذکور و باتوجه‌به ماهیت پروژه‌ها و برنامه زیرساختی و راهبُردی کارخانه قند چناران، از تخصص برخی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است و در تلاشیم این روابط را توسعه داده و از آن برای افزایش بهره‌وری در تولید استفاده کنیم.
 

 بیشترین چالش‌ها و مشکلات شرکت در چه حوزه‌ای بوده است؟

 از جمله مشکلاتی که شرکت قند چناران با آن‌ها روبه‌رو بوده است می‌توان به کمبود چغندرقند در خراسان، قطعی گاز هم‌زمان با بهره‌برداری کارخانه، قیمت بالای تمام شده محصول و همچنین عدم تناسب قیمت تولید با نرخ فروش شکر که به علت سیاست‌های تعزیراتی و برای کنترل قیمت‌ها صورت می‌گیرد، اشاره کرد.
علاوه‌براین، مواردی نظیر واردات شکر خام و عدم امکان رقابت با آن به دلیل بالاتر بودن قیمت تمام شده تولید داخلی، اثرات تحریم‌ها و نبود امکان خرید و واردات برخی از اقلام فنی و نیز افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مشکلات شرکت را دوچندان کرده است. مشکلات نقدینگی و عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به‌موقع و با سود کم از یک سو و بازنشسته شدن تعداد زیادی از نیروها از سوی دیگر، چالش‌هایی را نیز برای شرکت به وجود می‌آورد.
 

 برای برطرف‌کردن این مشکلات چه اقداماتی انجام شده است؟

 در مورد کمبود چغندر، شرکت نسبت به خرید از سایر استان‌های کشور از جمله استان‌های غربی اقدام کرده است و برای قطعی گاز نیز از سوخت جایگزین مازوت (تغییر دستگاه به مازوت سوز) استفاده می‌شود، تا تولید دچار توقف نشود. همچنین در مورد قیمت تمام شده بالای محصول، با استفاده از سیاست پیمان با چغندرکاران در قالب قراردادهای کشاورزی، نسبت به کاهش قیمت تمام شده تولید اقدام کرده‌ایم ودر خصوص فروش هم اقداماتی همچون ورود به صنایع پایین‌دستی (شکر بسته‌بندی) و فروش محصولات فرعی (تفاله دونم به‌صورت سیلاژ بگ) انجام شده است.
 

 در شرکت قند چناران، چند نفر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند؟

 در کارخانه قند چناران برای حدود ۲۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شامل نیروهای دائم و فصلی اشتغال ایجاد شده است، علاوه‌براین، برای بیش از هزار نفر کشاورز طرف قرارداد، شرکت‌های حمل‌ونقل پیمانکاری و مشتریان محصولات اصلی و فرعی (کارخانه‌ها و دامداری‌ها) اشتغال ایجاد شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی