پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

بررسی خدماتی که در دانشگاه امام رضا (ع) ارائه می‌شود
۱۴۰۳-۰۴-۱۹

 مشاوره، موتور محرک دانشجویان برای رسیدن به زندگی ایده‌آل

 گزارش/ دوران دانشجویی، دوران تغییر و تحولات بزرگ همراه استرس‌ها، چالش‌ها و تعارضات متعدد است که کمک به کنارآمدن با این تغییرات و حل‌وفصل موفق چالش‌های این دوران توسط کارشناسان زبده، از مهم‌ترین محورهای فعالیت مراکز مشاوره دانشجویی محسوب می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، متخصصان هر مرکز مشاوره، باید رابطه‌ای مبتنی بر همدلی، پذیرش، احترام، اشتیاق و صداقت را با مراجعان خود برقرار کنند. چرا که هدف مشاوره و روان‌درمانی، توانمند ساختن افراد برای برقراری روابط پایدار و رشددهنده با افراد مهم زندگی و افزایش کیفیت زندگی فردی و جمعی در جامعه است.

 
 از مشاوره بالینی و مذهبی تا مشاوره‌های ازدواج و خانواده
 در همین راستا معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) همچون سایر دانشگاه‌های بزرگ کشور، مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشجویی را با کادری مجرب و کارآمد راه‌اندازی کرده است. هر یک از روان‌شناسان و مشاوران مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، باتوجه‌به رشته تحصیلی و سابقه کاری که دارند، در یکی از حوزه‌های «مشاوره بالینی»، «مشاوره مذهبی»، «مشاوره پیش از ازدواج»، «مشاوره ازدواج» و «مشاوره خانواده» در حال فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.
ارائه خدمات روان‌شناختی روان‌پزشکی و مددکاری، برگزاری دوره‌های توانمندسازی و کارگاه‌های مختلف و حتی پرداخت وام ده‌میلیونی ازدواج به دانشجویان از جمله خدماتی است که در این مرکز ارائه می‌شود. همچنین کمک به کاهش مشکلات روان‌شناختی دانشجویان، کمک به سازگاری هر چه‌بهتر دانشجویان با محیط دانشجویان و تاحدامکان پیشگیری از مشکلات دانشجویان را می‌توان از اهداف دیگر این مرکز برشمرد.


 برگزاری کارگاه‌ها و مراسم فرهنگی

 یکی از فعالیت‌های این مرکز برگزاری کارگاه‌ها و مراسم فرهنگی در مناسبت‌های مختلف است که در همین راستا طی ۳ماهه نخست سال جاری، فعالیت‌هایی را همچون، برگزاری جلسه بررسی ابعاد حمله موشکی سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی، برگزاری کارگاه حل تعارضات و تاب‌آوری، گردهمایی در محوطه پردیس اسرار در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی مدافع مردم مظلوم غزه، گرامیداشت روز روان‌شناس و مشاور مهارت‌های ارتباط مؤثر، همکاری در برگزاری مراسم روز معلم و استاد، اکران فیلم آسمان غرب، برگزاری کارگاه غلبه بر کمال‌گرایی، برگزاری کارگاه تفاوت‌های روان‌شناختی زن و مرد، برگزاری یادواره شهدای خدمت، برگزاری کارگاه راهکارهای افزایش هوش هیجانی، انجام زیارت دسته‌جمعی حرم مطهر رضوی، برگزاری کارگاه مهارت‌های مطالعه جهت آمادگی امتحانات، برگزاری جلسه تحلیل فضای انتخابات ریاست‌جمهوری، برگزاری ۱۸ جلسه مشاوره فردی و... انجام داده است.
یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز، توانمندسازی کارکنان و اساتید دانشگاه است که با همین هدف از ابتدای سال تاکنون کارگاه‌هایی را با محوریت «سواد رسانه؛ ابعاد، مؤلفه‌ها و مهارت‌ها»، «کسب مهارت‌های ارتقای هوش هیجانی و کاربست آن در بهبود کیفیت شغلی» و «رفتار سازمانی در محیط دانشگاهی» با حضور اساتیدی مجرب برگزار کرده است.

 
 کارگاه‌ها و مشاوره‌هایی تخصصی ویژه دانشجویان خوابگاهی

 این مرکز باهمت کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و مشاوره‌هایی تخصصی ویژه دانشجویان خوابگاهی کرده است که از جمله عناوین و موضوعات این کارگاه‌ها می‌توان به مواردی همچون آیین دادرسی، لایحه‌نویسی و آشنایی با اصول دفاع در دادگاه‌ها، (آمادگی دانشجویان برای مسابقات موت کورت)، بازدید از گمرک استان خراسان، اعزام دانشجویان به مسابقات برنامه‌نویسی دانشگاه شریف، بازدید از باشگاه ورزشی توان آفرین، برگزاری مراسم روز روان‌شناس، برگزاری مسابقات موت کورت درون دانشگاهی، اصول مصاحبه بالینی مقدماتی، کارگاه حقوق و دستمزد - مالیات‌پردازی و بیمه‌پردازی، بازدید از کارخانه نوآوری، بازدید از اردوگاه ترک اعتیاد ثامن، کارگاه بوم کسب‌وکار برای رشته روان‌شناسی و بازدید از کارخانه و شرکت اسوه آسیا و... اشاره کرد. همچنین برگزاری «کارگاه مکتب‌خانه»، «تدبر و تفسیر قرآن (طرح شمیم تلاوت رضوی)»، «تاملی بر زیست جنسیِ نسل دیجیتال؛ راه و چاه»، «کارگاه آموزشی CPR ابتدایی و کمک‌های اولیه»، «دوره امداد و کمک‌های اولیه» و... از دیگر فعالیت‌های این مرکز ویژه دانشجویان خوابگاهی است.
 

 توجه به سبک زندگی در مرکز مشاوره
 دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) کارگاه‌هایی آموزشی نیز با محوریت مشاوره و سبک زندگی ویژه دانشجویان دختر و پسر خوابگاهی این دانشگاه تدارک دیده است. این کارگاه‌ها با موضوعات و عناوینی همچون موهبت کامل نبودن (با محوریت پدیده کمال‌گرایی)، چالش‌های زندگی خوابگاهی، برگزاری نشست صمیمی با موضوع هدف‌گذاری در زندگی، مهارت‌های ارتباط مؤثر، آموزش مسائل مربوط به افراد با ملال جنسیتی، غلبه بر کمال‌گرایی، مهارت‌های مطالعه و یادگیری، آیا تو نیمه گمشده‌ام هستی؟ نجات یک زندگی (مداخله در بحران خودکشی)، مهارت همدلی؛ کلید ارتباط مؤثر، خودمراقبتی سلامتی جسمانی و روانی، مشاوره گروهی با محوریت مهارت‌های مطالعه، مهارت‌های مطالعه و تکنیک‌های مدیریت استرس، پدیده اهمال‌کاری و راهکارهای غلبه بر آن، مهارت‌های پیش از ازدواج (با محوریت شناخت بنیان‌های روان‌شناختی زن و مرد)، حل تعارضات و تاب‌آوری، نشست صمیمی سواد سلامت (سلامت جسمانی زنان و مادران، اهمیت فرزندآوری در تحکیم خانواده و نقش فرزند بر سلامت روانی و جسمانی مادران)، پویش فیلم آگاهی: اکران و نقدوتحلیل فیلم بی‌بدن (نگاه تحلیلی و روان‌شناختی به پدیده ارتباطات دوستی و پیامدهای آن و نقش خانواده در پیشگیری از آسیب‌های عاطفی و...)، پویش همیار آزمون (ارائه خدمات مشاوره تلفنی با محوریت اضطراب در ایام امتحانات) و... برگزار شده است.
دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) به همت مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشجویی این مجموعه، در راستای سلامت روان دانشجویان خود، گام‌هایی را برداشته که بخشی از این فعالیت‌ها بیان شد. متولیان فرهنگی این مجموعه به‌خوبی دریافته‌اند که سلامت بخش بزرگی از جامعه در گروی سلامت روح و روان دانشجویان آن جامعه است و برای رسیدن به جامعه‌ای ایمن، آگاه و پیشرو، با برنامه‌های مؤثر و ثمربخش، تلاش‌های روزافزونی خواهند داشت.


 گزارشگر: اعظم صاحب‌علم

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی