هم زمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام حزن و اندوه اهلبیت (ع)، صحن و سرای حرم مطهر رضوی علاوه بر سیاهپوشی و کتیبه آرایی به بنرهای محتوایی و اطلاعرسانی و تبیین فلسفه و قیام امام حسین (ع) در عاشورا، مزین شد.
بهرهگیری از آثار هنری و شعارهای عاشورایی در محتوای فرهنگی تبلیغی حرم مطهر
رئیس اداره تبلیغات فرهنگی حرم مطهر رضوی در گفتوگو با آستان نیوز، با بیان این خبر گفت: باهدف تبیین قیام اباعبدالله الحسین (ع) در جایجای حرم مطهر رضوی با استفاده از ظرفیت پایههای تبلیغاتی موجود و دو نگارخانه داخل صحنهای کوثر و غدیر تلاش شد تا مفاهیم روشن و محتوای غنی فرهنگ عاشورا در ایام ماه محرم و صفر تبیین شود و برای این منظور از آثار هنری و شعارهای عاشورایی بهرهگیری شده است.
جمال رستمزاده، با تأکید بر استفاده از ظرفیتهای هنری در این تابلوهای تبلیغاتی خاطرنشان کرد: در طول سالهای متمادی هنرمندان زیادی موضوع محرم و قیام حسینی را دستمایه تولید آثار هنری گوناگون از جمله نقاشی، شعر، داستان کوتاه و... کردهاند که امروز ما نیز وظیفه داریم تا برای انتقال این مفاهیم معنوی، از این آثار ارزشمند استفاده نماییم.
وی افزود: برایناساس، بادقت و حساسیت ویژهای متناسب با نیاز زائران در اقشار و سنین گوناگون روایتهایی از عاشورا را در قالب ترکیب نقاشی و شعر و خط یا پوسترهای طراحی شده منقش به شعارهای حسینی در کارها به تصویر کشیده ایم و در این مجموعه نیز از نقاشیهای استاد حسن روحالامینی بهرهگیری شده است.
رستمزاده اضافه کرد: ضرورت توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره روشهای عزاداری صحیح و توصیههای معظم له به مداحان، شاعران و اقامهکنندگان عزا و شعائر حسینی نیز باعث شد تا ۲۹ پوستر اطلاعرسانی مبتنی بر این فرمایشات در نگارخانه کوثر، به نمایش در بیاید.
وی ادامه داد: همچنین باتوجهبه حضور عزاداران اردوزبان و عربزبان در صحن و رواق غدیر در این ایام ۲۲ پوستر با فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه به سه زبان فارسی، عربی و اردو در نگارخانه غدیر در معرض دید زائران قرارگرفته است.
رئیس اداره تبلیغات فرهنگی حرم مطهر رضوی همچنین با اشاره به ظرفیتهای تولید محصولات فرهنگی و مذهبی توسط مدیریت ارتباطات و اطلاعرسانی مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس و همچنین مؤسسه آفرینشهای هنری این آستان گفت: برای اکران این آثار روی ۵۰ پایه تبلیغات محیطی نیز از ۱۷ پوستر متنوع معارفی تولید شده توسط این دو مجموعه و همچنین طراحان امام رضایی مرتبط با معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی استفاده شده است.
رستمزاده با اشاره به اکران دو بیلبورد بزرگ از تمثال امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری با مضمون عاشورا و فلسفه امربهمعروف و نهیازمنکر در این قیام نورانی در ورودیهای حرم رضوی درباره اقدام صورتگرفته در صحن امام حسن مجتبی (ع) نیز گفت: باتوجهبه فرصت تبلیغاتی به وجود آمده در دیوارههای موقت صحن امام حسن (ع)، با برنامهریزی صورتگرفته بخشی از این فرصت به معرفی زندگی سراسر نور این امام عزیز و تبیین صلح امام حسن (ع) و همچنین تداوم این مبارزه اثربخش در قیام کربلا اختصاص یافت که مبتنی بر داستانهایی از زندگی امام حسن (ع) است، همچنین تابلوهایی با محتوای شعائر و احادیث حسینی در ورودی باب الحسن (ع) نصب و رونمایی شده است.
وی در پایان با اشاره به تشکیل کمیسیون تبلیغات محیطی حرم مطهر رضوی، تأکید کرد: باتوجهبه مسئولیت این کمیسیون مبنی بر نظارت بر محتوای فرهنگی تبلیغی در حرم مطهر، در خصوص استفاده از کتیبههای شعائر حسینی بر ایوانهای صحنهای حرم مطهر رضوی، دو کتیبه اصلی این صحنها باهنر دست هنرمند ارزشمند جناب آقای عرب تهرانی نوشته و نصب شده و امید است که در آینده این کتیبهها باهنر دست هنرمندان خلاق معاصر تولید و نصب شود.