پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در سه‌ماهه نخست ۱۴۰۳ محقق شد؛ 
۱۴۰۳-۰۴-۲۰

 رشد ۱۰ درصدی صادرات کالا از مسیر منطقه ویژه اقتصادی سرخس

 معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس از افزایش ۱۰ درصدی صادرات کالا از این منطقه در ۳ ماه نخست ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در این مدت ۳۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۷ میلیون و ۷۷۴ هزار دلار، صادر شده است.

احسان جلایر در گفت‌وگو با آستان نیوز، گفت: همچنین در سه ماه نخست امسال، ۲۱۹ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۷۷۹ میلیون و ۷۲۰ هزار دلار از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تقریباً هم‌تراز بوده است. وی ادامه داد: این حجم ترانزیت از طریق جاده‌ای و ریلی و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها انجام شده است.
 

 مبادلات کالا به‌صورت شبانه‌روزی
 
 معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره واردات صورت‌گرفته از طریق منطقه، خاطرنشان کرد: در این مدت، بیش از ۲۸ میلیون و ۹۷۶ هزار کیلوگرم کالا به ارزش بالغ بر ۴۷ میلیون و ۳۸۳ هزار دلار واردات انجام شده است.
جلایر، درباره نوع کالاهای صادرشده از طریق این منطقه بیان کرد: کالاهایی از جمله ظروف شیشه‌ای، سیمان، پوشاک، مواد غذایی، درب و پنجره، انواع مصالح ساختمانی، خرما و... صادر و کالاهایی همچون فرآورده‌های سوختی، خودرو، لوازم‌یدکی، دارو و محصولات پتروشیمی از مسیر منطقه ترانزیت شده است.
وی اضافه کرد: از جمله کالاهای وارداتی نیز می‌توان نهاده‌های دامی، نخ، پنبه الیاف، حبوبات، کودهای شیمیایی و... را نام برد.
وی شبانه‌روزی کردن درب واردات گمرک منطقه را یکی از دلایل افزایش میزان صادرات و ترانزیت از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس عنوان کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، انجام عملیات تخلیه و بارگیری به‌صورت شبانه‌روزی فراهم شده است.
جلایر، ادامه داد: اقدامات دیگری نظیر استقرار تمام سازمان‌های دولتی هم‌جوار گمرک در پنجره واحد فیزیکی جانمایی شده در سرویس ارزیابی منطقه ویژه اقتصادی سرخس و همچنین پیگیری شبانه‌روزی کردن درب صادرات مستقر در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان، نقش مؤثری در تحقق این افزایش داشته است.
 

 افزایش بهره‌وری فرودگاه الماس سرخس

 معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، با اشاره به مهم‌ترین سیاست‌های این منطقه در حوزه صادرات و ترانزیت، اظهار کرد: در این راستا، افزایش بهره‌وری از فرودگاه الماس سرخس و تعریف این فرودگاه با عنوان مرز هوایی ترانزیتی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در دست اقدام است.
جلایر ادامه داد: توسعه سیاست‌های بخش خصوصی و افزایش بهره‌وری در حوزه لجستیک با پای‌کار آمدن بخش خصوصی توانمند که بخشی از آن تاکنون محقق شده است نیز، بخشی دیگر از رویکردهای منطقه در حوزه صادرات و ترانزیت به شمار می‌رود.
وی در پایان درباره سیاست‌های کلان بالادستی این منطقه هم گفت: دوخطه شدن مسیر مشهد به سرخس به‌صورت ریلی و دو بانده شدن این جاده در همین مسیر نیز در سیاست‌های کلان این منطقه، پیش‌بینی شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی