پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با حضور خادمیاران رضوی هرمزگان؛
۱۴۰۳-۰۴-۲۰

دوره آموزشی «حسنه ماندگار» در بندرعباس برگزار شد

پویش و دوره آموزشی «حسنه ماندگار» با موضوع تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت ویژه خادمیاران رضوی استان هرمزگان در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز از هرمزگان؛ پویش و دوره آمورشی حسنه ماندگار با موضوع تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت توسط دبیرخانه کارگروه جوانی جمعیت بنیاد کرامت رضوی (آستان قدس رضوی) و کانون خدمت رضوی استان هرمزگان با همکاری بنیاد ملی خانواده، با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری بندرعباس و فرهنگسرای انقلاب در بندرعباس برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فولادی، نویسنده کتاب «کاهش جمعیت آخرین راهبرد غرب» و عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌‌خمینی (ره)، در حاشیه این دوره آموزشی اظهار کرد: همگان واقفیم که در آینده با بحران پیری جمعیت مواجه هستیم، شاخص‌های جمعیت کشور ایران، اعداد و ارقام خوبی را نشان نمی‌دهد، به ازای یک مادر در اواسط دهه ۶۰، ۶/۵ فرزند داشتیم اما امروز، ۱/۶ می‌باشد که قطعاً مسئله اقتصاد یکی از دلایل کاهش این عوامل است.

نقش اقتصاد در کاهش فرزندآوری

وی افزود: مسئله اقتصاد یقیناً یکی از متغیرهایی است که به شدت تاثیرگذار است و یقیناً حاکمیت نسبت به آن مسئله، باید اقداماتی داشته باشد اما نکته این است که در بحبوحه جنگ و با آن همه تخریب‌های فراوان و نابود شدن زیر ساخت‌ها در کشور و خالی شدن صندوق‌های ذخیره ارزی و مهمات در هر صورت مادران تن به فرزندآوری می‌دادند.

نویسنده کتاب «کاهش جمعیت آخرین راهبرد غرب» ادامه داد: اما چرا امروزه مسائل اقتصادی موجب عدم فرزندآوری شده و در بین متوملین، شاهد کاهش شدید فرزندآوری، ازدواج و افزایش طلاق هستیم و ازدواج در بین متوسطین به پایین بیشتر و سن ازدواج در آنان پایین‌تر و میزان طلاق در بین آنان کمتر و فرزندآوری در بین‌شان بیشتر است؟

فولادی گفت: همه این موارد، تحلیلی را نشان می‌دهد که صرف مسئله اقتصادی در فرزندآوری موثر است اما عامل ۱۰۰ درصدی نیست و در کنار آن، باید به متغیرها و مولفه‌های دیگر هم توجه کرد.

وی اضافه کرد: همچنین عدم فرزندآوری، کشور را با آسیب‌های اقتصادی امنیتی و نظامی مواردی از این قبیل تهدید می‌کند و لازم و ضروری است که همه به فکر باشند.

پیشگامی آستان قدس رضوی برای اغناء جامعه به فرزندآوری

وی تأکید کرد: برای بهبود این وضعیت در مرحله نخست اغناء جامعه نخبگانی است و دوره حسنه ماندگار با پیشقدم شدن آستان قدس رضوی، ویژه خادمیاران در استان‌ها در حال برگزاری است.

فولادی گفت: با برگزاری این دوره آموزشی خادمیاران آستان قدس رضوی نسبت به مباحث جمعیتی و فرزندآوری و عوامل موثر در کاهش جمعیت نسبت به مسئله آسیب‌ها، چالش‌های پیری، جمعیت و قتل عمد جنین تسلط پیدا می‌کنند.

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی آموزشی و پژوهشی امام‌‌خمینی (ره) در ادامه افزود: قتل عمدی جنین، امروز یک بحران عظیم در کشور ماست، بعضی از ایرانی‌های باصفا، با محبت و عاشق، بی‌گناه‌ترین، بی‌دفاع‌ترین و مظلوم‌ترین موجود هستی که تنها پناه و مأمنش مادرش می‌باشد به دست مادر خودش، به دلایل واهی غیر از مسئله اقتصادی، به قتل می‌رسد.

وی بیان داشت: خادمیاران رضوی با فراگیری در این زمینه‌ها آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و در جامعه و در بین عموم مردم به تبیین و روشنگری می‌پردازند به امید آنکه بتوانیم این چالش‌ها و گره‌های ذهنی مردم را نسبت به جمعیت رفع کنیم و نتایج آن را در آینده روشن ببینیم و اتفاقات خوبی رخ دهد و ما در سیاه چاله جمعیتی نیفتیم و از این بحران، مثل همیشه با سربلندی عبور کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

پیوند مردم را با ائمه اطهار(ع) پس از محرم و صفر حفظ کنیم
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت حفظ پیوند با ائمه اطهار(ع) در طول سال گفت: حفظ پیوند با امام حسین(ع) و امام رضا(…

تلویزیون اینترنتی