پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در دومین کارگروه علمی مطرح شد؛ 
۱۴۰۳-۰۴-۲۱

بررسی تولید اذان فاخر رضوی برای حرم مطهر امام رضا (ع)

در دومین جلسه کارگروه علمی اذان فاخر رضوی، اساتید برجسته حوزه قرآن و موسیقی به بررسی ابعاد تولید اذانی فاخر و ماندگار برای حرم مطهر رضوی پرداختند.

به گزارش آستان نیوز، نخستین روز از نشست دوم کارگروه علمی اذان فاخر رضوی با حضور اساتید برجسته حوزه قرآن و موسیقی، بیستم و بیست و یکم تیرماه ۱۴۰۳ در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.
این جلسه با تلاوت قرآن کریم توسط مجتبی ریخته‌گر زاده آغاز شد و پس از آن، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریعتی نژاد، معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، با اشاره به دستور تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر تولید اذان فاخر، گفت: این طرح باهدف ارتقای کیفیت اذان در حرم مطهر رضوی و ایجاد اذانی ماندگار در ذهن زائران اجرا می‌شود.
شریعتی نژاد با بیان این که در حال حاضر اذان‌های حرم مطهر رضوی بر اساس فتوای مراجع معظم تقلید و با رعایت احتیاط خوانده می‌شود، افزود: نیاز به تولید اذان‌های جدید با لحن‌ها و سبک‌های متنوع احساس می‌شود. وی گفت: در این راستا، در این جلسه به بررسی شرایط تولید اذان‌های جدید، با رعایت زمان احتیاط اقامه اذان صبح و نیز اذان مغرب کوتاه‌تر برای خواندن در اول وقت، و اذان ظهر با لحنی متناسب با ایام محزون و شاد پرداخته شد.
در ادامه این جلسه، اساتید حاضر به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص تولید اذان فاخر پرداختند.
دکتر سید علی سرابی، جانشین رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و از اساتید قرآنی، با گفتن این مطلب که اذان باید فاخر و ماندگار باشد، گفت: امیدواریم با برگزاری جشنواره یا انجام اقدامات نوآورانه بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

ایرج نعیمایی، ایده‌پرداز موسیقی هم با اشاره به این که درگذشته اذان‌ها تقلیدی بوده‌اند، گفت: باید در ساختار اذان نوآوری صورت گیرد و از صداهای فاخر و نقشه‌های لحنی جدید، استفاده شود.
محسن نفر، موسیقی‌دان نیز با اشاره به این که در هر لحن و آوایی ابداع و ابتکار وجود دارد، گفت: قاریان نیز از موسیقی لحن استفاده می‌کنند و لحن مؤثر به حوزه موسیقی برمی‌گردد.
غلامرضا شاه‌میوه، از اساتید صوت و لحن قرآنی هم با تأکید بر این که اذان با تلاوت قرآن تفاوت دارد، گفت: در تلاوت با بداهه سروکار داریم و فقر ملودی، اما در اذانی که قرار است ساخته شود باید سه رکن اصلی لحن، صوت و ادا رعایت شود.
محسن یاراحمدی، از اساتید صوت و لحن قرآنی نیز با گفتن این که برای ایجاد یک اثر ماندگار و نوستالژیک نیاز به استفاده از موسیقی محلی و حس و حال ایرانی داریم، گفت: لحن و ملودی مؤثرترین بخش اذان است.
سید جواد سادات فاطمی، از اساتید و کارشناسان قرآنی نیز با تأکید بر تولید اذانی که لحن و ملودی آن حالت تشویقی و به سمت نماز داشته باشد، گفت: لحن و ملودی مؤثرترین بخش اذان است.
در پایان این جلسه، مقرر شد که کارگروه علمی اذان فاخر رضوی به بررسی و جمع‌بندی نظرات ارائه شده بپردازد و طرح نهایی تولید اذان فاخر را به تولیت آستان قدس رضوی ارائه نماید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

بزرگترین دروغ‌ و فریب غرب، شعار دفاع از حقوق زن است
تولیت آستان قدس رضوی صیانت از کرامت زنان را ضامن حضور مؤثر اجتماعی آنان دانست و گفت: تمدن غرب از طرفی کرامت زنان را از…

تلویزیون اینترنتی