در دومین جلسه کارگروه علمی اذان فاخر رضوی، اساتید برجسته حوزه قرآن و موسیقی به بررسی ابعاد تولید اذانی فاخر و ماندگار برای حرم مطهر رضوی پرداختند.
بررسی تولید اذان فاخر رضوی برای حرم مطهر امام رضا (ع)
به گزارش آستان نیوز، نخستین روز از نشست دوم کارگروه علمی اذان فاخر رضوی با حضور اساتید برجسته حوزه قرآن و موسیقی، بیستم و بیست و یکم تیرماه ۱۴۰۳ در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برگزار شد.
این جلسه با تلاوت قرآن کریم توسط مجتبی ریختهگر زاده آغاز شد و پس از آن، حجتالاسلاموالمسلمین شریعتی نژاد، معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، با اشاره به دستور تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر تولید اذان فاخر، گفت: این طرح باهدف ارتقای کیفیت اذان در حرم مطهر رضوی و ایجاد اذانی ماندگار در ذهن زائران اجرا میشود.
شریعتی نژاد با بیان این که در حال حاضر اذانهای حرم مطهر رضوی بر اساس فتوای مراجع معظم تقلید و با رعایت احتیاط خوانده میشود، افزود: نیاز به تولید اذانهای جدید با لحنها و سبکهای متنوع احساس میشود. وی گفت: در این راستا، در این جلسه به بررسی شرایط تولید اذانهای جدید، با رعایت زمان احتیاط اقامه اذان صبح و نیز اذان مغرب کوتاهتر برای خواندن در اول وقت، و اذان ظهر با لحنی متناسب با ایام محزون و شاد پرداخته شد.
در ادامه این جلسه، اساتید حاضر به بیان نظرات و دیدگاههای خود در خصوص تولید اذان فاخر پرداختند.
دکتر سید علی سرابی، جانشین رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و از اساتید قرآنی، با گفتن این مطلب که اذان باید فاخر و ماندگار باشد، گفت: امیدواریم با برگزاری جشنواره یا انجام اقدامات نوآورانه بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.
ایرج نعیمایی، ایدهپرداز موسیقی هم با اشاره به این که درگذشته اذانها تقلیدی بودهاند، گفت: باید در ساختار اذان نوآوری صورت گیرد و از صداهای فاخر و نقشههای لحنی جدید، استفاده شود.
محسن نفر، موسیقیدان نیز با اشاره به این که در هر لحن و آوایی ابداع و ابتکار وجود دارد، گفت: قاریان نیز از موسیقی لحن استفاده میکنند و لحن مؤثر به حوزه موسیقی برمیگردد.
غلامرضا شاهمیوه، از اساتید صوت و لحن قرآنی هم با تأکید بر این که اذان با تلاوت قرآن تفاوت دارد، گفت: در تلاوت با بداهه سروکار داریم و فقر ملودی، اما در اذانی که قرار است ساخته شود باید سه رکن اصلی لحن، صوت و ادا رعایت شود.
محسن یاراحمدی، از اساتید صوت و لحن قرآنی نیز با گفتن این که برای ایجاد یک اثر ماندگار و نوستالژیک نیاز به استفاده از موسیقی محلی و حس و حال ایرانی داریم، گفت: لحن و ملودی مؤثرترین بخش اذان است.
سید جواد سادات فاطمی، از اساتید و کارشناسان قرآنی نیز با تأکید بر تولید اذانی که لحن و ملودی آن حالت تشویقی و به سمت نماز داشته باشد، گفت: لحن و ملودی مؤثرترین بخش اذان است.
در پایان این جلسه، مقرر شد که کارگروه علمی اذان فاخر رضوی به بررسی و جمعبندی نظرات ارائه شده بپردازد و طرح نهایی تولید اذان فاخر را به تولیت آستان قدس رضوی ارائه نماید.