پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی هر روز مجهزتر می‌شود
۱۴۰۳-۰۴-۲۱

 گام بلند «فاوا رضوی» در ارتقای سطح امنیت اطلاعات

 گزارش/ فاوا رضوی، تنها شرکت زیرمجموعه آستان قدس رضوی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که با توسعه دامنه فناوری‌های هوشمند در ایران، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد تا نیاز آستان قدس رضوی را به تهیه، بهره‌برداری و پشتیبانی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تأمین کند.

به گزارش آستان نیوز، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی در این سال‌ها نه‌تنها اقدامات قابل‌توجهی را در زمینه ارائه خدمات مرتبط با ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و امنیت شبکه، تأمین تجهیزات و ملزومات سخت‌افزارهای رایانه‌ای در مجموعه آستان قدس رضوی و بخش‌های خصوصی انجام داده، بلکه به حوزه توسعه کسب‌وکار و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ورود کرده است. در آستانه ۲۲ تیرماه؛ روز ملی فناوری اطلاعات، گفت‌وگویی با مهرداد حریریان، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی (فاوا رضوی) داشته‌ایم تا جزئیات بیشتری از اقدامات این مجموعه را تشریح کند.


 جناب حریریان، لطفاً از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در شرکت در یک سال اخیر بگویید؟

 در یک سال گذشته، شرکت فاوا رضوی اقدامات مؤثر و نوآورانه‌ای را در زمینه ارتقای زیرساخت‌های فنی و امنیتی انجام داده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دریافت گواهینامه افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) برای سامانه اتوماسیون اداری روان است. این گواهینامه نشان‌دهنده انطباق این محصول با استانداردهای امنیتی ملی و بین‌المللی است و اطمینان حاصل می‌کند که داده‌ها و اطلاعات کاربران به بهترین شکل ممکن حفاظت می‌شود.
 این شرکت همچنین موفق به توسعه چند ویژگی و ماژول پیشرفته در سامانه اتوماسیون اداری روان برای افزایش رضایت مشتریان شده و در این راستا، گسترش بازارهای داخل و خارج از آستان قدس رضوی را، در دست اقدام دارد. از طرفی با توجه به ارائه آموزش‌های لازم به تیم‌های توسعه و پشتیبانی توسط فاوا رضوی طی سال‌های متمادی و در نتیجه تجارب ارزشمند در ارتقای سطح امنیت اطلاعات، پروژه‌های متعددی در زمینه هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها به مرحله اجرا رسیده است.
این شرکت در حوزه فناوری‌های پیشران نظیر AR(واقعیت افزوده)، VR(واقعیت مجازی) و هوش مصنوعی هم فعالیت‌های چشمگیری داشته است که استفاده از هوش مصنوعی در محصول روان پلاس و تهیه نقشه‌های هوایی با بهره‌گیری از GIS از جمله اقدامات نوآورانه این شرکت به شمار می‌رود.
یکی دیگر از اقدامات برجسته شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی، راه‌اندازی پلتفرم دریچه بوده است؛ پلتفرمی نوآورانه و قدرتمند مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) است که به کاربران امکان می‌دهد تجربه خریدی واقع‌گرایانه‌تر و جذاب‌تر داشته باشند. این پلتفرم با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، به کاربران اجازه می‌دهد محصولات را به‌صورت سه‌بعدی مشاهده و بررسی کنند و تجربه‌ای نزدیک‌تر به واقعیت از خرید آنلاین را داشته باشند.
پلتفرم دریچه می‌تواند با ارائه امکانات نوآورانه و کاربردی، جایگاه ویژه‌ای در بازار خریدوفروش آنلاین کسب کند، از برخی از ویژگی‌های کلیدی این پلتفرم نیز می‌توان به نمایش سه‌بعدی محصولات، قابلیت تعاملی بالا، یکپارچگی با سیستم‌های پرداخت آنلاین و رابط کاربری کاربرپسند، اشاره کرد.
 فاوا رضوی در راستای تجمیع خدمات و ارائه یکپارچه آن‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی نیز اقداماتی مؤثری انجام داده، بدین صورت که با ارائه خدمات مشابه و یکسان به زیرمجموعه‌ها، در قیمت و کیفیت خدمات اثربخشی بیشتری حاصل شده است. این شرکت با تمرکز بر تأمین تجهیزات سخت‌افزاری و شبکه، نیازهای موجود را برآورده کرده و در دو سال اخیر نیز بر تأمین تجهیزات نظارت تصویری و دوربین‌ها متمرکز شده است.

 
 این شرکت در تیرماه سال ۱۴۰۲ هم به‌عنوان نماینده و معین امنیت سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور در شرق و شمال شرق ایران انتخاب شد؟.
 بله، همین‌طور است. این موقعیت به شرکت اجازه می‌دهد نقش مهمی در تقویت امنیت سایبری منطقه ایفا کند و از طریق امن‌سازی، ممیزی و مصون‌سازی دستگاه‌های اجرایی منطقه، امنیت اطلاعات را بهبود بخشد. همچنین قرار است با ارائه خدمات گسترده به سازمان‌های دولتی و خصوصی، پروژه‌هایی در سطح ملی اجرا شود. این انتخاب، نه‌تنها بیانگر اعتماد و اعتبار شرکت در زمینه امنیت سایبری است، بلکه جایگاه شرکت را به‌عنوان یک نهاد معتبر و مؤثر در امنیت اطلاعات و فناوری اطلاعات تقویت می‌کند.

 
 در زمینه تربیت نیروی متخصص و به‌روز چه اقداماتی در این شرکت انجام شده است؟
 یکی دیگر از اقدامات مؤثر شرکت، راه‌اندازی و توسعه آکادمی تخصصی فاوا رضوی بوده است. این آکادمی با همکاری دانشگاه امام رضا (ع) و سایر دانشگاه‌های معتبر استان، طرحی با عنوان «دانشجویان کار در عرصه» را اجرا کرده که در آن ضمن آموزش و ارائه فضا و امکانات به دانشجویان، برای آن‌ها کار تعریف می‌شود و حتی حقوق هم پرداخت می‌کند تا بتوانند به‌راحتی وارد بازار کار شوند. درواقع این آکادمی باهدف توانمندسازی دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تأسیس شده و برنامه‌های آموزشی متنوعی را ارائه می‌دهد.
یکی از برنامه‌های مهم فاوا رضوی، طرح کارآموزی برای دانشجویان دانشگاه امام رضا (ع) است. در این طرح، دانشجویان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، وارد محیط کاری واقعی می‌شوند و تحت نظارت متخصصان شرکت، پروژه‌های عملی را انجام می‌دهند. این برنامه کارآموزی به دانشجویان این امکان را می‌دهد تادانش تئوریک خود را به دانش عملی تبدیل و تجربه ارزشمندی در حوزه فناوری اطلاعات کسب کنند.


 باتوجه‌به تهدیدهای امنیت فضای مجازی، این شرکت چه رویکردی داشته و چه اقداماتی انجام داده است؟
 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی با درک عمیق از تهدیدهای امنیتی فضای مجازی و اهمیت حفظ امنیت اطلاعات، رویکردی جامع و چندجانبه برای مقابله با این تهدیدها اتخاذ کرده است، اقدامات متعددی در راستای تقویت امنیت سایبری انجام شده است که می‌توان به دریافت گواهینامه افتا و انتخاب به‌عنوان نماینده امنیت سایبری سازمان پدافند غیرعامل در شرق و شمال شرق کشور اشاره کرد. همچنین می‌توان از انعقاد قراردادهای MSSP (ارائه خدمات امنیتی مدیریت شده) با آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه آن نام برد که خدمات مدیریت امنیت سایبری را به آن‌ها ارائه می‌دهد. این قراردادها در خصوص ارائه خدماتی نظیر مصون‌سازی، ممیزی و مانیتورینگ امنیتی برای محافظت از زیرساخت‌ها و اطلاعات حساس سازمان‌ها در برابر تهدیدهای امنیتی فضای مجازی است که با ارائه این خدمات، شرکت به سازمان‌ها کمک می‌کند با شناسایی و رفع نقاط ضعف امنیتی، از حملات سایبری جلوگیری کرده و سطح امنیت خود را بهبود بخشند.
برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و مشتریان به‌منظور افزایش آگاهی و مهارت‌های امنیتی از دیگر اقدامات شرکت بوده است. در تلاش هستیم علاوه بر پایش و به‌روزرسانی سیستم‌ها و شبکه‌های شرکت به طور مداوم، با انجام تحلیل‌های امنیتی جامع، نقاط ضعف سامانه‌ها را شناسایی و تغییرات لازم اعمال کنیم.

 

 در خصوص سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های برای آینده شرکت فاوا رضوی هم توضیح دهید؟

 سیاست‌ها و هدف‌گذاری شرکت برای آینده شامل توسعه و بهبود مستمر محصولات و خدمات، افزایش بهره‌وری و کیفیت و ارتقای سطح امنیت اطلاعات است، این شرکت قصد دارد با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، محصولات جدید و نوآورانه‌ای را به بازار عرضه کند، همچنین، هدف‌گذاری شده تا شرکت بر روی افزایش سهم بازار در سطح ملی و بین‌المللی و تبدیل‌شدن به یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور متمرکز شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی