پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

بزرگ‌ترین مرکز تخصصی درمان ناباروری شرق کشور در بیمارستان رضوی خدمات پیشرفته ارائه می‌کند
۱۴۰۳-۰۴-۲۳

 «بُشری»؛ امید امروز و فردای زوجین نابارور

 این روزها، مثبت‌شدن جواب آزمایش بارداری، دغدغه زندگی مشترک بسیاری از زوجین نابارور شده و همین امر باعث شده در هر مسیری که پزشکان برای آن‌ها تجویز کنند، قدم بگذارند تا سرانجام، ثمره عشق و محبتشان متولد شود.

در این میان هم زوجین همیشه به دنبال مجهزترین و پیشرفته‌ترین مرکز درمان ناباروری هستند؛ مرکزی که بالاترین سطح خدمات را در فضایی امن و آرام به آن‌ها ارائه دهد که نمونه چنین مرکزی به‌تازگی در شهر مشهد افتتاح شد.
 به گزارش آستان نیوز، مرکز «بشری» به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تخصصی درمان ناباروری شرق کشور با حضور تولیت آستان قدس رضوی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ و هم‌زمان با روز ملی جمعیت، در بیمارستان رضوی در مشهد مقدس به بهره‌برداری رسید تا برگی زرین دیگری به دفتر خدمات این بیمارستان بیفزاید و شکوفه امید را در جسم و جان زوجین نابارور بیش‌ازپیش بارور کند. در ادامه، به این مرکز سری می‌زنیم تا با بخش‌ها و خدمات آن بیشتر آشنا شویم.
 

 «بُشری»؛ امید امروز و فردای زوجین نابارور


 توجه به تحقق سیاست‌های کلی جمعیت
 از ورودی اصلی بیمارستان رضوی در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) وارد محوطه این بیمارستان می‌شوم. وقتی به نزدیکی میدان بیمارستان می‌رسم، ساختمان نوبنیاد مرکز درمان ناباروری بشری، خودنمایی می‌کند، به محوطه مرکز که می‌رسم، دیدن گلدان‌ها و باغچه‌های پر از گل، حس خوبی منتقل می‌کند.
به‌طرف ورودی اصلی ساختمان می‌روم، در کنار درب ورودی، سنگ‌نوشته افتتاحیه مرکز به چشم می‌خورد که روایتگر احداث آن در پرتو عنایات خاص حضرت ثامن‌الحجج (ع) و در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی، به دستور تولیت آستان قدس رضوی است.
به ساختمان مرکز بشری وارد می‌شوم، لابی مرکز فضای بسیار دلنوازی دارد و همراهان بیماران در صندلی‌های آن در انتظار نشسته‌اند، در بخش‌پذیرش، بانویی در حال پاسخگویی به مراجعان است. در طرف دیگر لابی مرکز نیز بخش «امور بین‌الملل و قراردادها» به چشم می‌خورد که ویژه ارائه خدمات به مراجعان خارجی است.
سری به این بخش می‌زنم و مرد عرب‌زبانی که دشداشه سفید بر تن دارد و بانوی ترکمنی که پیراهن و روسری گل‌دار پوشیده است، توجهم را جلب می‌کنند، به بخش‌پذیرش بانوان مرکز می‌روم، بانویی که گویا از بیماران قبلی است، در حال گفت‌وگو با بیمار دیگری است و با خوشحالی می‌گوید: چقدر فضای این مرکز جدید، بزرگ و خوب است.
 

 «بُشری»؛ امید امروز و فردای زوجین نابارور


 ارتقای روزافزون سطح خدمات
 پس از هماهنگی‌های لازم و پوشیدن گان و کاور کفش، می‌توانم به بخش‌پذیرش زنان مرکز بشری وارد شوم. نخست پای صحبت‌های دکتر مینو نایبی، متخصص زنان و فلوشیپ IVF و مدیرگروه زنان بیمارستان رضوی می‌نشینم. او بیان می‌کند: مرکز درمان ناباروری بشری با دارابودن زیربنای دو هزار و ۹۰۰ مترمربع، فضای بزرگ‌تری نسبت به بخش قبلی درمان ناباروری بیمارستان دارد.
دکتر نایبی ادامه می‌دهد: علاوه بر انتقال تمام تجهیزات بخش درمان ناباروری قبلی بیمارستان به این مرکز، تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی و وسایل اداری جدید برای آن خریداری شده و امکانات بیشتری از جمله ۵ اتاق عمل دارد، ازاین‌رو، متخصصان بیشتری امکان فعالیت در شیفت‌های صبح و بعدازظهر را در این مرکز خواهند داشت که این امر موجب افزایش جذب بیماران نیز شده است.
وی می‌افزاید: به طور مثال، علاوه بر دعوت به کار از چند متخصص فلوشیپ IVF، به‌تازگی متخصص پریناتولوژی (طب مادر و جنین) نیز به جمع متخصصان مرکز بشری افزوده شده است.
به گفته مدیرگروه زنان بیمارستان رضوی، تجمیع بخش‌های مختلف مرتبط با درمان ناباروری اعم از کلینیک‌های مختلف زنان، پرناتال و اورولوژی، بخش جنین‌شناسی، آزمایشگاه، بخش‌های اداری و حقوقی و...، در یک ساختمان در این مرکز، موجب سهولت دسترسی بیماران به خدمات شده است.
از وی در خصوص استفاده از روش‌های جدید درمانی در مرکز بشری هم می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: در حال حاضر با ارتقای سطح تجهیزات بیمارستان، امکان انجام روش‌های پیشرفته‌ترِ درمان ناباروری برای ما فراهم است، به طور مثال، اعمال جراحی هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی در این مرکز انجام می‌شود.
دکتر نایبی بیان می‌کند: کلینیک مشاوره نازایی مرکز درمان ناباروری بشری نیز با مشارکت ماماهای مرکز در روزهای فرد، از ساعت ۱۵ تا ۱۸، به‌صورت تلفنی و حضوری، آماده ارائه خدمات رایگان به مددجویان بیمارستان است.
 وی خاطرنشان می‌کند: مرکز بشری در روزهای نخست فعالیت خود است، اما چشم‌انداز آینده بسیار خوبی دارد و شاهد ارتقای روزافزون سطح خدمات آن خواهیم بود. بی‌شک، باتوجه‌به ظرفیت بالای مرکز و اطلاع‌رسانی بیشتر در خصوص معرفی خدمات آن، بیماران بیشتری از داخل و خارج کشور جذب خواهند شد.
 

 «بُشری»؛ امید امروز و فردای زوجین نابارور

 
حفظ حریم و آرامش بیماران

 در ادامه با راهنمایی سمیرا نخ‌فروش، مسئول مرکز درمان ناباروری بشری بیمارستان رضوی، از دیگر بخش‌های مرکز بازدید می‌کنم، بخش‌پذیرش زنان دارای اتاق ریکاوری، جای بزرگی است که تخت‌های آن مجهز به دستگاه‌های مانیتورینگ بوده و در آن چند بانو بستری هستند. در راهروهای مرکز نیز بروشورهای آموزشی مرتبط با درمان ناباروری به زبان‌های فارسی و عربی در دسترس بیماران قرار دارد.
نخ‌فروش می‌گوید: حدود ۵۰ درصد بیماران حوزه درمان ناباروری بیمارستان، از گردشگران حوزه سلامت خارج کشور و بیشتر هم ساکن کشورهای عرب‌زبان منطقه هستند.
او می‌افزاید: درگذشته بیماران خارجی بخش درمان ناباروری بیمارستان رضوی برای پذیرش باید به واحد بیماران بین‌الملل (IPD) بیمارستان مراجعه می‌کردند، اما در مرکز بشری، بخش‌پذیرش مجزا برای این گروه از بیماران وجود دارد و تمام اقدامات اداری آن‌ها در خود مرکز انجام می‌شود.
در ادامه بازدید، به بخش‌پذیرش آزمایشگاه مرکز بشری می‌رسیم؛ نخ‌فروش دراین‌خصوص بیان می‌کند: حفظ محرمانگی بیماران در مرکز اهمیت خاصی دارد که در این راستا، آقایان از بخشی که پایین‌تر از درب ورودی اصلی ساختمان مرکز است، می‌توانند برای انجام نمونه‌گیری به آزمایشگاه مراجعه کنند. همچنین برای انجام جراحی‌های حوزه مردان نابارور، فضایی مجزا در مرکز در نظر گرفته شده است.
در این میان، سعی می‌کنم سر صحبت را با تنی چند از بانوان بیمار مرکز باز کنیم و نظراتشان را جویا شویم. حتی قول می‌دهم، نامی از آن‌ها در گزارش ذکر نمی‌شود، اما هیچ‌کدام تمایلی به گفت‌وگو ندارند.
 مسئول مرکز بشری دراین‌خصوص می‌گوید: بیماران حوزه درمان ناباروری، به طور معمول دوست ندارند حتی در زمان مراجعه به مراکز درمان ناباروری، آشنایان خود را به‌صورت اتفاقی ببینند چراکه شرایط روحی و جسمی خاصی دارند و علاوه بر صرف هزینه‌های مالی، استرس بالایی را نیز تحمل می‌کنند.
وی در پایان تأکید می‌کند: در واقع، یکی از دلایل احداث مرکز بشری خارج از سایر بخش‌های بیمارستان رضوی همین حفظ حریم و آرامش بیماران بود چنان‌که تمامی خدمات مرتبط در حوزه درمان ناباروری اعم از خدمات کلینیکی، آزمایش، سونوگرافی، ارائه دارو و...، در محل مرکز انجام می‌شود و بیماران نیازی به مراجعه به ساختمان‌های اصلی بیمارستان ندارند.
 

 گزارشگر: آرزو مستأجر حقیقی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی