پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

خطیب حرم مطهر رضوی: 
۱۴۰۳-۰۴-۲۴

عزاداری سیدالشهدا (ع) مفهومی فراتر از اشک و شور دارد

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: عزاداری برای سیدالشهدا (ع) حقیقتی ارزشمند است که مفهومی فراتر از اشک و شور دارد.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احسان بی‌آزار تهرانی در ویژه‌برنامه عزاداری دهه اول ماه محرم که با حضور عزاداران حسینی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: برپایی مجالس عزاداری برای سیدالشهدا (ع) یکی از برکات انقلاب اسلامی است که باید آن را غنیمت شمرد و از فضای معنوی آن به شایسته‌ترین نحو استفاده کرد.
وی با بیان اینکه برپایی محافل عزاداری فرصتی برای خودشناسی و مسیرشناسی در پرتو عاشورا است، اظهار کرد: عاشورایی شدن به معنای درک عمیق واقعه کربلا و تعهد به آرمان‌های مقدس آن در زندگی روزمره است.
این کارشناس دینی افزود: درک عمیق حقایق واقعه جان‌سوز کربلا مستلزم شناخت دقیق جبهه حق و باطل است. کسی که در مکتب عاشورا رشد پیدا کرده است، هرگز در برابر ظلم سکوت نمی‌کند و همواره در جبهه حق علیه ظلم مبارزه می‌کند.
وی با اشاره به فرازی از سخن حضرت سیدالشهدا (ع) که فرموده‌اند: "مِثل مَن با مثل یزید بیعت نمی‌کند" اظهار کرد: عزادار امام حسین (ع) دارای بصیرت است و همواره موضع مشخصی در برابر جبهه حق و باطل دارد، چرا که می‌داند عزاداری بدون بصیرت و موضع‌گیری در برابر ظلم، ناقص و بی‌معنا است.
حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی ابراز کرد: هرچند در روایات بسیاری به عزاداری و اشک ریختن برای سیدالشهدا (ع) تأکید شده است، اما عزادار واقعی نباید تنها به اشک ریختن اکتفا کند. بلکه باید با الگوگیری از امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت در مسیر تحقق حق و عدالت گام بردارد.
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در حدیث هم آمده همه روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلا است. یعنی هر کس دل در گرو امام حسین (ع) دارد، باید در هر لحظه زندگی خود، یزیدیان زمان خود را بشناسد و در حد توان خود با آنها مقابله کند.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: عاشورایی شدن، سفری درونی است که با خودشناسی و تهذیب نفس آغاز می‌شود و به ظلم‌ستیزی و دفاع از حق ختم می‌شود و کسی که پیرو مکتب حسینی شود و در این مسیر گام بردارد به رستگاری و سعادت دست پیدا می‌کند.
گفتنی است؛ در این مراسم مرثیه‌سرایان و ذاکران اهل‌بیت (ع) در سوگ مصیبت سیدالشهدا (ع) مرثیه‌سرایی کردند و زائران حریم ملکوتی رضوی بر این مصیبت جانکاه اشک ماتم ریختند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی