پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۴-۲۵

آئین خطبه خوانی شب عاشورا در حرم مطهر رضوی برگزار شد

حرم مطهر رضوی میزبان سوگواره خطبه خوانی شب عاشورا شد.همزمان با شب عاشورای حسینی آئین سنتی خطبه خوانی با شعار "آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند" در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، این مراسم که با حضور آیت الله علم الهدی،نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، جمعی از مقامات کشوری و لشکری و خادمان بارگاه نورانی رضوی در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، در ابتدا حاضران گوش جان به آیات کلام وحی که توسط قاری و موذن حرم مطهر رضوی جلیل اشرفی قرائت شد، سپردند. 

بعد از استماع آیات قرآن برنامه دور تفقد و عرض تسلیت و تعزیت شهادت امام حسین(ع) به خادمان این بارگاه ملکوتی توسط تولیت معزز آستان قدس رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین مروی و متقابلاً تسلیت خادمان به ایشان به مناسبت عاشورای حسینی و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و آلاله‌های به خون خفته دشت کربلا، اجرا شد. 

پس از دور تفقد تولیت آستان قدس رضوی محمد رسولی از شاعران و مدیحه‌سرایان اهل بیت(ع) با شعرخوانی آئینی خود فضا را برای اجرای مراسم باشکوه شمع‌گردانی آماده کرد. این شاعر دلسوخته اشعاری در وصف اباعبدالله الحسین(ع) قرائت کرد؛ 

ای خسته از تلاطم دوران بگو حسین

ای خسته از تلاطم دوران بگو حسین، قلبت اگر شکست فراوان بگو حسین

گفتند اگر که درد بخوان از حسین و بس، هر کس سوال کرد که درمان بگو حسین

مثل خلیل باش برو در دل بلا، آتش بدل شود به گلستان بگو حسین

ما را پناه نیست به جز کشتی نجات، بی اضطراب در شب طوفان بگو حسین

هر اربعین شکسته تر از اربعین قبل، بگذار سر به دشت و بیابان بگو حسین

ای اشک از کجایی و آشفته‌ی که ای، با قطره قطره‎‌هایت پریشان بگو حسین

ای سینه در میانه‌ی محشر بلند شو، از زخم زیر چاک گریبان بگو حسین

ما اهل روضه ایم نه در حسرت بهشت، حتی میان روضه‌ی رضوان بگو حسین

این بیت عرض روضه‌ی من باشد و تمام، هر کس که گفت از لب عطشان بگو حسین

لبخندی از حسین نصیب همان که گفت، هر جا دلت گرفت بگو جان بگو حسین

پس از اجرای برنامه شعرخوانی خادمان حُفّاظ و دربانان به اجرای برنامه باشکوه و پر از معنویت شمع گردانی پرداختند که اجرای این مراسم پرشکوه با مرثیه سرایی و ذکر مصیبت ذاکر و مرثیه خوان اهل بیت(ع)؛ کاظم غلامشاهی همراه بود و سپس حاضران میهمان مرثیه خوانی و ذکر مصیبت توسط حاج احمد واعظی شدند. 

خطبه شب عاشورای حسینی در این مراسم توسط امیر عارف قرائت شد و در پایان شرکت کنندگان برای سلامتی امام زمان(عج)، سلامتی رهبر معظم انقلاب و پیروزی و سربلندی امت اسلام و آمرزش خادمان و زائران درگذشته آستان مقدس رضوی دست به دعا برداشتند.

گفتنی است؛ مراسم خطبه خوانی یکی از باشکوه‌ترین آئین‌های سنتی حرم مطهر رضوی است که سالی دوبار، یک بار شب عاشورا و یک بار شب شهادت امام رضا(ع) با حضور خادمان بارگاه نورانی رضوی و برای عرض تسلیت به محضر امام رضا(ع) برگزار می شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی