پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی خبرداد
۱۴۰۳-۰۵-۰۱

 پیش‌بینی افزایش ۱۵۰ درصدی بره زایی با اجرای فناوری کاشت ایمپلنت

 مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی گفت: با استفاده از تکنیک کاشت ایمپلنت که یکی از روش‌های نوین تولیدمثلی در دنیا است، پیش‌بینی می‌شود نرخ بره زایی در این شرکت تا بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یابد.

مهندس محمدباقر قناد طوسی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: طرح کاشت ایمپلنت آهسته رهش ملاتونین هم اکنون به‌صورت پایلوت در کشت و صنعت تربت‌حیدریه در حال اجرا است.
او با بیان این‌که شرکت کشاورزی رضوی در حال حاضر بالغ بر ۳۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارد، گفت: در همین راستا این شرکت برای بهره‌وری بیشتر به سمت استفاده از تکنیک‌های نوین تولیدمثلی رفته است. مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی ادامه داد: کشت و صنعت تربت‌حیدریه ۴۵۰۰ رأس دام سبک در اختیار دارد که طرح کاشت ایمپلنت آهسته رهش ملاتونین به‌صورت پایلوت بر روی ۳۵۰ رأس میش و ۱۶ رأس قوچ انجام شده است.
وی درباره اهمیت استفاده از این تکنیک تصریح کرد: فعالیت تولیدمثلی در میش و قوچ وابسته به میزان نور آفتاب و طول مدت روز بوده و از طرفی افزایش ترشح هورمون ملاتونین از غده پینه آل به کاهش طول روز بستگی دارد.
 قناد طوسی ادامه داد: بعد از شروع زمستان و با افزایش زمان روشنایی، کاهش محسوسی در عملکرد تولیدمثلی میش‌ها و قوچ‌ها به‌ویژه در عرض‌های جغرافیایی بالاتر به‌واسطه کاهش ترشح هورمون‌های هیپوفیزی رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه این موضوع موجب کاهش راندمان تولیدمثلی گله‌های داشتی می‌شود، از ایمپلنت‌های آهسته رهش حاوی هورمون ملاتونین به‌عنوان هورمون اصلی محرک سیستم تولیدمثلی گوسفند استفاده شده است.
قناد طوسی درباره مزایای کاشت ایمپلنت‌های ملاتونین گفت: کارگذاری سریع و راحت و فقط برای یک‌بار در قوچ‌ها و میش‌هایی که حداقل ۳۵ روز از زایش آن‌ها گذشته است، از جمله این مزیت‌ها به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، می‌توان به مزایایی همچون عدم نیاز به برداشت ایمپلنت و جذب زیرپوستی آن طی مدت ۴ ماه، استفاده هم‌زمان در قوچ‌ها و میش‌ها برای افزایش توان تولیدمثلی، ایجاد حداقل استرس در گله در زمان کارگذاری و عدم افتادن ایمپلنت‌های زیرپوست بر خلاف سیدر و اسفنج اشاره کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی