پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۵-۰۳

برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع شرکت کشاورزی رضوی

برداشت خوشه‌های طلایی گندم از اراضی شرکت کشاورزی رضوی به‌تازگی به پایان رسیده و در مجموع 11 هزار و 900 تن از این محصول برداشت شده است؛ محصولی استراتژیک که از آن به عنوان یکی از تولیدات راهبردی کشور نیز یاد می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، شرکت کشاورزی رضوی در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در راستای تأمین امنیت غذایی و کمک به خودکفایی کشور در تولید گندم، 2 هزار و 480 هکتار از اراضی خود را به کشت این محصول اختصاص داد تا به سهم خود نقشی در تحقق این اهداف داشته باشد.

برداشت 15 هزار و 270 تن غلات
در سال زراعی جاری در مجموع مساحت 3 هزار 623 هکتار از اراضی کشت‌وصنعت‌های تابعه شرکت کشاورزی رضوی شامل اسفراین، انابد، تربت حیدریه، چناران، سرخس، سمنان، نهبندان و مزرعه نمونه به کشت گندم و جو اختصاص داده شد و در نهایت این شرکت در همه کشت‌وصنعت‌ها توانست در پارامتر «عملکرد در واحد سطح»، رقمی بالاتر از میانگین منطقه‌ای را کسب کند و عملکرد بهتری نسبت به سایر کشاورزان مناطق داشته باشد.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی از برداشت 15 هزار و 270 تن غلات از اراضی این مجموعه در سال جاری خبر داد و گفت: از این مقدار 11 هزار 900 تن مربوط به گندم و 3 هزار و 370 تن مربوط به جو است.
مهندس محمدباقر قناد طوسی با اشاره به ثبت رکورد برداشت 9.5 تن گندم در هکتار در یکی از مزارع کشت و صنعت اسفراین اظهار کرد: در خصوص گندم، سطح زیر کشت امسال در مقایسه با سال گذشته، حدود 60 هکتار و تولید هم نزدیک به 230 تن افزایش داشته است.
او افزود: همچنین باتوجه‌به قیمت‌گذاری پایین جو در 2 سال گذشته، در برنامه الگوی کشت، سطح زیر کشت آن کاهش داده و به سایر کشت‌های کم آب‌بر نظیر زیره اضافه شد، چراکه محصولاتی همچون زیره علاوه‌بر مصرف آب کمتر نسبت به سایر محصولات، دارای راندمان و بهره‌وری بالاتر آب و ارزش اقتصادی و درآمد بیشتر به ازاء هر لیتر آب مصرفی را دارد.

تجهیز 90 درصد از اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری
باتوجه‌به بحران کم‌آبی حاکم بر کشور و لزوم مدیریت بهینه منابع آبی، شرکت کشاورزی رضوی هر ساله نسبت به تجهیز اراضی در اختیار خود به سامانه‌های نوین آبیاری اقدام می‌کند، در همین راستا 90 درصد از اراضی اختصاص داده شده به کشت غلاتِ گندم و جو در این مجموعه، به سیستم آبیاری تحت فشار بارانی سنترپیوت و لینییر و نیز آبیاری قطره‌ای به صورت نوارتیپ مجهز شد.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی در خصوص مزایای این روش‌های آبیاری خاطرنشان کرد: مصرف آب کمتر، سبزی یکنواخت‌تر مزرعه، تراکم بهتر بوته و در مجموع افزایش تولید به ازاء هر هکتار، تنها بخشی از مزایای سامانه‌های جدید آبیاری به شمار می‌رود.

استفاده از ارقام پربازده
این شرکت در سال زراعی جاری برای محصول گندم، از ارقامِ پیش‌گام، طلایی، نارین، سیروان، میهن، اروم، سیوند، برزگر و برای محصول جو از ارقامِ ریحان، گوهران، بهرخ، جلگه، آبیدر، مهر، خاتم، گلشن، اکسین، فجر، واکسیما و سی بی‌استفاده کرده؛ ارقامی پربازده که متناسب با شرایط آب‌وهوایی کشت و صنعت‌های تابعه شرکت کشاورزی رضوی بوده است.
قناد طوسی درباره ویژگی‌های این بذور گفت: بذرهای انتخاب شده باتوجه‌به تاریخ کشت ارقام بهاره یا زمستانه و نیز خصوصیات ژنتیکی آن‌ها کشت شده است؛ بدین صورت که در هر کشت و صنعت باتوجه‌به سابقه کشت در آن منطقه، پارامترهایی همچون مختص مناطق سرد، معتدل یا گرم و خشک‌بودن، زودرس یا دیررس بودن، مقاومت به سرما، خوابیدگی، شوری و بیماری‎ها، بررسی و بهترین ارقام کشت شد.
او با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای افزایش میزان تولید نیز تصریح کرد: در این راستا علاوه بر بهره‌گیری از تخصص و نظر مشاوران برتر کشوری در حوزه‌های تغذیه، حفظ نباتات و مبارزه با آفات و بیماری‌ها، چندین جلسه به‌صورت وبینار با تمام کارشناسان واحدها برگزار شد.
قناد طوسی ادامه داد: بازدیدهای حضوری از کشت و صنعت‌ها و ارائه دستورالعمل تغذیة اختصاصی هر واحد نیز از دیگر اقداماتی به شمار می‌رود که در افزایش تولید نقش مؤثری داشته است.

گستره فروش محصولات
بخش بیشتر گندم تولید شده در شرکت کشاورزی رضوی، تحویل سیلوهای دولتی می‌شود و بخشی هم در اختیار شرکت آرد قدس رضوی قرار می‌گیرد.
در محصول جو نیز باتوجه‌به این‌که کشت و صنعت اسفراین، تولیدکننده ارقام متنوع جو به‌صورت بذری است، بخشی از جو بذری تولیدی این کشت و صنعت به کشاورزان استان و خارج از استان به فروش می‌رسد. بخشی دیگر از این محصول هم علاوه بر مصرف دام‌های شرکت، در بازارهای منطقه عرضه می‌شود.

استفاده از پهپاد برای مبارزه با آفات و علف‌کش‌ها
یکی از اقدامات ارزشمند شرکت کشاورزی رضوی در روند مبارزه با آفات و علف‌های هرز مزارع و تغذیه محصولات استراتژیک، بهره‌گیری از پهپاد بوده است.
قناد طوسی در این باره گفت: این مجموعه باهدف ایجاد پوشش یکنواخت مزرعه، سرعت بالاتر و زمان‌بندی بهتر برای مبارزه با آفات و علف‌های هرز و جلوگیری از خطای انسانی، از پهپاد برای مبارزه با آفات و تغذیه استفاده کرده است. 
او ادامه داد: نظارت دقیق‌تر بر عملیات سم‌پاشی و همچنین کاهش نوبت‌های سم‌پاشی و به‌تبع آن کمترشدن هزینه تولید، بخشی دیگر از این مزیت‌ها به شمار می‌رود.
 

توسعه مکانیزاسیون در کشت و برداشت
یکی از نقاط قوت کشت گندم و جو در شرکت کشاورزی رضوی طی سال زراعی جاری، استفاده از دستگاه بذرکار و کودکار مکانیزه بوده است. این شرکت در راستای توسعه مکانیزاسیون، برداشت این محصولات را نیز با به‌روزترین کمباین‌ها که کمترین ریزش را دارند، انجام داده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

پیوند مردم را با ائمه اطهار(ع) پس از محرم و صفر حفظ کنیم
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت حفظ پیوند با ائمه اطهار(ع) در طول سال گفت: حفظ پیوند با امام حسین(ع) و امام رضا(…

تلویزیون اینترنتی