پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت آستان قدس رضوی و با همکاری حوزه علمیه خراسان صورت گرفت؛
۱۴۰۳-۰۵-۰۳

راه‌اندازی مدرسه تابستانی دارالعلم باهدف ارتقای سطح نخبگانی حوزه و دانشگاه 

به همت آستان قدس رضوی و با همکاری حوزه علمیه خراسان، مدرسه تابستانه دارالعلم باهدف ارتقای سطح نخبگانی حوزه و دانشگاه راه‌اندازی شده است.

به گزارش آستان نیوز، عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در نشست خبری دومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم که صبح امروز چهارشنبه 3 مردادماه با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن جلسات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به جایگاه حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و گفت: با حضور امام رضا (ع) در سرزمین خراسان، تحولات علمی عظیمی در کشور ایران رخ داد.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) که به عالم آل محمد (ع) شهرت دارند، شاگردان بسیاری همچون فضل بن شاذان نیشابوری، اباصلت هروی و... را تربیت کردند و مناظرات و گفت‌وگوهای امام رضا (ع) موجب شده جاذبه علمی و معنوی در این کشور ایجاد شود و بزرگان و علمای بسیاری به خراسان سفرکرده و از محضر این امام کسب فیض کنند.
طالبی تصریح کرد: در همین راستا مدارس علمیه‌ای در شهرهای کربلا، نجف، سامرا، قم و مشهد شکل گرفت و بسیاری از بزرگان دین در حوزه علمیه رشد کردند.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: نخستین دوره از مدرسه دارالعلم در سال گذشته با همکاری فعال و مؤثر مدیریت حوزه علمیه خراسان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در قالب 3 مدرسه ادبیات و تفسیر، فلسفه و کلام و فقه و اصول برگزار شد و امسال با اضافه‌شدن دو مدرسه دیگر در قالب 5 مدرسه علمی با موضوعات، قرآن و حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روش‌شناسی و ادبیات و زبان فارسی با حضور اساتید برجسته قم و مشهد و سایر مراجع و بزرگان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدارک‌دیده‌شده است.
 

آغاز دومین دوره مدرسه دارالعلم با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی

طالبی خاطرنشان کرد: دومین دوره از این مدرسه 6 مردادماه با پیام مرجع عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی آغاز  و تا 18 مردادماه ادامه دارد که در این دوره‌ها از محضر علمایی همچون آیت‌الله سبحانی، آیت الله آملی لاریجانی، آیت الله سیدان و ... بهره‌مند خواهیم شد.

وی ضمن تأکید بر افزایش تعاملات بین دو حوزه علمیه خراسان و قم، گفت: امیدواریم در درازمدت با حوزه علمیه نجف نیز تعاملات علمی داشته باشیم و سه ضلع حوزه علمیه مشهد، قم و نجف را فعال کنیم.

وی در پایان با اشاره به حضور اساتید از کشور‌های مختلف در این دوره، گفت: از این فرصت تابستان که اساتید از کشور‌های مختلف توفیق تشرف به مشهد را دارند، برای تعاملات علمی بیشتر استفاده خواهیم کرد.
 

اهداف راه‌اندازی مدرسه دارالعلم  

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در ادامه این نشست گفت:  دانشگاه علوم اسلامی رضوی از دو مدرسه قدیمی میرزا جعفر و خیرات خان تشکیل شده است که سابقه بیش از ۳۰۰ساله دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن جهانگیری، ابراز کرد: یکی از آرزوهای دیرینه تولیت‌های آستان این بوده که این مدارس به مرکز توجه علما و طلاب تبدیل شود و به دوران شکوفایی سابق خود بازگردد.
وی خاطرنشان کرد: اصل برگزاری این مدرسه به سفارش تولیت آستان قدس رضوی بوده و در جلسات متعدد بر تداوم این دوره‌ها تأکید شده است، از همین رو ارتقا کمی و کیفی این دوره‌ها برنامه‌ریزی شد تا دوره‌های بعدی این مدرسه برگزار شود.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی هدف از راه‌اندازی این مدرسه را تبدیل‌شدن آن به دومین حوزه شیعی در عرصه تولید علم و فقه، زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام و تربیت طلاب فاضل و برخوردار از سازمان علمی بالنده ذکر کرد.
وی ادامه داد: در سال گذشته اولین دوره این مدرسه باتجربه خوبی همراه بود و امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در قالب 5 مدرسه تدارک دیده شده است که یکی از این مدارس با موضوع قرآن و حدیث ذیل مدرسه تابستانی دارالعلم فعالیت خواهد کرد که در مدرسه خاص قرآن و حدیث در نوبت ظهر و بعداز ظهر از محضر اساتید مطرح و برجسته بهره‌مند خواهیم شد.
 

دارالعلم یک تشکیلات و نهادی علمی است

معاون علمی حوزه علمیه خراسان رضوی، در بخش دیگر از این نشست نیز به ایده تاسیس مدرسه دارالعلم اشاره کرد و گفت: ایده تاسیس این مدرسه توسط تولیت آستان قدس رضوی مطرح شد، پس از کارگروه مشترکی با حوزه علمیه و طرح اولیه تدوین و سلسله جلسات مشورتی برگزار شد که پس از جمع بندی مطالعات و اقدامات اجرایی صورت گرفت.
 حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی رضایی، ادامه داد: اقدامات متعدد از جمله در حوزه علمی و فرهنگی، تربیتی، رسانه ، اطلاع رسانی و پشتیبانی و اجرایی انجام و ۶۰ استاد از مشهد، تهران و قم دعوت شدند و سپس فراخوان ثبت نام نیز منتشر و ۱۷۰۰ نفر در مدرسه دارالعلم ثبت نام کردند که پس از مرحله جذب ، ۸۰۰ نفر برای شرکت در دوره‌های این مدرسه پذیرش شدند.
وی در ادامه به سابقه و پیشینه فعالیت‌های علمی و مزیت‌های رقابتی حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و افزود: بهره‌مندی از مضجع شریف حضرت رضا(ع)، کتابخانه آستان قدس رضوی، دانشگاه فردوسی، ظرفیت نخبگانی و جغرافیای تاثیر گذاری حوزه علمیه خراسان، انتصاب اعضای شورای عالی توسط رهبر معظم انقلاب و پایگاه و علوم قرآنی از جمله مزیتهای رقابتی حوزه علمیه خراسان است.
رضایی تصریح کرد: دارالعلم یک تشکیلات و نهادی علمی است و تنوع در عرصه‌های دانش، تنوع مخاطبین، حضور مستعدین برتر و ... برخی از ویژگی‌های این مدرسه تابستانه به شمار می‌رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

پیوند مردم را با ائمه اطهار(ع) پس از محرم و صفر حفظ کنیم
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت حفظ پیوند با ائمه اطهار(ع) در طول سال گفت: حفظ پیوند با امام حسین(ع) و امام رضا(…

تلویزیون اینترنتی