پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در یک کارگاه آموزشی؛
۱۴۰۳-۰۵-۰۴

دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) با داستان نویسی آشنا شدند 

اولین روز کارگاه آموزش داستان نویسی ویژه دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) با حضور فاطمه سلیمانی ازندریانی نویسنده و مدرس داستان نویسی، سوم مردادماه در مجموعه فروشگاهی به‌نشر برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، این کارگاه ادبی که با حضور اعضای انجمن «نوقلمان» مدارس امام رضا(ع) تشکیل شد، حول محور حوزه‌هایی نظیر تعریف داستان و ویژگی‌های آن، تفاوت داستان واقعی و واقع‌گرا، سوژه‌یابی و یافتن ایده‌های داستانی، انواع ژانرهای داستانی، معنی تخیل در داستان و انواع داستان رقم خورد. 
سلیمانی در ابتدای این کارگاه دو ساعته بیان کرد: برای شروع داستان نویسی، یکی از مهم‌ترین گام‌ها، خواندن رمان‌های فاخر ادبیات ملی و بین‌المللی است. کتاب‌هایی که آنها را دوست داریم و ژانرهای مورد علاقه ما، سلیقه نوشتن ما را تعیین می‌کنند. 
نویسنده کتاب «خاکستری یک کابوس» خطاب به دانش آموزان حاضر در نشست توصیه کرد: خواندن روزانه یک قطعه از متون کهن فارسی از شعرایی نظیر سعدی و حافظ به افزایش دایره واژگانی آنها برای نویسنده شدن کمک قابل توجهی می‌کند. 
وی با ارائه تعاریفی از داستان واقعی و تحیلی توضیح داد: روایتی از یک ماجرا که واقعی نیست، تخیلی است. یعنی حاصل فکر و ذهن نویسنده است. این داستان‌ها بر دو نوع تخیلی و خیالی هستند. اما ممکن است داستان نویسنده مبتنی بر واقعیت باشد و این گونه از نوشتن، واقع‌گرا است. وقتی کتابی دقیقاً ماجرای زندگی یک سوژه را تعریف می‌کند، ژانر زندگی‌نامه است. 
سلیمانی یادآور شد: داستان باید بر اساس روابط علت و معلولی پیش برود. ماجراهای تصادفی نباید زیاد در قصه طرح شوند. بهتر است در جریان طرح ماجراهای فرعی تعریف شوند. 
مؤلف کتاب «یک خوشه انگور سرخ» برای جا انداختن محور تخیل در داستان نویسی کتاب‌ «اسب، پدر و پسر»  سلطان را مثال زد و مطالعه آن را برای تقویت قوه تخیل پردازی نوقلمان دانش آموز توصیه کرد و افزود: در روایت تخیلی، باید طوری جهان داستان خود را تعریف کنید که با وجود غیر واقعی بودن، باور پذیر باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

پیوند مردم را با ائمه اطهار(ع) پس از محرم و صفر حفظ کنیم
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت حفظ پیوند با ائمه اطهار(ع) در طول سال گفت: حفظ پیوند با امام حسین(ع) و امام رضا(…

تلویزیون اینترنتی