پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

خطیب حرم مطهر رضوی: 
۱۴۰۳-۰۵-۰۵

پیام‌رسانی کاروان اسرا موجب استمرار نهضت عاشورا شد 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: پیام‌رسانی کاروان اسرای کربلا سبب استمرار نهضت عاشورای حسینی تا عصر ظهور شد.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی حرم مطهر رضوی که در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین نقش کاروان اسرا و در راس آنها حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در استمرار پیام نهضت خونین حسینی پرداخت.
وی در این خصوص عنوان کرد: دوران امامت امام سجاد(ع) از عصر روز عاشورا آغاز شد و تا سی و چهار سال ادامه داشت که در واقع اوضاع جامعه آن زمان سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و تاریک‌ترین دوران از نظر اوضاع سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی بود. 
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: دوران امامت امام سجاد(ع) در بخش نخست زیاد ملموس نبود و به صورت پوششی با کمک حضرت زینب(س) انجام می‌شد و این بانوی قهرمان دوبار جان امام سجاد(ع) را از مرگ نجات داد. 
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری عنوان کرد: کاروان اسرا و در راس آنها امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) رسالت داشتند که نهضت عاشورا؛ این سرمایه‌ عظیم سیدالشهدا(ع) را تبدیل به نهضتی بزرگ و تاثیرگذار کنند که تا عصر ظهور حضرت حجت(عج)، امتداد پیدا کند. 
وی افزود: دشمن گمان می‌کرد با به شهادت رساندن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و به اسارت بردن خاندان آن حضرت دیگر مخالفان را سرکوب کرده است، اما نمی‌دانست که دوران اسارت آغاز حماسه‌ای دیگر از سوی اهل بیت(ع) است. 
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری اظهار داشت: اهل بیت سیدالشهدا(ع) به خاطر رسالت سنگینی که بر دوش داشتند باید در عین مظلومیت در اوج جلالت و عزت رفتار می‌کردند ، لذا حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در طول حرکت کاروان اسرا از کوفه به شام بارها خطبه خواندند و مردم را نسبت به ظلمی که بنی‌امیه به خاندان رسول الله(ص) روا داشته بودند، آگاه کردند. 
وی اضافه کرد: اما در بخش دوم امامت امام سجاد(ع) و هنگام ورود کاروان اسرا به کوفه از آنجا که مردم این شهر اهل بیت(ع) را به خوبی می‌شناختند با خطبه‌خوانی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و افشاگری‌های این بانوی مصیبت دیده، فضای شهر متشنج و طوفانی شد و مردم کوفه به شدت از پیمان‌شکنی خود نادم و پشیمان شدند. 
وی بیان کرد: امام سجاد(ع)  نیز در خطبه‌ای آتشین مردم کوفه را مورد خطاب قرار داد و آنها را به شدت سرزنش کرد و از آنها به عنوان مردمی بدعهد و غیر قابل اعتماد یاد کرد. 
وی اذعان کرد: افشاگری‌های کاروان اسرا موجب شد که یزید و یزیدیان از به شهادت رساندن سیدالشهدا(ع) نادم و پشیمان شوند و برای آرام کردن فضای متشنج جامعه، کاروان اسرا را با احترام به مدینه بازگردانند .

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

پیوند مردم را با ائمه اطهار(ع) پس از محرم و صفر حفظ کنیم
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت حفظ پیوند با ائمه اطهار(ع) در طول سال گفت: حفظ پیوند با امام حسین(ع) و امام رضا(…

تلویزیون اینترنتی