پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به میزبانی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی؛
۱۴۰۳-۰۵-۱۰

برگزیدگان استانی جشنواره ملی هنری فانوس معرفی شدند

منتخبین استانی جشنواره ملی تولیدات هنری فانوس، به میزبانی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی معرفی شدند.

به گزارش آستان نیوز، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در نشست کمیته هنری و امور سینمایی شورای هماهنگی دفاع مقدس که در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، گفت: آنچه مسلم است مضمون ناب فرهنگ رضوی و پایان‌ناپذیری ارادت آحاد مختلف مردم به امام رضا (ع) در بستر زمان، ساری و جاری بوده و هم‌افزایی هنرمندان در حوزه‌های مختلف منجر به تقویت این مفاهیم و فرهنگ می‌شود.

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده اظهار کرد: دفاع مقدس و فرهنگ جهاد، ایثار، شهادت و مبارزه با ظلم، یکی از مصادیق این مضمون پاک و ناب است که با تاسی به سیره معصومین (ع) اتفاق افتاده و به یک جریان تبدیل شده است، این تاسی می‌تواند از سیره امام رضا (ع) باشد یا تاسی از سیره سیدالشهدا (ع) و باید دانست، این مضمون کهنه شدنی نیست و پایانی ندارد.

سردار یوسفعلی‌زاده افزود: بستر سیره رضوی و ارادت به اهل‌بیت (ع) و فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس به قدری گسترده است که همیشه می‌توان از آن سوژه‌های جدید خلق کرد، ازاین‌رو سعی شده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از تمامی ظرفیت‌های تبلیغی، هنری، رسانه‌ای، فضای مجازی و ادبیات استان استفاده کند.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر خراسان رضوی میزبان فعالان فضای مجازی کشور است و آثار و برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف انجام داده و همچنان این کارها جریان دارد، تأکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های هنری، رسانه‌ای و فضای مجازی برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ساحت جامعه برای قشرهای مختلف در نظر گرفته شده که قطعاً با هم‌افزایی ارگان‌های هم سو این اتفاق پررنگ‌تر خواهد شد و امیدوارم این مضمون ناب گسترده‌تر شکل گیرد و منتشر شود.

 

 تدوین سند ملی مکتب هنر رضوی

 مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز در این نشست تخصصی که با حضور نمایندگان هنری دستگاه‌های مختلف برگزار شد گفت: مکتب هنر رضوی، تنها مکتب هنری است که به هنر شیعی در جهان می‌پردازد و در این زمینه سند ملی مکتب هنر رضوی در حال تدوین و به شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی این مأموریت ابلاغ شده که در قالب سند ملی به دستگاه‌ها نیز در آینده ابلاغ خواهد شد.

امیرمهدی حکیمی با بیان این مطلب که پایان‌نامه‌های زیادی امروز با نگاه به هنر رضوی نوشته می‌شود، افزود: مسئولان، هنرمندان و نظریه‌پردازان هنری سه ضلع تولید آثار هنری هستند.

حکیمی به شعار محوری مکتب هنر رضوی اشاره کرد و ادامه داد: "امتداد اجتماعی زیارت" شعاری محوری است که در این حوزه انتخاب شده و قصدمان از انتخاب این شعار این است که هنرمندان و آثار تولید شده در مکتب هنری رضوی، مخاطبان خود را بافرهنگ شیعی آشنا کنند، چرا که معتقدیم همه‌جا در محضر ولی خدا قرار داریم و وظایف اجتماعی خود را با این نگاه مدنظر قرار دهیم که این نگاه منتج به سبک زندگی رضوی خواهد شد و افراد می‌توانند در آن نقش‌آفرین باشند.

وی ابراز کرد: یکی از موضوعات مهم در مکتب هنر رضوی نگاه سیاسی و اجتماعی شیعه است که دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت بخشی از این نگاه است.

وی تصریح کرد: شیعه در فرهنگ عاشورا بافرهنگ شهادت گره‌خورده است و این موضوع در شهادت امام رضا (ع) و در مهدویت نیز وجود دارد و ما با این مفاهیم مواجهیم.

حکیمی تأکید کرد: ما در فرهنگ شیعی هیچ‌وقت نمی‌توانیم از فرهنگ شهید و شهادت جدا شویم و این نگاه، تا ابد ادامه دارد.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های سه سال گذشته مؤسسه متبوع خود که ذیل فرهنگ ایثار و شهادت صورت‌گرفته است اشاره کرد و افزود: کارگاه‌های نقاشی متعدد ملی، استانی و شهری با نگاه به فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شده که از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه نقاشی طوفان الاقصی با حضور هنرمندان مطرح کشور، نمایشگاه نقاشی روایت یاران در استان‌های مختلف با نگاه به روایت فتح، نمایشگاهی ویژه شهید برونسی، نمایشگاه نقاشی خط شاهچراغ، نمایشگاه عکس مراسم تشییع شهدای خدمت، نمایشگاه هنر و توسعه در حمایت از مردم غزه و فلسطین و محفل‌های شعر ویژه شهدای مدافع حرم، سردار دل‌ها و قیام مردم غزه اشاره کرد.

حکیمی ادامه داد: همچنین تولید موشن و انیمیشن به مناسبت طوفان الاقصی، تهیه ۸ هزار و ۸۸۸ بلیت برای نمایش فیلم "موقعیت مهدی" در حمایت از سینمای دفاع مقدس و ساخت مستندی در لبنان با عنوان "من محمد حسن را دوست دارم" نیز از این موارد است.

گفتنی است، در پایان این مراسم، برگزیدگان استانی هشتمین جشنواره ملی تولیدات هنری فانوس نیز در رشته‌های مختلف هنری مورد تقدیر قرار گرفتند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی