پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

توسط مؤسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی محقق شد
۱۴۰۳-۰۵-۱۳

افزایش راندمان تریتیکاله نسبت به میانگین کشوری

 مدیر تولید مؤسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی با اشاره به کشت آزمایشی، (تریتیکاله) در اراضی این مؤسسه گفت: باتوجه‌به کشت اصولی و منطبق بر استانداردهای لازم، امسال شاهد افزایش راندمان تولید در هکتار نسبت به میانگین کشوری بودیم.

دکتر احمدرضا پیله‌ور شهری در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: اگرچه میزان برداشت تریتیکاله بذری در اقلیم‌ها و مدیریت‌های مختلف، متفاوت بوده و به طور میانگین، حدود ۵ تن در هکتار است، اما مؤسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی با اعمال مدیریت پایدار کشاورزی، توانسته در دو سال گذشته، میزان برداشت این محصول را به ۷ تا ۸ تن در هکتار، افزایش دهد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش تولید در واحد سطح، خاطرنشان کرد: از آن جا که نوع رقم متناسب با اقلیم انتخاب می‌شود، این مؤسسه دانش‌بنیان توانسته با تحقیقات چند ساله روی ارقام مختلف، به رقم مناسب و اصلاح شده، دست پیدا کند.
مدیر تولید مؤسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی ادامه داد: علاوه‌برآن، مدیریت تغذیه و مبارزه فیزیکی با علف هرز و اصلاح سیستم‌های آبیاری، باعث افزایش عملکرد و بهره‌وری در واحد سطح شده است.
این مقام مسئول افزود: امسال بخشی از اراضی رضوی در شهرستان فاروج به‌صورت آزمایشی به تولید و تکثیر بذر تریتیکاله اختصاص داده شد و قرار است پس از تکثیر بذر در سال زراعی پیشرو، میزان اراضی زیر کشت‌افزایش یابد.
پیله‌ور شهری درباره روش آبیاری این اراضی نیز تصریح کرد: مزرعه اختصاص‌داده‌شده به کشت تریتیکاله با استفاده از سامانه تحت‌فشار نوار تیپ، آبیاری شده است.
وی ادامه داد: این سیستم علاوه بر این‌که کارایی آب را ۸۰ درصد افزایش می‌دهد، باعث می‌شود مدیریت تغذیه، بهتر و به‌صورت بهینه‌تر انجام شود.
 پیله‌ور شهری با اشاره به ویژگی‌های تریتیکاله بذری گفت: باتوجه‌به این‌که تریتیکاله در برداشت به‌صورت علوفه نسبت به سایر محصولات پاییزه، دوره رشد کوتاه‌تر و مصرف آب کمتری دارد، بنابراین از جذابیت بیشتری برای کشاورزان برخوردار است.
وی در پایان افزود: برنامه‌ریزی شده پس از برداشت کامل، بذر مرغوب و اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی