پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

تا پایان ماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد
۱۴۰۳-۰۵-۱۴

 اجرای بزرگ‌ترین پروژه زیرساختیِ شرکت کشاورزی رضوی با احداث استخر ذخیره آب

 مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی گفت: بزرگ‌ترین استخر ذخیره آب کشاورزی در این شرکت، به‌منظور مدیریت صحیح و ذخیره‌سازی آب در زمان مناسب، تا پایان مردادماه جاری در کشت و صنعت دامغان به بهره‌برداری خواهد رسید.

مهندس محمدباقر قناد طوسی در گفت‌وگو با آستان نیوز با اشاره به‌ضرورت ذخیره‌سازی آب به‌منظور مدیریت بهینه در حوزه کشاورزی گفت: باتوجه‌به در اختیار داشتن حدود ۱۷۰ هکتار باغ پسته توسط سازمان کشاورزی و موقوفات استان سمنان و همچنین اختصاص نزدیک به ۱۵۰ هکتار به کشت محصولات بهاره و پاییزه، اجرای این طرح، کمک شایانی به ذخیره‌سازی و مدیریت آب در اراضی این سازمان خواهد کرد.

 
 ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۶۰ هزار مترمکعب آب
 وی احداث این استخر را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیرساختی شرکت کشاورزی رضوی در چندسال گذشته دانست و اظهار کرد: استخر یاد شده در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع و با عمق ۱۴ متر ساخته شده و گنجایشی بالغ بر ۱۶۰ هزار مترمکعب آب دارد.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، این استخر مساحت حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی را تحت پوشش قرار خواهد داد.
وی درباره دیگر مزیت‌های احداث این استخر، خاطرنشان کرد: با اجرای پروژه، می‌توانیم بهترین مدیریت را بر حقابه‌های در اختیار در بازه‌های زمانی مختلف داشته باشیم، ازاین‌رو بهره‌وری بیشتری را در آبیاری اراضی زراعی و باغی شاهد خواهیم بود.
قناد طوسی ادامه داد: باتوجه‌به متفاوت‌بودن زمان در اختیار برای استفاده از حقابه چشمه‌علی، امکان ذخیره‌سازی آب در فصول پاییز و حتی بهار نیز فراهم خواهد شد که تحقق این امر، بخش قابل‌توجهی از نیاز این اراضی به آبیاری را رفع می‌کند.


 افزایش سطح زیر کشت محصولات
 وی تصریح کرد: باتوجه‌به این‌که آب در زمان مناسب، ذخیره‌سازی و استفاده می‌شود، هم زمان شاهد افزایش سطح زیر کشت باغ پسته در منطقه و کشت محصولات پاییزه و بهاره، از طریق مدیریت بهینه آب خواهیم بود.
قناد طوسی ادامه داد: استفاده مناسب و به‌موقع از آب ذخیره شده، منجر به افزایش راندمان تولید محصولات در واحد سطح خواهد شد.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی از اختصاص حدود ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت استخر ذخیره‌سازی آب در مزرعه برم دامغان خبر داد و افزود: نوع سازه به‌کاررفته در این استخر ورق ژئوممبران است و تمامی هزینه‌های آن، از منابع داخلی شرکت تأمین می‌شود.
گفتنی است، شرکت کشاورزی رضوی از ادغام ۶ مؤسسه کشت و صنعت (مزرعه نمونه، انابد، اسفراین، سرخس، تربت‌حیدریه، باغات) و ۳ سازمان کشاورزی و موقوفات (سمنان مرکز دامغان، جنوب خراسان، چناران) طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ تشکیل شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی