پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

برای تمدن‌سازی در عصر ظهور انجام می‌شود
۱۴۰۳-۰۵-۱۵

 جلوه‌ای از جهاد تبیین با اجرای طرح «پروانه‌ای شو» در دبیرستان امام رضا (ع)

 ویژه‌برنامه استقبال از دانش‌آموزان پایه دهمی تازه‌وارد به دبیرستان دخترانه امام رضا (ع) واحد یک، به‌عنوان اولین گام از طرح سه‌ساله تربیتی «پروانه‌ای شو» برگزار شد تا زمینه تحقق آرمان این مدرسه که تربیت «دختران تمدن‌ساز عصر ظهور» است، مهیا شود.

به گزارش آستان نیوز، دانش‌آموزان وارد دبیرستان شده‌اند و قرار است مرحله تازه‌ای از تحصیل، زندگی و نقش‌آفرینی‌شان به‌عنوان یک دختر جریان‌سازرا شروع کنند.

 
 برنامه‌ای برای خودشکوفایی
 این برنامه زیربنایی تربیتی را در قالبی جذاب و بازی‌گونه به مخاطبان نوجوان ارائه داده تا جذب بیشتری اتفاق بیفتد، نسلی که معروف به «Z» هستند و بارزترین ویژگی‌شان، زندگی در دنیای دیجیتال و تصویرگرایی است و حتماً به همین دلیل، در این برنامه اولین تأثیر را با پخش کلیپی از یک بانوی دانشمند ایرانی، دکتر فاطمه حقیرالسادات که اتفاقاً در برنامه‌ای تلویزیونی معرفی شده بود، روی ذهن دانش‌آموزان گذاشتند.
بانوی چادری اهل استان یزد که افتخارات بسیاری از کارنامه تحصیلی و حرفه‌ای‌اش دیدند و شنیدند؛ از جمله دو دکترا از دانشگاه‌های داخل و خارج در رشته نانو و بیوتکنولوژی، تدریس و تحقیق در دانشگاه و نیز صاحب ۱۲ اختراع دانش‌بنیان و بیش از ۷۰ پروژه داخلی و بین‌المللی اما افتخار خودش همسری، مادری و تربیت ۴ فرزند تحصیل‌کرده بود. حین پخش کلیپ زمزمه‌هایی بین بچه‌ها راه افتاد. معلوم بود از دیدن چنین زنان افتخارآفرینی متعجب و هیجان‌زده شده‌اند.
در همین اثنا، روی تصویر سؤالی نقش‌بست که مشارکت دانش‌آموزان مهمان را می‌طلبید: «مؤلفه‌های موفقیت این بانوی ایرانی چه بود؟».
هر کدام از دخترها به بخشی از این موفقیت اشاره‌های خوبی داشتند که نشان می‌داد گِرای لازم را برای ادامه این مسیر گرفته‌اند، یکی از میان بچه‌ها دست بلند کرد و گفت: «این خانم ایرانی، الگوی باورمندی به توانایی‌های خود هستند، نشون دادند که داشتن انگیزه و همراه بودن اعضای خانواده خیلی در خودشکوفایی مؤثره».
شنیدن نظرات نوجوانان دانش‌آموز، به‌روشنی بیانگر این معنا بود که به‌خوبی درک کرده‌اند که برای رشد و رسیدن به شکوفایی و موفقیت باید ابعاد مختلف شخصیت خود را بشناسند و در این جهت نیاز به مهارت‌آموزی و توانمندسازی دارند.


 جلوه‌ای از جهاد تبیین در تربیت
 لابه‌لای برنامه، از طیبه کاتبی معاون پرورشی دبیرستان درباره این طرح سه‌ساله پرسیدم، توضیحاتش بر تربیت زیربنایی و البته نامحسوس تأکید داشت و گفت، تلاش دارند مبانی اعتقادی و فرهنگی را به همراه نیازهای دوره نوجوانی از جمله «شناخت هویت دخترانه و دانستن جایگاه من در هستی»؛ در قالب‌های جذاب اردو، مسابقه، بازی، فیلم و کلیپ و کارگاه‌های تربیتی همراه با اهدای جوایز و پذیرایی به دانش‌آموزان ارائه دهند.
طرح «پروانه‌ای شو» برای شناخت هویت دخترانه و تأثیرگذاری دانش‌آموزان در هستی برنامه‌ریزی شده است. این طرح جلوه‌ای از جهاد تبیین در فضای مدرسه و تربیت نسل جدید است.

 
 شناسایی پاشنه آشیل نوجوانی

 در اولین حرکت، دخترها گروه‌بندی شدند تا پیش از همه، با مؤلفه احساسات و مدیریت آن آشنا شوند، کار شاقّی که پاشنه آشیل دوره نوجوانی است و کسب این توانایی فردی در روابط اجتماعی، از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری می‌کند.
سپس باید احساس خود را در قالب سه بازی «پانتو حس، حس‌گو و ایموجی حس» به دیگر همسالان منتقل می‌کردند، بازی اول، بیان احساسات در قالب زبان بدن بود، بازی دوم نیز بیان احساس در قالب کلمات و در قالب بازی سوم، باید در کنار بیان بدن و ابراز مؤثر، از ایموجی استفاده می‌کردند.
هدف از این بازی‌ها این بود که دانش‌آموزان تمرین کنند پس از شناخت احساسات خود، در انواع و اشکال مواجهه‌های جمعی، احساسات خود را مدیریت و منظور خود را به بهترین شکل بیان کنند.


 اندیشه‌ورزی مهارت می‌خواهد!
 در مرحله بعد، در قالب رویکرد «۶ کلاه تفکر»، با انواع تفکر آشنا شدند، آموختند که فکرکردن هم مهارتی آموختنی است و در قالب ۶ تکنیک و سبک فکری قابل‌ارائه است، بی‌اعتنا و گزارشگر، سیاه‌نمایی، مثبت‌نگرانه، خلاقانه، نگاه معقول و جامع‌نگر. در این چالش فکری، هر دانش‌آموز باید بر اساس یک سبک‌فکری، به این پرسش که «دانش‌آموز مدرسه امام رضا (ع) چطور فکر می‌کند؟» پاسخی مرتبط بدهد!

 
 تمرینی برای ورود به اجتماعات بزرگ‌تر
 وقتی همه نظرات خوانده و شنیده شد، گروه برنده معرفی شد، اعضای یک گروه، بنای اعتراض گذاشتند که ما فرصت نکردیم همه نظرات گروهمان را بیان کنیم، اعضای گروه برنده تعدادشان بیشتر بود، اصلاً تقلب شده و... که با توضیحات کافی مسئول شورای داوری، گروه برنده مورد تقدیر قرار گرفت.
انگار در انتهای این مراسم معارفه متفاوت در دبیرستان دخترانه امام رضا (ع) واحد یک، ضمن تشکیل گروه‌های دوستی و ارتباط مؤثر بین دانش‌آموزان تازه‌وارد با کادر این دبیرستان، دانش‌آموزان، مقدمات ورود به اجتماعات بزرگ‌تر و آداب حضور پررنگ و نقش‌آفرینی اصولی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را تمرین کردند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

بزرگترین دروغ‌ و فریب غرب، شعار دفاع از حقوق زن است
تولیت آستان قدس رضوی صیانت از کرامت زنان را ضامن حضور مؤثر اجتماعی آنان دانست و گفت: تمدن غرب از طرفی کرامت زنان را از…

تلویزیون اینترنتی