پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با همکاری دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)؛
۱۴۰۳-۰۵-۱۵

نشست «فرهنگ رضوی در ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد

با همکاری دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد مو اسلامی و خانه کتاب ادبیات، نشست «فرهنگ رضوی در ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، این نشست سومین نشست از سلسله‌نشست‌های پژوهشی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان است که در سالن شهید چمران دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد.

 

فرهنگ رضوی در ادبیات کودک و نوجوان

 

مدیرگروه ادبیات فارسی دانشگاه امام رضا (ع) در ابتدای این نشست گفت: دو نشست از این جشنواره در دانشگاه‌های شیراز و قم برگزار شده است و سومین نشست نیز امروز، با محوریت «فرهنگ رضوی در ادبیات کودک و نوجوان» تدارک دیده شد.

حمیدرضا نویدی مهر، تصریح کرد: نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان یک رویداد خجسته است که امسال با محوریت تولیدات ادبیات کودک و نوجوان برگزار شده و مراسم اختتامیه آن نیز چهارشنبه 17 مردادماه در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

وی در ادامه از حادثه رویداد تلخ و قتل‌عام کودکان فلسطینی به دست رژیم غاصب صهیونیستی یادکرد و گفت: ما این رفتار ظالمانه را محکوم می‌کنیم و آرزو داریم این جنگ که قربانیان صف مقدم آن کودکان هستند، به‌زودی خاتمه یابد. 

نویدی مهر با اشاره به این که امام رضا (ع) بیش از هزار سال است که مهمان و میزبان مردم ایران است، گفت: ایران این خزانه فرهنگی و ملی را در خود حفظ کرده و میراث فکری و معنوی که امام رضا (ع) برای ما ایرانیان و شیعیان جهان به یادگار گذاشته‌اند، گنجینه سرشار و فناناپذیری است، اما این سؤال مطرح است که هنرمندان و نویسندگان ما چه میزان از این میراث فکری ارزشمند بهره برده‌اند و به تولید آثار هنری پرداخته‌اند. مدیرگروه ادبیات فارسی دانشگاه امام رضا (ع) تصریح کرد: ما موظف هستیم برای گسترش فرهنگ رضوی از طریق ادبیات برنامه داشته باشیم، یکی از این برنامه‌ها، برگزاری این‌گونه نشست‌هاست که می‌تواند زمینه‌ساز تولید اثر رضوی باشد. 

به گفته وی، وجود امام رضا (ع) در کشور ایران و سرزمین خراسان یک رویداد تاریخی صرف نبوده که تنها با یک روایت تاریخی نشان داده شود، بلکه یک رخداد تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف است که بسترهای بسیار خوبی برای تولیدات رضوی را فراهم آورده است.

نویدی مهر خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در مؤلفه‌های مربوط به سیره رضوی در حوزه کودک و نوجوان، آثار خلاقانه و مخاطب‌پسند زیادی نداریم و حجم این آثار بسیار اندک است. 

 

 بزرگ‌ترین رخداد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان

 

مدرس و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان نیز در ادامه این نشست، نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان را بزرگ‌ترین رخداد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دانست و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره‌های مختلفی در حوزه کودک و نوجوان برگزار شده اما کم‌فروغ بوده، این جشنواره در رده بسیار بالا و هم سطح جشنواره شعر فجر برگزار می‌شود و موضوع این جشنواره کتاب کودک و نوجوان در شاخه‌های مختلف است،

سید احمد میرزاده، در پاسخ به این سؤال که فرهنگ رضوی در ادبیات کودک و نوجوان به چه معناست و از چه سخن می‌گوید؟ گفت: مهم‌ترین اتفاقی که برای کشور ما رخ‌داده این است که‌ حجت خدا در این سرزمین حضور یافته و تمام اتفاقات مهمی که در فرهنگ ما رخ‌داده بعدازاین اتفاق مهم بوده است.

وی افزود: ما از امام رضا (ع) هویت می‌گیریم و تمام رخدادهای فرهنگی ریشه در حضور مبارک این امام همام در کشور ایران و سرزمین خراسان دارد، فرهنگ رضوی همه چیز است، ازاین‌رو ما در این زمینه می‌توانیم، تولیدات خوبی در قالب شعر، هنر، نقاشی و... داشته باشیم.

مدرس و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: ادبیات یک هنر زبانی است و هنرمند با استفاده از عنصر زبان خلاقانه زیبایی می‌آفریند، زیبایی و خلاقیت باید همراه هم باشد تا اثر هنری فاخر و تأثیرگذاری تولید شود.

میرزاده در ادامه به آسیب‌هایی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد، اشاره کرد و افزود: به‌صرفه نبودن کار خلاقانه به دلیل صرف انرژی زیاد، عدم فضاپردازی، کم‌توجهی جشنواره‌ها به حوزه کودک و نوجوان، نبود مجله، و... بخشی از آسیب‌های دردسرسازی است که نویسندگان با آن مواجه هستند.

 

به‌ازای هر زائر می‌توان یک کتاب نوشت

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) نیز از دیگر سخنرانان این نشست، گفت: امام رضا (ع) بهترین و مقرب‌ترین مخلوق هستی است و هر گونه ارتباط قلبی با امام رضا (ع) می‌تواند منشأ اثری هنری برای یک هنرمند و یا نویسنده باشد.

دکتر نعمت فیروزی با اشاره به این که آموزش‌های عمیق توحیدی در مسیر سفر امام رضا (ع) از مدینه تا مرو ارائه شده است، گفت: امام رضا (ع) به امام رئوف و امام مهربانی‌ها معروف هستند و همگان و حتی دشمنان را مسحور خود می‌کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه از داستان‌های امام رضا (ع) و ارادتمندان به ایشان غفلت کرده‌ایم وحال‌آنکه به‌ازای هر یک زائر می‌توان یک کتاب نوشت. 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی