پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۵-۱۸

«حکمت حکمرانی» در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بررسی شد 

به همت گروه کلام اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلام آستان قدس رضوی، نشست علمی «حکمت حکمرانی» برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست که در تالار نمایشگاه دائمی بنیاد پژوهش‌های اسلام آستان قدس رضوی برگزار شد، به جایگاه حکمرانی در فقه و فلسفه اشاره کرد.
وی با بیان اینکه اصطلاح حکمرانی از دهه 80 جهانی شده است، ابراز کرد: حکمرانی و چیستی آن یکی از فلسفه‌های حکمرانی است، برخی حکمرانی را حکومت‌داری و برخی نیز به سیاست‌سازی معنا می‌کنند که معنای درستی نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نسبت حکمرانی و حکومتداری نسبت عموم و خصوص من وجه است و به عنوان یک علم میان رشته‌ای، نسبت‌هایی با علومی مانند مدیریت و علوم سیاسی دارد. این علم یک عنوان و موضوع جدید شناخته شده که در حدود ۴۰ سال پیش، غرب فعالیت‌های درباره آن آغاز کرده و در ۲۰ سال گذشته، رشد فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشته است.
وی با تأکید بر اهمیت موضوع حکمرانی و با اهمیت بالای فناوری علمی مرتبط با حکمرانی گفت: در حوزه فعالیت‌های نرم و سخت، موضوع هوش مصنوعی به ویژه هوش مصنوعی کوانتومی مهمترین فناوری است و در حوزه فناوری‌های اجتماعی، موضوع حکمرانی مهمترین فناوری است. متأسفانه در این موضوع خیلی عقب هستیم و لازم است با سرعت بیشتر و با استفاده از راه‌های میانبر برای رسیدن به مقصد نهایی استفاده کنیم. 
حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، تصریح کرد: غربی‌های در این حوزه با مبانی و بنیان‌های فلسفی خودشان، کارهایی انجام داده‌اند که قابل نقد است. ما نیز بنیان‌ها و مبانی حِکمی، همچنین مبانی فقهی عظیمی داریم که لازم است با باز تولید آن ها، مبانی و نظریه‌های حکمرانی تولید شود که این موضوع نیاز تلاش‌های علمی فراوان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که شناخت کامل مبانی غربی و نظریه‌های حکمرانی در غرب نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد، افزود: روشن است که بدون این شناخت، امکان تدوین صحیح نظریه حکمرانی اسلامی وجود ندارد.
وی ادامه داد: حکمرانی به مثابه یک فناوری و تکنولوژی نرم، از سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری، ساختارسازی و قانون‌نگاری آغاز می‌شود و به تصدی‌گری، نظارت و ارزیابی منجر می‌شود. در واقع حکمرانی آمد تا حکومت‌داری تضعیف شود و این مهم سیر دقیق تاریخی است که از قرن بیستم به بعد مطرح شده است.
به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انقلاب اسلامی تنها انقلاب مردمی بود و این نظریه امت و امامت بود که انقلاب را به پیروزی رساند، این اتفاق، نظریه‌پردازان حکمرانی را به این سمت سوق داد که ما نمی‌توانیم با ایدئولوژی لیبرال دموکراسی کشور را حکومت کنیم و در واقع با حکومت‌داری نمی‌توان جهان‌داری کرد.
وی گفت: یکی از اصولی که در مباحث حکمت و فقاهت حکمرانی مطرح است نقش مشارکت مردم است در واقع باید یک شبکه‌ای از خصوصی‌سازی در کشور وجود داشته باشد که سیاست‌گذاری دولت بر آن حاکم باشد و به‌معنای دقیق کلمه خصوصی‌سازی و بخش خصوصی مورد تاکید است زیرا ما یک اصلی در حکمرانی اسلامی داریم که اصل مشارکت مردمی است.
حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه تصریح کرد: ما به دکترین و ایدوئولوژی حاکم بر دکترین حکمرانی در حوزه‌های فرهنگی، تولید، اقتصاد، هوش مصنوعی و...نیز نیاز داریم و دکترین ذیل اصول حاکم و بنیان‌های فلسفی قرار دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

بزرگترین دروغ‌ و فریب غرب، شعار دفاع از حقوق زن است
تولیت آستان قدس رضوی صیانت از کرامت زنان را ضامن حضور مؤثر اجتماعی آنان دانست و گفت: تمدن غرب از طرفی کرامت زنان را از…

تلویزیون اینترنتی