پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۵-۱۸

دومین مدرسه علمی تابستانه دارالعلم به کار خود پایان داد

دومین دوره مدرسه علمی تابستانی «دارالعلم» امروز با حضور آیت‌الله العظمی سبحانی در مشهد به کار خود پایان داد.

به گزارش آستان‌نیوز، دومین دوره اعتکاف علمی طلاب حوزه‌های علمیه کشور در قالب مدرسه تابستانی «دارالعلم» که ۶ مرداد و با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی در مدرسه علمیه میرزاجعفر و در جوار حرم مطهر رضوی آغاز شده بود، امروز 18 مرداد به کار خود پایان داد.
آیت‌الله العظمی سبحانی مرجع عالی قدر شیعه، در آئین اختتامیه این مدرسه علمی گفت: خراسان به عنوان مرجع شیعیان و ایرانیان در گذشته بستر تربیت بزرگانی از علما بوده و امروز نیز این توقع از حوزه علمیه خراسان وجود دارد.
وی ضمن توصیه به طلاب و اساتید حاضر در این جلسه گفت: هر قدمی که بر می‌دارید، برای خدا باشد، چراکه باعث یک نوع تحول فکری، علمی‌ و طهارت نفسانی در انسان خواهد شد.
معظم‌له با اشاره به خاطراتی از امام خمینی(ره) در تابستان سال ۱۳۳۸ در شهر قم ابزار کرد: در آن سال مرحوم امام به محلات سفری داشتند، در برگشت به ایشان عرض کردم، شما در محلات مشغول به چه کاری بودید، ایشان فرمودند: هر روز صبح ساعت ۶ قالیچه‌ای در حیاط پهن می‌کردم و تا ساعت ۱۲ به نوشتن و به مطالعه می‌پرداختم.
وی افزود: مرحوم آیت‌الله بروجردی(ره) در یکی از درس‌های خود بیان داشت که من در مدرسه صدر در «مسئله‌ ترتب» فکر می‌کردم و نماز مغرب را خواندم و مشغول مطالعه بودم که متوجه صدای موذن هنگام اذان صبح شدم، با وجودی که از اذان مغرب تا اذان صبح مشغول مطالعه بودم اما رنج مطالعه را درک نکردم.
آیت‌الله سبحانی، خراسان را مرجع ایرانیان و شیعیان دانست و افزود: در این سرزمین بزرگانی از علما همچون مرحوم شیخ حر عاملی(ره) و مرحوم شیخ بهایی(ره) زیست کرده‌‌اند و امروز نیز این توقع از حوزه علمیه خراسان وجود دارد.
وی با اشاره به قصیده‌ای از منظومه لایه العجم که آمده است: «حبُّ السلامةِ يُثْني همَّ صاحِبه عن المعالي ويُغرِي المرءَ بالكَسلِ» گفت: کسانی که خواب، سیاحت، غذا و لذایذ آنان مرتب باشد، نمی‌توانند دارای عهد محکمی باشند و به درجات بالا نخواهند رسید، بلکه انسان را به کسالت و تنبلی دعوت می‌‌کند.
معظم له در پایان تاکید کرد: همواره باید مقداری از زندگی لذت‌خیز را کم کرد، چرا که اگر بکاهید پیشرفت بیشتری خواهید کرد.
شایان ذکر است، این مدرسه برای دومین سال متوالی و با هدف زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی در جهان اسلام و تربیت طلاب فاضل و برخوردار از سازمان علمی بالنده با تعامل حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی برگزار شد.
در برنامه‌های ارائه شده مدرسه دارالعلم که با حضور جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه کشور و توسط جمعی از اساتید و فضلای حوزه‌های علمیه ارائه شد، مطالب متنوع در قالب ۵ مدرسه علمی با موضوعات، قرآن و حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روش‌شناسی و ادبیات ارائه شد. علاوه بر افزایش مباحث تخصصی به ۵ زمینه، تنوع حوزه مسائل و نیز مباحث روشی از جمله ویژگی‌های دومین دوره اعتکاف علمی طلاب در مدرسه دارالعلم بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی