پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

عزم دولت در تخصیص اعتبار، به این پروژه کم تحرک کمک می کند 
۱۴۰۳-۰۵-۲۰

سایه رکود بر پروژه آزادراه مشهد - چناران

پروژه آزادراه مشهد-چناران-قوچان که سال 98 با مشارکت دولت و آستان قدس رضوی آغاز شد و قرار بود در فاز نخست با اجرای 55 کیلومتر مسیر آزادراه مشهد-چناران طی ۳۶ ماه به بهره‌برداری برسد، حالا مشکلات بسیاری را سد راه خود می‌بیند، به طوری که پس از گذشت ۵ سال، نتوانسته پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

به گزارش آستان نیوز، مقرر شده بود این پروژه با اعتباری معادل 420 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد تا علاوه‌بر افزایش رفاه و آسایش سفرهای جاده‌ای، معضل ترافیک و تصادف در غرب مشهد نیز برطرف شود، اما همچنان خبری از بهره‌برداری نیست.
 

عمل به تمامی تعهدات از سوی آستان قدس رضوی

به گفته کارشناسان، آزادراه مشهد-چناران-قوچان به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی و خدمات اجتماعی شمال شرق کشور مطرح است و بهره‌برداری از آن نقش موثری در تکمیل گذرگاه‌های آزادراهی منطقه خواهد داشت، از همین رو تزریق منابع مالی از سوی دولت، می‌تواند این پروژه را از رکود خارج کند.
معاون عمرانی شرکت مسکن و عمران قدس رضوی درباره این پروژه گفت: در ابتدا سهم سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی 70 درصد و دولت 30 درصد تعریف شده بود اما از سه سال پیش، سهم هر دو متولی، 50 درصد تعیین شد.
جواد برات‌زاده شکری ادامه داد: با توجه به این موضوع، آستان قدس رضوی تاکنون بیشتر از دولت برای اجرای آزادراه مشهد- چناران-قوچان آورده داشته است و دولت باید درصدد تأمین سهم خود طبق قرارداد مشارکت باشد.
وی با بیان این‌که برای تسریع در روند اجرای فاز نخست آزادراه مشهد-چناران، دو اولویت در نظر گرفته شده، افزود: با توجه به این‌که بیشترین ترافیک مربوط به مسیر ناظریه تا مشهد است، این قسمت به عنوان اولویت یک مشخص شد تا با بهره‌برداری زودتر از این مسیر، مشکلات ترافیکی موجود برطرف شود.
معاون عمرانی شرکت مسکن و عمران قدس رضوی ادامه داد: مسیر اولویت یک، 16 کیلومتر است که با در نظر گرفتن موضوع تملک، حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بهره‌برداری نیاز دارد.
بدین منظور مقرر شده دولت در سال جاری 170 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن اختصاص دهد که اگرچه این رقم در برابر میزان اعتبار مورد نیاز کم است، اما می‌تواند پروژه را از وضعیت فعلی خارج کند.
 

مشکل تزریق اعتبار از سوی دولت

وی با اشاره به مشکلات تزریق اعتبار در سال جاری از سوی دولت خاطرنشان کرد: اگر اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی از سوی دولت به پروژه اختصاص یابد و شهرداری مشهد به تعهد خود برای مسیر ورودی شهر عمل کند، تا پایان سال 1404 شاهد بهره‌برداری از مسیر اولویت یک خواهیم بود.
برات‌زاده شکری یادآور شد: اولویت دوم اجرای پروژه آزادراه مشهد-چناران، از کیلومتر 16 تا چناران است که در حال حاضر 9 کیلومتر از مسیر کلی پروژه آزادراه اجرا شده و مابقی مانده است.
 

کاهش قابل توجه بار ترافیکی

برات‌زاده با تاکید بر این‌که اهمیت پروژه آزادراه مشهد-چناران از نظر ترافیکی بعد از آزادراه تهران -کرج، در رتبه دوم کشور قرار دارد، گفت: در این مسیر، روزانه شاهد ترافیک سنگین برای حدود سه تا چهار ساعت هستیم و گزارش‌های راهداری مبنی بر تصادفات جاده‌ای شبانه، نشان از اهمیت اجرای هرچه زودتر این پروژه دارد.
وی ادامه داد: ارتقای سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور، افزایش سرعت انتقال کالا و مسافر، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو و نیز کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، از دیگر مزایای احداث آزادراه مشهد- چناران به‌شمار می‌رود.
 

پیشرفت ۳۳ درصدی آزادراه مشهد-چناران

معاون عمرانی شرکت مسکن و عمران قدس رضوی در ارتباط با موضوع تملک اراضی مورد نیاز برای اجرای مسیر نیز بیان کرد: در حال حاضر 73 درصد تملک اراضی انجام شده است.
وی از پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی پروژه آزادراه مشهد-چناران خبر داد و گفت: نیازمند عزم جدی دولت برای تخصیص اعتبار هستیم تا هرچه زودتر این پروژه به بهره‌برداری برسد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی