پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۵-۲۰

انجام عمل سنگین تعویض دریچه قلب کودک تاجیکستانی در بیمارستان رضوی

کودک 10 ساله تاجیکستانی با انجام یک عمل سنگین و موفق تعویض دریچه آئورت قلب، به همت تیم پزشکی بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی مشهد، از مرگ حتمی نجات یافت. 

دکتر محمود حسین‌زاده ملکی، فوق تخصص جراحی قلب و عروق بیمارستان رضوی که انجام عمل جراحی را بر روی این بیمار برعهده داشت، دراین‌خصوص در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: بیمار، پسری 10 ساله و اهل کشور تاجیکستان است که طبق گزارش پزشکان زادگاهش، دچار تنگی شدید دریچه و زیر دریچه آئورت و نارسایی قلبی شدید بود. 
وی با بیان اینکه ، به‌دلیل ریسک بالای عمل، بیمار توسط خانواده‌اش به ایران و بیمارستان رضوی مشهد منتقل شده بود، گفت: ابتدا این کودک در بیمارستان، به‌صورت سرپایی تحت انجام ارزیابی اولیه قرار گرفت و سپس به اتاق عمل منتقل و با وجود تنگی خود دریچه و زیر آن، عمل تعویض دریچه آئورت وی با موفقیت انجام شد. 
دکتر حسین‌زاده ملکی درخصوص پیچیدگی انجام این عمل تصریح کرد: به‌طور معمول دریچه‌ای با ابعاد مناسب برای بیماران قلبی در سنین پایین وجود ندارد ،بنابراین، ما مجبور به بازسازی زیر دریچه شدیم تا دریچه‌ای با ابعادی متناسب با سن و وزن بیمار، بارگذاری شود.
وی با اشاره به این که مراحل پس از انجام عمل این بیمار 10 ساله نیز به خوبی طی شده است، افزود: بیمار در مدت حدود 48 ساعت در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان تحت نظارت قرار داشت،  اکوهای انجام گرفته پس از عمل رضایت‌بخش بوده و قدرت قلب بیمار نیز به‌طور چشمگیری بهبود یافته است. 
فوق تخصص جراحی قلب و عروق بیمارستان رضوی گفت: عارضه تنگی دریچه آئورت، شیوع بالایی ندارد و تقریباً حدود 8/3(سه ممیز هشت دهم) تا 9/4(چهار ممیز نه دهم) از هر 10 هزار تولد زنده دچار این عارضه می‌شوند.
وی ادامه داد: در این میان، تنگی دریچه آئورت علامت‌دار در سنین پایین، در موارد نادر دیده می‌شود که نیاز به مداخله جراحی یا اینترونشن دارد، ازاین‌رو،جراحی این بیمارو رسیدگی و مراقبت‌های پس از عمل وی نیز، مشکل بود. 
دکتر حسین‌زاده ملکی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه بیمار 10 ساله تاجیکستانی، با عوارض بیماری و دیرهنگام به بیمارستان رضوی منتقل شده بود، اما با تلاش شبانه‌روزی تیم مجرب بیمارستان، بیمار در شرایط پایدار و خوبی است و در حال ترخیص وی هستیم. 
پدر این کودک هم گفت: پزشکان در تاجیکستان به ما پیشنهاد دادند که پسرم را به بیمارستان رضوی در ایران منتقل کنیم، چراکه پزشکان خوبی دارد، ما نیز از خدمات پزشکان و پرستاران این بیمارستان بسیار راضی هستیم.
لازم به ذکر است، بیمارستان رضوی به‌عنوان بیمارستانی با درجه عالی در کشور دارای اتاق‌های عمل مجهز به دستگاه‌ها و امکانات پیشرفته دنیا و همچنین نیروهای متخصص و توانمند است که این امر شرایط انجام اعمال پیچیده و نادر حوزه قلب و عروق نوزادان و کودکان را در پرتو عنایت حضرت رضا (ع) در این بیمارستان،  فراهم کرده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی