پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس خبرداد
۱۴۰۳-۰۵-۲۱

 احداث اولین پارک انرژی خورشیدی کشور در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

 مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: باتوجه‌به اهمیت مقوله تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر، این منطقه احداث اولین پارک انرژی خورشیدی در کشور را با همکاری کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، در دستور کار دارد.


به گزارش آستان نیوز، محمدرضا رجبی مقدم در نشست مشترک فعالان صنایع فولادی و معدنی و مدیران منطقه آزاد اقتصادی سرخس که به میزبانی این منطقه برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین چالش امروز کشور، موضوع انرژی است که این مساله مورد تأکید مسئولان، نمایندگان مجلس، مدیران و کارشناسان ارشد صنایع قرار دارد، از همین رو هدف‌گذاری شده است در مجاورت این پارک و در فضای داخلی منطقه ویژه، کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی نیز احداث و راه‌اندازی شود.
وی ادامه داد: توافقات ما با سرمایه‌گذار این کارخانه انجام شده است و طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، کارخانه در مدت‌زمان ۸ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: باتوجه‌به امتیازات خاص و مشوق‌هایی که در قوانین برای فعالیت در مناطق آزاد در نظر گرفته‌شده، آمادگی داریم شرایط مطلوبی را برای متقاضیان سرمایه‌گذاری و مشارکت در این پروژه فراهم کنیم، لذا از همه فعالان حوزه صنعت و سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود از ظرفیت‌ها و امکانات منطقه بازدید و شرایط حضور فعال در منطقه را، بررسی کنند.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سه دهه گذشته خاطرنشان کرد: در این سال‌ها، تلاش‌های فراوانی برای بسترسازی و راه‌اندازی این منطقه انجام شده و آستان قدس رضوی برای زیرساخت‌های این مجموعه هزینه کرده است و امروز شاهد به ثمر نشستن آن، هستیم.
رجبی مقدم ادامه داد: با تلاش مدیران آستان قدس رضوی و منطقه ویژه و حمایت نماینده مردم سرخس در مجلس، سال گذشته قانون منطقه اقتصادی آزاد سرخس مصوب شد و اساسنامه آن به تصویب هیئت دولت رسید که تا یک ماه آینده پس از تأیید شورای نگهبان، ابلاغ خواهد شد.
به گفته وی، مهم‌ترین مزیتی که منطقه آزاد سرخس را از سایر مناطق آزاد متمایز می‌کند، آغاز فعالیت آن با پروژه‌های تولیدی است که این امر یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مقامات کشوری را مبنی بر این‌که مناطق آزاد تبدیل به سکوی واردات کالا شده‌اند را، برطرف می‌کند.
 رجبی مقدم، نزدیکی منطقه آزاد سرخس با کلان‌شهر مشهد را یکی دیگر از مزیت‌های آن دانست و گفت: این منطقه از تمام زیرساخت‌های لازم برخوردار است که در مقایسه با سایر مناطق کشور اهمیت آن را بیشتر عیان می‌کند، از جمله آن که به دلیل وجود فرودگاه بین‌المللی، تاجران خارجی بدون نیاز به ویزا می‌توانند به این منطقه رفت‌وآمد کنند.

 
 لزوم سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی

 
 نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان این‌که برای تأمین انرژی چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی نداریم، گفت: حضور سرمایه‌گذاران در حوزه احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق خورشیدی، نیاز استراتژیک کشور و متضمن سود سرمایه‌گذاری است.
احسان قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر این‌که پرداختن به موضوع ناترازی انرژی به سرمایه‌گذاری زیرساختی احتیاج دارد، افزود: مشکلات امروز کمبود برق و گاز، ناشی از عدم توسعه زیرساخت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت بوده و امروز به حدود ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.
وی ادامه داد: برای تأمین برق تنها می‌توانیم به سمت نیروگاه‌های خورشیدی یا اتمی برویم، چراکه در حوزه‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری اصولی و به‌موقع انجام نشده است. از طرفی دولت و وزارتخانه‌های نیرو و نفت به دلیل مشکلات نقدینگی و عدم امکان تأمین مالی فوری به سراغ صنایع معدنی و فولادی می‌روند تا از محل ارز کالای صادراتی نیازهای فوری خود را، تأمین کنند.عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره اهمیت منطقه آزاد سرخس هم گفت: تبدیل منطقه ویژه سرخس به منطقه آزاد، فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است چراکه نزدیک به ۶۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام می‌شود و خط ارتباط ما با چین متمرکز بر همین منطقه است.
وی ادامه داد: حجم گسترده تبادلات اقتصادی با کشورهای CIS بر جذابیت‌های این منطقه افزوده و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تولیدی و بازرگانی در آن مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.
همچنین باتوجه‌به مشکلات عدیده در تأمین برق کشور گفت: یکی از بهترین موضوعات سرمایه‌گذاری، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی