پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۵-۲۱

نگهداری کتاب فرانسوی «ایران امروز» با قدمت ۱۱۶سال در کتابخانه مرکزی رضوی

 کتاب فرانسوی «ایران امروز»، با قدمتی ۱۱۶ساله، به‌عنوان یک اثر نفیس چاپ سربی، در واحد مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، محمدرضا تازیکی، کارشناس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در معرفی این کتاب اظهار کرد: ایران امروز، عنوان فارسی کتابی به زبان فرانسه است که در آن، خاطرات و سفرنامه «اوژین اوبن»، سیاح و سفیر فرانسوی (1863-۱۹۳۱ میلادی)، از شهرهای ایران در دوره مشروطه، روایت شده است.
وی ادامه داد: این کتاب نفیس در سال ۱۹۰۸ میلادی، توسط انتشارات کتاب‌فروشی «آرماند کلین» در شهر پاریس، در قطع پالتویی، منتشر شده است و در حال حاضر، به‌عنوان یکی از کتاب‌های چاپ سربی در بخش نفایس واحد مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
تازیکی با اشاره به اینکه وقایع کتاب ایران امروز مربوط به سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۰۷ میلادی است، گفت: نگارنده اثر، پس از ورود به تهران، به شهرهای آذربایجان و پس از آن، به شهرهای اصفهان و بغداد، سفرکرده و پس از دیدن شهرهای زیارتی آن دیار (عراق)، از راه رودخانه فرات و پس از آن، از خلیج‌فارس به اروپا بازگشته است.
 وی بیان کرد: این کتاب، علاوه بر سفرنامه، به مسائل و موضوعاتی پیرامون انقلاب مشروطه و روابط قدرت‌های بزرگ در آن زمان پرداخته است و از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است.
کارشناس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ادامه داد: در بخشی از این کتاب که مربوط به دریاچه ارومیه است، نگارنده می‌نویسد؛ «دریاچه ارومیه، ترکیبی از دین و نژاد، آداب‌ورسوم و مهمان‌نوازی ایرانی و...، است».
وی گفت: در بخش مربوط به «گشتی در شهرهای آذربایجان» نیز نویسنده کتاب به مطالبی همچون گردش با درشکه در اطراف دریاچه ارومیه پرداخته است ونوشته است: (در مجموع، از مسیر خوی، ارومیه، ساوجبلاغ و مراغه، ۵۳۰ کیلومتر راه است). ما در اینجا، ۱۷ روز را گذراندیم. حاصلخیزی خاک، هوای ملایم و آرام، این خطه از ایران را به منطقه منحصربه‌فردی تبدیل کرده است. در راه کردستان و در دامنه رشته‌کوه‌های این منطقه، آب بسیار زیاد است، به‌طوری‌که دره‌های سرسبز را سیراب می‌کند. پهنه آبی و اطراف دریاچه ارومیه به طول ۱۳۰ کیلومتر و عرض ۴۰ کیلومتر توسط کوه‌ها احاطه شده است و...».
گفتنی است، افزون بر ۲۲ هزار و یک‌صد نسخه کتاب چاپ سربی در مخزن چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که ۲ هزار نسخه آن به زبان‌های مختلف خارجی از جمله فرانسوی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی